En nou heel snel die gestaffelde bijtelling!

Leaserijders die niet privé rijden moeten toch gaan bijtellen. Die maatregel vraagt om gestaffelde bijtelling!

Het stabiliteitsakkoord raakt ook de automobilist. Niet alleen zullen de brandstofprijzen stijgen door het verhogen van de BTW naar 21%, ook wordt de onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent afgeschaft. Daarnaast moeten leaserijders die met de auto van de zaak géén of nauwelijks privékilometers maken weer gaan bijtellen. Die laatste maatregel maakt de realisatie van gestaffelde bijtelling meer dan actueel.

De intrede van gestaffelde bijtelling is al langer onderwerp van gesprek. Bijtellen naar het gebruik van de leaseauto, waarbij rekening wordt gehouden met het type, de CO2-uitstoot en het verwachte aantal kilometers privégebruik. Het huidige regime is vrij strikt. Wie minder dan 500 km privé rijdt met de auto van de zaak telt niets bij. Daarboven moet de leaserijder 0 of 7, 14, 20 of 25 procent bijtellen. Of je nou 501 kilometer of 10.000 km prive rijdt, maakt dan niet uit.

Gestaffelde bijtelling biedt praktische en kostenvoordelen, zowel voor de ondernemer, de leaserijder als de belastingdienst. De nieuwe benadering heeft bewuster prive-gebruik van de auto in de hand. De werknemer die elk jaar met zijn leaseauto (en tankpas) naar de zon en wintersport afreist is een grotere kostenpost voor de werkgever dan iemand die dat niet doet. Op zijn beurt zou die laatste werknemer dan minder kunnen bijtellen omdat hij minder prive-kilometers maakt (los van het type auto dat hij zou rijden). De belastingdienst heeft profijt van gestaffelde bijtelling omdat het de bedoeling is in elke leaseauto apparatuur te monteren die het aantal gereden kilometers etc. bijhoudt. Die ‘black box’ maakt de noodzaak voor de bekende controles door de Belastingdienst bij pretparken, grensovergang, tuincentra en dergelijk minder hoog. En dat drukt de kosten voor handhaving. Hoewel de insteek van gestaffelde bijtelling budgetneutraal zou moeten zijn kan het de belastingdienst alsnog meer inkomsten opleveren. Leaserijders die nu niets bijtellen omdat zij hebben aangegeven geen privékilometers te maken zullen alsnog ingeschaald worden. Naar verwachting zal het percentage bijtelling weliswaar niet zo hoog zijn – de staffels moeten nog bepaald worden – maar toch.

Aanvankelijk lag het plan al op tafel om in 2013 een proef te starten met gestaffelde bijtelling voor bestelauto’s en dit een jaar later uit te rollen naar personenauto’s. De vraag is echter nu wat daar nu van terecht komt. Zeker is dat de RAI Vereniging samen met BOVAG en de Vereniging van Nederlandse Leasemaatschappijen een stevige lobby gaan voeren voor een vorm van gestaffelde bijtelling, ofwel het betalen naar gebruik in plaats van betalen voor het bezit.