Het is altijd leerzaam om te zien hoe de verschillende merken (en modellen) het doen, vergeleken met die algemene trend. Opvallend is dat er maar drie merken zijn die als geheel een plus noteerden: BMW, over alleen de maand februari, net als Mitsubishi, terwijl Mazda over beide maanden zwarte cijfers kon schrijven.
Zoals bij alle modellen die nog redelijk verkochten, zijn het bij deze merken nieuwe of vernieuwde auto’s. Bij de Beiers is het de 3 Serie die de kar trekt, met 1.788 verkopen tegen 881 over twee maanden 2012. Bij Mitsubishi, dat alleen in februari pluste, maar over heel 2013 nog in de min zit, blijkt de Space Star hét succesnummer te zijn, met 283 verkopen. Maar die is dan ook helemaal nieuw. Mazda dankt z’n plus ook geheel aan hun kleinste model, de Mazda2 die 500 maal een nieuw baasje kreeg.
Klein en/of nieuw
Dat brengt ons bij de kleinere auto’s, de enige sector van de markt waar nog wat brood in zit – en ook hier vrijwel alleen bij nieuwe of ingrijpend vernieuwde modellen. Het al een paar jaar best-sellende trio Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroën C1 blijft de absolute topper, maar boette wel stevig in: 2.070 stuks (waarvan bijna de helft Peugeots) tegen 3.458 in de eerste twee maanden van 2012. De hoogste tijd voor nieuwe modellen.
Want er komt een concurrent hard opzetten, namelijk een andere drieling, die van Volkswagen, bestaande uit diens Up, samen met de Seat Mii en de Skoda Citigo. Daar werden er de eerste twee maanden 1.779 van verkocht, terwijl alleen de Up vorig jaar al mondjesmaat te koop was.
Kia Picanto absolute bestseller
Beide drielingen worden echter ruimschoots afgetroefd door de Kia Picanto, die helemaal in z’n eentje goed was voor 2.843 verkopen en zowel in januari als februari (1.480 stuks) heel duidelijk winst maakt. De Picanto is ook in absolute zin de best verkochte auto van 2013, op geringe afstand gevolgd door de VW Golf, waar er 2.740 van de dealerpoort uit reden. Kleine broer Polo was ook nog wel 2.196 maal in trek, maar dat verbleekt bij de 4.784 die er over dezelfde periode in 2012 van werden gekocht.
We noemen verder nog de andere modellen die dit jaar meer werden verkocht dan in dat eerste deel van 2012 en dan blijkt nog eens dat ze vrijwel allemaal nieuw of klein zijn – en meestal allebei. Per merk verder alfabetisch: Audi A4, Bentley Continental (!), bij BMW ook de X1, Chevrolet Cruze en Volt (net als de Opel Ampera), Citroën DS5 (de DS3 mindert alweer), C3 Picasso en C4 Aircross, Dacia Sandero (alleen in februari) en Lodgy, Fiat 500 (en L, Panda een béétje).
Opel Adam neemt voorschot
Dan, bij Honda de CR-V (en CR-Z enigszins), Hyundai i10 en i20 (het merk verloor als geheel), Bij Kia ook de Cee’d, Land Rover Freelander (Evoque al niet meer, de Range juist weer wél), bij Mazda ook de 6 (en dat wordt met de sedan méér), Mercedes-Benz SL, SLK én GL (maar de zo nieuwe A-Klasse niét in februari, wel over het jaar, de B een tikkeltje), Porsche Boxster (maar de andere typen niet), Renault Clio (als enige van het merk), Opel Adam (nog niet eens leverbaar) en Mokka, Skoda Rapid, Subaru Trezia en Forester (maar het merk zit in de min), Toyota Auris en Priussen (de vernieuwde Yaris kreeg niettemin een opdonder, Lexus ligt op rampkoers) en tenslotte de Volvo V40 (waarvan er meer werden verkocht dan van alle andere Volvo’s bij elkaar).
Van alle andere auto’s werden er deze eerste twee maanden dus minder verkocht, soms rampzalig veel minder, en hoogstwaarschijnlijk blijft dat de rest van het jaar ook zo – op (bij voorkeur kleine) nieuwkomers na dan.