Is er of moeten we wel een Auto van het Jaar 2013 aanwijzen?

Het rijtje finalisten van de Auto van het Jaar 2013 stelt mij teleur. En: hoe zou de nieuwe Mondeo hebben gescoord?

Het rijtje finalisten voor de Auto van het Jaar 2013 verkiezing is bekend. Maar eerlijk gezegd stelt het gezelschap mij een beetje teleur. Zit hier écht een vernieuwende nieuwkomer tussen waar een (grote) markt voor is? Moeten we per se één winnaar aanwijzen?

Goed, we zijn niet in de pen geklommen om te gaan zeuren, maar als de deskundige jury uiteindelijk tot deze eindlijst is gekomen, vraagt dat om feedback. Om met de deur in huis te vallen; de Toyota GT86 en Subaru BRZ zullen het waarschijnlijk niet redden. Daarvoor is het segment van die auto niet interessant genoeg voor een grote groep kopers. Daarbij is het duo met een prijs van circa 40 mille niet heel betaalbaar voor Jan Modaal. Goed, niet dat de prijs altijd roet in het eten gooit, want de Opel Ampera/Chevrolet Volt die vorig jaar de titel in de wacht heeft gesleept is evenmin een koopje. Maar daar is waarschijnlijk de techniek oppermachtig geweest, evenals zijn kansen in het bedrijfsleven.

En dan hebben we de Golf VII, de bestseller van Volkswagen. Ja, de zevende generatie staat op een geheel nieuw en modulair platform en hij is ten opzichte van zijn voorganger flink afgeslankt, maar dat is tegenwoordig niet uniek meer. Kijk naar de Range Rover, Mazda6, Peugeot 208 en Renault Clio. Die laatste twee staan overigens wel in het eindlijstje van de 'COTY', maar in het volle segment zijn die twee auto's geen overall uitspringers. Natuurlijk, de 208 en Clio zien er goed uit en ze rijden bovengemiddeld goed, er is ook nog zoiets als ruimte en prijs. Kun je überhaupt nog wel uitblinken in het B-segment? De Yaris hybrid wellicht? Die staat er niet in en bovendien zijn er ook dieselvarianten in de markt die vrijwel even zuinig zijn.

De Volvo V40 scoort inderdaad punten door zijn veilige inborst, maar qua design van in- en exterieur borduurt de Zweed voort op wat de XC60, S/V60 al in gang heeft gezet. Die laatste komt er volgend jaar ook als dieselhybride. Zou dat wat zijn? Met een prijs van minimaal zestig mille is dat wel een prijzige kanshebber.

Wellicht een andere nieuwe hybride zoals de Prius Wagon? Zolang de Outlander plug-in hybride er nog niet is kan die Japanner wel heel veel ruimte verkopen met een bescheiden CO2-uitstoot onder de 100 gram. Uit oogpunt van innovatieve techniek is ook een reeds afgevallen nieuwkomer toch interessant; de nieuwe BMW 3 Serie. Het model overtreft zichzelf in rijcomfort en sportiviteit en biedt een mix die nu voor een grote groep (lease)rijders erg aantrekkelijk is. Daarnaast zijn de Duitsers er met de pinken bij om de 3 Serie zo zuinig mogelijk te maken. Als je een 170 pk sterke benzinevariant en een 163 pk sterke diesel zo zuinig krijgt dat je er zelfs in het 'strenge' Nederland fiscaal voordeel mee bereikt, dan doe je het als BMW toch erg slim.

Het is van Mercedes-Benz een verstandige keuze geweest om de A-Klasse vanaf de grond opnieuw te ontwikkelen maar ook hier rijst de vraag of hij zich in het segment van de premium compacte middenklasser goed kan onderscheiden in zo'n verkiezing. Ford heeft het met de B-MAX wat dat betreft iets makkelijker, al heeft de Meriva in dit segment al aardig zijn stempel kunnen drukken. Zouden die deuren het verschil gaan maken? Ja, de 1.0 Ecoboost is op papier erg zuinig maar het verschil met zijn concurrenten is bij de dieselvariant weer te verwaarlozen. De nieuwe Mondeo is feitelijk met z'n 1.0 liter motor en vele nieuwe, voor het segment vooruitstrevende noviteiten een goede kanshebber zijn geweest. Maarja, die auto is door Ford noodgedwongen uitgesteld.

Tot slot blijkt de Hyundai i30 de shortlist hebben gehaald maar de Kia Cee'd niet. Op het design na zijn beide auto's in grote lijnen identiek. Wij vinden de looks van de Kia en zijn 7 jaar garantie nog wel iets meer aanspreken dan het zustermodel (met 5 jaar garantie), maar wij zitten niet in de jury.

De vraag is dus eigenlijk: Is er wel een Auto van het Jaar 2013 te benoemen? Of zijn we gewoon te streng in de leer. Los daarvan kun je je afvragen wat de uitslag van de verkiezen voor de consument waarde heeft. Lijkt me toch meer iets voor de branche. Zou winnaars per segment aanwijzen - onderbouwd met goede argumenten - niet méér mensen blij maken?