Auto's die hun tijd vooruit zijn geweest...

Welke auto's zijn hun tijd vooruit geweest? Wij zetten er al alvast vier op een rij. Weet jij er nog meer?

Je hoort het wel eens vaker: een auto die zijn tijd vooruit is geweest. Zo'n oordeel wordt meestal gegeven aan een auto die niet op het succes heeft mogen rekenen ten tijde van zijn levenscyclus, of aan een auto die misschien nu veel meer succes zou boeken. Welke modellen horen in dit rijtje thuis?

De 3L Lupo van Volkswagen wordt vaak als voorbeeld aangehaald. Een kleine dieselauto die in 1999 met een verbruik van 3.0 liter en 81 gram CO2 op bijzonder veel bewondering kon rekenen. Probleem was alleen dat de maatregelen die werden genomen om de Lupo zo zuinig te maken - door onder meer te werken met magnesium, aluminium en speciaal ontwikkelde wielen - nogal prijzig waren en anno 2012 nog steeds zijn. Zeker voor een auto in die kleine klasse. Ook de 1.2 TDI dieselmotor en zijn gerobotiseerde versnellingsbak met start/stop-techniek waren allerminst voordelig in productie. Tel daarbij op er met een 3L Lupo in die tijd nog geen belastingvoordeel viel te behalen en het succes van de vrij revolutionaire 3L Lupo bleef uit. Niet dat Volkswagen daar nou echt rouwig om is geweest, de superzuinige diesel was een goed statement en wordt - net als in dit artikel - nog vaak aangehaald als schoolvoorbeeld van innovatieve zuinige auto's.

Broertje Audi A2 kan uiteraard op dezelfde 'credits' rekenen als de 3L Lupo. Die auto was volgens dezelfde filosofie ontwikkeld maar had combineerde zuinigheid met een iets luxer jasje en dito uitstraling, ookal leverde Audi - net als Volkswagen - ook exemplaren af zonder airco en met slingers voor de ramen ten gunste van een laag gewicht. Wel lag het uiterlijk van de A2 an sich gevoeliger dan dat van de Lupo omdat de kleine Audi relatief smal bemeten was. Maar zoals we dat wel vaker zien gebeuren; zodra de autobelastingen voor dit soort zuinige auto's heel gunstig wordt, schroomt de Hollander zich niet om er een aan te schaffen, al dan niet te importeren. Nederland is de afgelopen twee jaar een flink aantal A2-tjes 1.2 TDI en Lupo 3L rijker geworden.

Veel exclusiever is de Avantime van Renault. De Fransen hadden zo'n zeven jaar geleden het idee opgevat om een wel heel bijzondere niche te creëren; de tweedeurs MPV. Om het statement van die auto - gebaseerd op de Espace - eens kracht bij de zetten kozen de ontwerpers voor een bijpassende styling. Zodoende is de toepasselijk genoemde Fransoos nu een auto geworden die je echt heel leuk vindt of verafschuwt. Hoewel een nieuwe interpretatie van de Avantime anno 2012 waarschijnlijk evenmin in de smaak zou vallen - een crossover of coupé is op dit moment veel aantrekkelijker - heeft Renault met het model wel een unieke niche op haar naam kunnen schrijven en inmiddels zien we dat steeds meer merken hun eigen weg in willen slaan. Nissan kwam vorig jaar met een Murano Cabriolet op de proppen en BMW heeft met de 5 Serie GT de brug tussen een 5 en 7 Serie willen laten zien.

Smart had eind jaren negentig al voor ogen hoe stedelijke mobiliteit er uit zou komen te zien en dus moest de fortwo het als kleine, handzame en zuinige helemaal gaan maken. De tweezitter had daarbij ook al een piepklein driecilindertje met turbo aan boord. Helaas bleek de eerste generatie niet echt duurzaam en dus kreeg Daimler's staaltje downsizing het flink voor zijn kiezen. Later heeft het merk dat nog recht kunnen zetten. Verder had smart grootste plannen om de smartrijder te laten profiteren van allerlei aanbiedingen op voorzieningen zoals autohuur - je smart omruilen voor een MPV tijdens vakantie -, korting op de autotrein of wasstraat, et cetera. In de brochure van 2003 werd zelfs al gesproken over internetconnectiviteit via een WAP-verbinding met smart webmove en iets slims als een iPod carkit. Ook had smart destijds - met dank aan de kennis en kunde van Daimler/Mercedes-Benz - al ingebouwde pijlnavigatie in de optielijst staan. Dat waren uiteraard prijzige opties die in de praktijk vrij zelden werden besteld.

Op het gebied van techniek had smart ook al een oogje op alternatieve aandrijflijnen zoals een aardgasmotor (CNG), een dieselhybride (cdi mild hybrid) en een elektrische variant (electric drive). Inmiddels weten we dat smart 'alleen' met een dieselende smart en een fortwo electric drive op de markt is gekomen. Anno 2012 is de dieselvariant vrij uniek; auto's als de Up en Panda zijn er alleen op benzine of juist op aardgas, de C1/107/Aygo komt zelfs alleen met een benzinemotor ons land binnen.

Welke auto is volgens jou nog meer zijn tijd vooruit geweest? Laat het ons weten in een reactie. Het mag uiteraard ook een 'positief' voorbeeld zijn, een auto die de toekomst op een geslaagde manier heeft kunnen voorspellen.