Ook deze auto's zijn hun tijd vooruit geweest

We schreven er laatst al over; auto’s die hun tijd vooruit zijn. Als we nu eens kijken naar hybrides, crossovers, SUV’s en MPV’s gaan er ook nog wel een paar lampjes branden. Tijd voor deel 2.

Zeg hybride en je zegt Toyota Prius. Maar, vergeet niet dat Honda in 1999 ook al een staaltje innovatie had ontwikkeld; de Honda Insight. We doelen niet op het model dat nu toch te koop is, maar het kleine, lage model, met deels afgesloten wielkasten voor een extreem aerodynamische carrosserie. Nee, hij was niet echt praktisch en kon ook niet volledig elektrisch rijden, maar haalde al wel – wanneer de je handgeschakelde(!) vijfbak slim ter hand nam, een verbruik van 3.4 l/100km. Zonder start/stop-systeem trouwens. Honda ontwikkelde die Insight met name voor de Amerikaanse markt en dus is de auto bij ons heel zeldzaam.

Crossovers is een term van de laatste jaren. Het woord wordt gebruikt om SUV’s vriendelijker in de markt te zetten of om een conventionele vijfdeurs auto in een stoer jasje een passende naam te geven, zoals Subaru tegenwoordig doet met de (Impreza) XV en vroeger met de eerste generatie Forester. Toch deed AMC eind jaren zeventig al een voorzetje met de AMC Eagle, een hatchback met een ruige look én vierwielaandrijving. Later was dat model er zelfs als stationwagon en coupé. Of er toen al vraag was naar deze auto’s met twee persoonlijkheden, viel echter te betwijfelen. Dat is nu wel anders, gezien het aanbod Allroads, Cross Countrys en ‘softroaders’. En kennen we de opgehoogde Golf Country nog? 

SUV’s zijn inmiddels ook gemeengoed op de Nederlandse wegen. Veel mensen die auto’s maar gewoon een auto vinden, noemen deze modellen ‘een Jeep’, net als een MPV ‘een busje’ is, maar daarover zo meer. Met de Jeep (Grand) Wagoneer was Jeep er vanaf de jaren zestig al vroeg bij. De auto was geen pure terreinauto maar stond wel beduidend hoger op zijn wielen en kon in het terrein ook zijn mannetje staan. Groot verschil met de echte terreinauto’s uit die tijd was dat de Wagoneer on- en offroad kon omringd door alle luxe en comfort. De laatste jaren heeft de Grand Cherokee die taak op zich genomen.

Als SUV’s heel simpel als ‘Jeep’ wordt aangeduid, dan is een MPV een busje. Goed, als we de eerste Renault Espace en met name de Chrysler (Plymouth) Voyager uit medio jaren tachtig bekijken, dan kunnen we dat ook moeilijk ontkennen. Aan die laatste ging zelfs nog de Dodge Sportsman (what's in a name) vooraf, als busje voor het gezin. Ook de latere initiatieven zoals de Peugeot 807 waren vooral groot en hoekig om zoveel mogelijk ruimte te bieden. Net als bij de SUV’s lag de meerwaarde van die auto’s juist in het raffinement en de uitrustingsmogelijkheden; er was niet alleen veel ruimte voor bagage en/of het gezin, de Espace en Voyager konden ook rekenen op de luxe uit personenauto’s. Renault heeft de Espace zelfs enige tijd met vierwielaandrijving geleverd. Anno 2012 is er niet veel aan het concept van de MPV veranderd, maar ze zijn er nu wel in allerlei maten.