Niet meer dan 12,6 miljoen nieuwe auto’s werden er in 2012 in ons door crises getroffen werelddeel verkocht, ongeveer evenveel als in 1995, toen we wat dat betreft ook in een dal zaten. In de groeimarkt China – hoewel de vaart van die groei afneemt – waren het er 15,5 miljoen en gelukkig voor de autofabrikanten werden er ook in de VS (15,6 miljoen), Brazilië (3,63 miljoen, een record), Rusland (2,94 miljoen) en India (2,02 miljoen) goede zaken gedaan. Ter vergelijking: in Japan werden er vorig jaar 3,0 miljoen personenauto’s verkocht, een goed herstel na de verwoesting die de tsunami in 2011 aanrichtte.
De verwachting is dat de Europese autobouwers zich steeds meer op die groeiende exportmarkten zullen richten en dat het er bij ons in Europa bepaald niet beter op wordt. Het zal de aard van de hier gebouwde en ontworpen auto’s daardoor beslist veranderen, maar daar hebben we het al eens over gehad. Wat interessant is, hoe houden de Europeanen het hoofd boven water?
PSA recordverlies
Dat doen ze echt niet allemaal. Peugeot-Citroën bijvoorbeeld noteerde in 2012 een recordverlies van 5 miljard euro, waar het in 2011 nog een winst van 588 miljoen had geboekt. Ook daar richten ze hun blik op het oosten, net als bij Renault. Traditioneel doen ze wel goede zaken in Turkije, maar nu ook in India, en Peugeot verwacht dat in 2015 China hun grootste afzetmarkt zal zijn, groter dan Frankrijk zelf. Verder wil Peugeot ‘upmarket’ gaan, een naar mijn idee heilloze weg, want met premium-auto’s hebben ze weinig succes, áls ze die al kunnen maken. Het had me logischer geleken van de Peugeots nog meer bread-and-butter-cars te maken en juist Citroën op te stoten in de vaart der volkeren. Met de DS-lijn lukt dat toch al aardig?
Chrysler redt Fiat
De resultaten bij de Fiat-groep zijn weliswaar zeer bemoedigend, maar dat komt niet dankzij Fiat zelf. De verliezen van de Europese tak echter worden ruimschoots gecompenseerd door de winsten van Chrysler. Wie had dat kunnen voorzien toen topman Marchionne in 2009 zijn wilde plannen met Amerika’s derde autoconcern ontvouwde. Via Chrysler keert nu ook Fiat en zelfs Alfa Romeo terug naar de Amerikaanse markt. Daar zit meer brood in dan het vermommen van een Chrysler 300 als een Lancia. Maar de Amerikaanse producten van het concern kunnen wel degelijk profiteren van de geavanceerde techniek die de Italianen in huis hebben. Overigens doet Jeep het in Europa heel goed, met mooie groeicijfers, waar hun Italiaanse merken lelijk in de min zitten.
Volkswagen voorop
Maar we zouden kijken naar de automerken die recordwinsten boekten in 2012, ondanks die miezerige Europese markt. Voorop daarbij loopt Volkswagen, waar een recordwinst van 11,5 miljard werd genoteerd. Opmerkelijk: meer dan de helft van die winst werd gegenereerd door Audi en Porsche en hoewel Audi het grootste ‘premium’-merk in Europa is (als merk staat het nu op de zesde plaats. vóór Citroën en Fiat), komen de winsten toch vooral uit de overzeese activiteiten. In Audi’s fabrieken te Ingolstadt en Neckarsulm worden extra shifts gedraaid om te voldoen aan de huidige en te verwachten vraag in de VS.
Daar staat Audi trouwens op de derde plek bij de premiumverkopen, achter BMW en Mercedes-Benz (die beide zelf fabrieken in de VS hebben) die kinderachtig om de eerste plaats steggelen, ze verkochten er allebei rond de 270.000 (dure) auto’s. In Europa is in dit segment Audi numero uno, (704.219 verkopen, plus 4%), gevolgd door BMW (641.083 verkopen) en Mercedes (586.631, minus 1%?
Inleveren
Geweldige winst dus bij VW, maar toch moet topman Winterkorn inleveren, omdat ook daar weerzin rijst tegen het gigantische zakkenvullen. Hij krijgt dit jaar nog maar 14,5 miljoen euro, waar hij afgelopen jaar 17,5 miljoen incasseerde. Hij blijft wel de beste betaalde topman bij de grootste Duitse bedrijven. Zijn collega Zetsche moet het bij Daimler doen met maar 8,15 miljoen en die is ook gekort: in 2012 beurde hij nog 10,9 miljoen euro.
Recordafzet Mercedes
Zijn concern boekte een winst van 8,1 miljard euro (was 9,0 in 2011), bij een omzet van 114,3 miljard, maar het merk Mercedes-Benz zelf boekte een record om- en afzet. En ook die kwam vooral van buiten Europa.
Ook BMW had een recordjaar met 1,8 miljoen wereldwijd verkochte BMW’s, Mini’s en wat Rolls Royces. Dat is een groei van ruim 10% en ook de winst lijkt op een record af te stevenen, want na het derde kwartaal 2012 bedroeg die al dik 2 miljard euro, volgens het kwartaalbericht vooral door de sterk gestegen verkopen in China – niet in de laatste plaats van Rolls Royce. De eindcijfers zijn nog niet bekend, maar negatieve verrassingen liggen niet in de lijn der verwachting.
Sterk wisselende records dus, hier in Europa.