1. Reservewiel
Oké, wanneer was de laatste keer dat je een lekke band had? Lang geleden waarschijnlijk. Maar je zal maar net langs de weg komen te staan en je dan realiseren dat je auto geen reservewiel heeft. Bij veel, zo niet de meeste nieuwe auto’s zit die er niet meer in of onder, dus bij dezen de oproep: mogen wij ons reservewiel terug?
2. Stoplichtindicator
Als we nou eens konden zien hoe lang het nog duurt voor het licht weer groen is… Dan weet je hoe lang je nog moet wachten of in hoeverre het nodig is om nog (hard) af te remmen voor het stoplicht. Binnenkort kun je dit in Audi’s op je dashboard zien in sommige Amerikaanse steden. Handiger is het als elk stoplicht zelf gewoon een aftelsysteem kreeg zoals sommige landen dat al hebben. Dan heeft iedereen er wat aan, in elke stad. En dat is goedkoper dan een systeem in elke auto.
3. Elektrische auto’s die lekker klinken
(Motor)geluid is onderdeel van de rijbeleving. Jammer dus dat het in elektrische auto’s zo stil is. Een motorgeluid via de speakers is echter ook niet de oplossing, dus kan die elektromotor niet gewoon een beetje lekker klinken? Zelfs al zorgt het ervoor dat de auto klinkt als een optrekkende trein, het is beter dan stilte…
4. Persoonlijkheidsinstellingen
Bestaat al wel bij sommige auto’s met elektrisch verstelbare voorstoelen en dito buitenspiegels, handig bij een auto die door meerdere mensen gereden wordt. Maar het zou toch ideaal zijn als dit soort geheugens mogelijk waren voor álle auto-instellingen. Je laat de auto weten dat jij het bent en alles, stoel, stuur, rijmodus, audio-instellingen, enzovoorts staan meteen op jouw stand.
5. Gordelaangever
Oké, best overbodig, maar wij we zijn stiekem wel comfortdieren en dit is toch wel prettig. Sommige luxe auto’s hadden het ooit, daar weten ze in Amerika alles van. Mag het weer terug? Lekker decadent!
6. Olietemperatuurmeter
Een behoorlijk aantal auto's is nog uitgerust met een koelvloeistoftemperatuurmeter, maar een olietemperatuurmeter is een stuk nuttiger. De temperatuur van de olie bepaalt of de motor echt op bedrijfstemperatuur is. In dat geval kan het potentieel van de motor worden aangesproken. Een dergelijke meter voorkomt dus onnodige slijtage en maakt rijden nog leuker. Daar weten Volkswagen en BMW alles van, want die monteren de meter al dan niet digitaal standaard in veel modellen!