Breed
Als we de F-Type naast de XK150 parkeren, valt op dat ze bijna even lang zijn. Los van elkaar, leek de XK150 veel langer dan de F-Type, terwijl hij in werkelijkheid nog geen drie centimeter langer is. Dat verschil zit hem in de breedte. Auto’s zijn door de jaren heen een stuk breder geworden en de F-Type is met zijn 1.923 mm (exclusief spiegels) ook écht breed. Even voor je beeldvorming: de XK150 is 1.638mm breed. Dat scheelt dus bijna een hele lineaal.
Rood
Toen de XK150 op de markt kwam in 1957, was Jaguar volop bezig met Le Mans. Het exemplaar dat we nu naast de F-Type hebben staan, is een van de latere, uit 1961. Het rode Jaguar-logo achterop verwijst subtiel naar de Le Mans geschiedenis. De jaartallen 1951, 1953, 1955, 1956 en 1957 staan er klein in. De jaren dat Jaguar Le Mans won met C-Types en later D-Types. Met de neuzen naast elkaar zien we hoe erg de logo’s voorop op elkaar lijken. De F-Type mag dan heel modern zijn, het logo in de grille verwijst duidelijk terug naar de tijden van de XK150.
Snelheid
De F-Type mag nu de meerdere zijn van de XK150 als het gaat om snelheid en wegligging, in zijn tijd was de Jaguar XK150 een van de snelste auto’s die je kon kopen. Zijn topsnelheid van ruim 220 km/h proberen we maar niet uit, maar op geen enkel moment voelt hij traag aan. Zittend op het rode leder, kijken we eens om ons heen. De snelheidsmeter schommelt rond de 80 km/h. In een moderne auto zou je nu klagen, in deze draagt het bij aan zijn karakter. Voorin zit een bank. Hier geen sportstoelen met verstelbare wangen die je op je plek houden. Als passagier is er ook maar weinig om je schrap tegen te zetten. Spectaculair is het zeker.
Convertible eerst
De XK120, de voorvader van de XK150 kwam er net als de F-Type eerst ook als convertible. Pas later kwamen de Drophead Coupe en Fixed Head Coupe. De F-Type Coupe volgde bijna een jaar na zijn open broer. Door zijn grijze kleur doet hij ons steeds denken aan een Aston Martin. Je voelt je ook James Bond in de auto. Hij mist eigenlijk alleen de knop voor een schietstoel. In het navigatiesysteem vinden we een setting voor ‘Stealth Mode’. De interieurverlichting wordt ermee gedimd, waardoor je slechter naar binnen kunt kijken. Het uitlaatgeluid blijft gewoon hetzelfde, dus de slechterik achtervolgen in de F-Type gaat niet heel onopvallend…
Gentleman
Na onze tijd met de XK150 en F-Type blijft één gevoel hangen. In allebei de auto’s voelden we ons meteen een gentleman. Zo schreeuwerig als de F-Type kan zijn met zijn uitlaten op luid (verslavend!), zo is hij geen moment in de normale stand. Hij is beschaafd, chique en eigenlijk ook best praktisch. Het is een auto waar je op topsnelheid mee naar je bestemming kunt knallen, maar ook een fantastische boulevardcruiser. En dat is precies waar de XK150 ook voor bedoeld was. Er zit dus 54 jaar verschil tussen de modellen, ze zijn nog steeds gemaakt voor dezelfde doelgroep en ook op precies dezelfde manier in te zetten. Never change a winning formula…
Schrijf een review