Wat was er aan de hand? Uit een uitgebreide reportage over elektrisch rijden in de gezaghebbende Süddeutsche Zeitung bleek dat bij enkele proefprojecten in diverse Duitse steden het openbaar opladen werd gehinderd doordat berijders van niet-elektrische auto’s hun voertuig tóch bij een voor elektromobielen gereserveerde laadplek neerkwakten. Doordat zulks niet overal wettelijk geregeld was, leverde dat wat problemen op.
Dat is alles - en het is een simpel op te lossen probleem, dat allerminst de toekomst van elektrische tractie bedreigt. Wie bij voorbeeld in Amsterdam een laadplek illegaal gebruikt wordt doodgewoon weggesleept. Ook als het een elektrische auto betreft die wel op de plek staat, maar niet op de laadpaal is aangesloten.
Olievoorraad niet onuitputtelijk
Toch concludeert ook de Süddeutsche dat de elektroauto er wel komt, als was het alleen maar omdat de aardolievoorraad niet onuitputtelijk is. En de krant stelt ook dat een pure elektroauto ook in de toekomst alleen voor stadsgebruik zinvol is. Een visie die door veel experts wordt gedeeld en waar ik zelf ook aanhanger van ben.
Pure elektrische auto’s zullen nooit de Opel Astra van het doorsnee-gezinnetje vervangen en evenmin de Passat van de zakelijke rijder. Hybrides kunnen dat wel en dan vooral plug-in hybrides die een verbrandingsmotor(tje) aan boord hebben om zo nodig de accu’s bij te laden. Dan heeft zo’n auto eenzelfde actieradius als een traditioneel automobiel. Ze zijn alleen nog duur en onderzoeken tonen aan dat ze in de praktijk de beoogde brandstofbesparing niet halen, heel vulgair doordat de leaserijders gewoon tanken makkelijker vinden dan elektrisch opladen – en dat dus aan hun laars lappen. Dat is door toezicht van de desbetreffende werkgevers natuurlijk makkelijk af te grendelen.
Ideaal voor stadsgebruik
Puur elektrische auto’s zijn ideaal voor stadsgebruik, want ze verlossen drukke binnensteden van vieze uitlaatdampen – en dat is niet alleen uit wettelijk opzicht verkieslijk. Projecten als Car2Go met elektrische Smarts op huurbasis (in Amsterdam à € 0.29 per minuut) en de toepassing van steeds meer elektrische taxi’s en bestelauto’s onderstrepen die wenselijkheid. Die twee branches zijn immers ideaal voor elektrische tractie, maar er staan nog geen snelladers bij taxistandplaatsen. Bezorgdiensten kunnen daarentegen hun bestelauto’s prachtig in de stille uren aan hun eigen laders zetten en dan ‘s nachts van goedkope stroom profiteren.
Dat elektrische auto’s de binnensteden van luchtvervuiling kunnen verlossen wil helaas nog niet zeggen dat de hele keten emissievrij is. Maar wat wil je, met een overheid die enerzijds schoon rijden stimuleert, maar anderzijds onthutsend vieze kolencentrales blijft neerzetten. Echt ‘schoon’ werk je alleen met kernenergie, maar daar hebben anderen weer problemen mee.
Intussen heeft ook de Europese Commissie zich achter elektrisch rijden geschaard – hetgeen uiteraard geen garantie voor verder succes vormt. Maar het helpt wel dat ze in Brussel willen dat in de nabije toekomst álle tankstations ook elektrische (snel)laadpunten krijgen. En trouwens ook tankmogelijkheden voor andere alternatieve brandstoffen. Bovendien gaan ze uniformiteit van laadstekkers afdwingen.
Kip-of-ei
Dat verplicht plaatsen van laadpalen zal de kip-of-ei-situatie van elektrische tractie wel eerder de kop indrukken. Want ook de Süddeutsche roert dat aan: er worden in Duitsland te weinig elektrische auto’s verkocht omdat er te weinig openbare oplaadmogelijkheden zijn. En te weinig laadpunten geplaatst vanwege de geringe klandizie.
Frankrijk – net als Nederland – pakt dat anders aan. De aanschaf van een elektromobiel wordt financieel ondersteund (met 5.000 euro minimaal, er rijden er dan ook al 13.298 rond, tegen 2.142 bij ons) en er wordt daar haast gemaakt met een dekkend netwerk van laadpalen.
In Nederland zijn daar inmiddels al 3.674 van, voor het overgrote deel openbaar en er komen er in hoog tempo meer bij. Een automerk als Nissan, dat wereldwijd met de Leaf bij puur elektrisch de koploper is met 50.000 verkochte exemplaren, maakt zich ook in ons land sterk voor het in hoog tempo plaatsen van snelladers langs de snelwegen. Daar kun je in een half uurtje een Leaf voor 80% bijladen. Een redelijke tijd, die met een sanitaire pauze en het nuttigen van een kop koffie en/of een broodje, gevuld kan worden. Overigens is dat half uur een maximumtijd, want veelal zal de stroomvoorraad niet geheel uitgeput zijn bij het starten van het opladen.
Nog even de opkomst van de elektrische auto in Europa, waar Frankrijk dus koploper is, gevolgd door het dunbevolkte, maar met vrijwel gratis stroom gezegende Noorwegen waar eind vorig jaar 5.819 elektrische auto’s reden. Engeland volgt met 2.585 en Nederland staat op de vierde plaats, mede door de overheidssteun. En die is voor een goede elektrische start nog onontbeerlijk. Maar toekomst heeft elektrische rijden zonder de geringste twijfel. Dat is nog eens heel prettig ook, want elektromobielen rijden ontzettend leuk en lekker.