Audi A7, uitgebalanceerde kanjer

Enorm comfort in sportief koetswerk met geweldenaar van een diesel.

Eerder dit jaar heeft Audi de fraaie A7 Sportback een technische en esthetische update gegeven. De nieuweling maakte zijn publieksdebuut op de autosalon van Parijs en inmiddels hebben we er ook goed mee kunnen rijden.

De veranderingen aan de A7 lopen ongeveer parallel aan die van familielid A6, dat hem een maand of wat voorafging. Uiterlijk gaat het om nieuwe luchtunits rondom, met uiteraard een moderne toepassing van de terecht zo populaire LED’s. Een extra, dat ook op ons testexemplaar zat, zijn de Matrix LED-koplampen die een optimale wegverlichting brengen zonder tegenliggers te verblinden. Daarbij horen ook ‘dynamische’ richtingaanwijzers (‘lopend’ licht) aan de voorzijde, die aan de achterkant standaard zijn.

Head-up display
Verder ondergingen grille, bumpers en uitlaten cosmetische ingrepen, eveneens in de geest van zuster A6. In het interieur valt vooral het optionele head-up display op, dat nieuw is voor zowel A6 als A7. En nu we het toch over opties hebben, ons testexemplaar zat er boordevol mee. De hele lijst vergt een A4’tje, dus we melden de hoofdzaken: schuif- kanteldak, metalliclak, dubbel glas, BOSE-hifi-installatie (met ik weet niet hoeveel speakers – maar het blijft Bose; voor nóg meer geld is er ook een veel betere Bang & Olufsen te monteren) verstelbaar sportstuurwiel, driezits achterbank, skiluik (met foedraal), stoelverwarming, niet alleen vóór-, maar ook achterin, elektrische stoelverstelling (met geheugen voor de bestuurdersstoel), nachtzichtassistent met voetgangersmarkering, assistentiepakket (dode hoek, parkeren, rijbaanwisseling), adaptieve luchtvering, quattro-aandrijving met sportdifferentieel, etc etc.

Prijsopdrijving
Dat alles drijft de prijs van de A7 Sportback, die met de geweldige 3.0 liter biturbodiesel in basis 82.500 euro kost (waar dan nog € 9.900 voor ‘onze’ versie Pro Line S komt), op tot een verbijsterende €122.039. Dat past in de weinig sympathieke policy van Audi om de basisversies onaanvaardbaar kaal te maken en nogal pittige prijzen voor alle extra’s – ook de doodnormale – te vragen.

Nieuwe motoren
Maar we waren bezig met het opsommen van de modelwijzigingen, die ook technische zaken omvatten, als een keuze uit nieuwe motoren. Om te beginnen drie benzinemotoren van twee, drie en vier liter (dat is dan de S7), met vermogens van 252 tot 450 pk en eveneens drie diesels, alledrie drieliters met 218 tot 320 pk. Die laatste zat in ons testmodel en beschikt vooral over het enorme koppel van 650 Nm, dat hij via de standaard achttraps Tiptronic (inclusief paddles onder het stuur) met speels gemak aan de vier aangedreven wielen kwijt kan.

Weldadige souplesse
Dat stoomlocomotievenkoppel staat al bij 1.400 toertjes maximaal paraat en geeft een weldadige souplesse. Niet alleen de acceleratie vanuit stilstand is een pure sportwagenwaarde: 0-100 in 5,2 sec, vooral de tussensprintjes kunnen duizelingwekkend zijn. Met de enorme grip dankzij de quattro-vierwielaandrijving gaat er ook geen spatje van dat koppel aan wielspin verloren. En voor wintersportgangers is die quattro natuurlijk helemaal ideaal – vandaar ook dat skiluik.

Behoorlijk ingetogen
Bij dat alles blijft de enorme diesel dood- en doodstil, hetgeen weldadig is voor het comfort, dat op zéér hoog niveau staat. De facelift houdt ook in een ruimere keuze aan materialen voor het interieur, waaronder prachtig leer en vooral een top-afwerking met aluminium en notenhout. Werkelijk schitterend – maar toch à la Audi behoorlijk ingetogen. Het merk blijft wars van al te veel uiterlijk vertoon, misschien is dat zelfs een beetje saai. Althans, bij de sedans, zeker niet bij deze elegante en toch sportieve Sportback; je zou hem ook wel wat oneerbiedig sportbak kunnen noemen.

Rijden ermee is gewoon heerlijk, want ook het meubilair is uitermate comfortabel en goed verstelbaar, terwijl zo’n accessoire als het head-up display dat comfort nog verder verhoogt. Er blijft, simpel gezegd, maar héél weinig te wensen over. Niets, eigenlijk. 

Heel praktisch
Maar zo’n Sportback is ook heel praktisch, met zijn zeer goed toegankelijke (elektrisch bediende klep) bagageruimte die allerlei mogelijkheden biedt om lading vast te zetten en heel makkelijk tot 1.390 liter vergroot kan worden door de achterbank (eventueel deels) neer te klappen. Verder biedt het interieur meer dan voldoende plekken om kleinere spullen op te bergen al valt de ruimte in het dashboardkastje nogal tegen. Tóch iets te wensen, dus.

Al met al is deze diesel-geweldenaar een enorm uitgebalanceerde auto geworden. Maar deze versie heeft wel de volle 25% bijtelling, net als alle andere uitvoeringen van de A7. Dat zal deze top-oliestoker geen grote markt opleveren, want ook de particuliere rijder zal allicht een benzineversie prefereren. De krachtigste niet-S7 heeft immers een ook niet te versmaden 333 pk en kost in basisversie zes mille minder. Niettemin, de Audi A7 Sportback 3.0 TDI is een kanjer.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.