Vroeger was het allemaal niet zo moeilijk: je deed de verlichting aan als het donker wordt. Sommige autofabrikanten, waaronder Volvo, maakte permanent ingeschakelde verlichting standaard op alle modellen uit oogpunt van veiligheid. Dat was helemaal makkelijk.
Tegenwoordig worden nieuwe auto's geleverd met dagrijverlichting, waarmee je bijna hetzelfde effect bereikt, maar dan energiezuiniger. Om onduidelijke redenen is de dagrijverlichting louter actief op de koplampen, waardoor de auto van achteren niet wordt verlicht. En dat is een gemiste kans als het even wat donkerder is. Is hierdoor dagrijverlichting gevaarlijk? Wellicht, maar de oplossing is simpel; gezond verstand inschakelen en de lichtschakelaar zelf 'twee klikjes' geven. Of wachten op een nieuwe auto in 2015, want dan moeten ook de achterlichten aan de dagrijverlichting gekoppeld zijn.
Je kunt natuurlijk ook de lichtsensor het werk laten doen die de verlichting automatisch inschakelt, maar die accessoire is nog niet op elke auto gemeengoed en bovendien weet deze niet altijd raad met ochtenddauw en mist, zo bleek vorige week toen de herfst zichtbaar intrede deed. Niet elke lichtsensor 'ziet' mist als zichtbelemmerend weer zoals de duister, en dus reden talloze auto's vrolijk met slechts dagrijverlichting de dag door. En dat is inderdaad niet veilig. Daarnaast is de lichtsensor niet automatisch ingeschakeld, dat moet je ook zelf doen door de lichtschakelaar op 'AUTO' te zetten. Ook hier geldt maar weer dat met gezond verstand in ieder geval niets mis is. Goede reis!