Autobelastingen| Van fiscale cadeautjes naar ouderwets belasten

Terwijl volgend jaar bijna elke nieuwe auto weer wegenbelasting verschuldigd is, de CO2-grenzen voor bijtelling nog scherper worden gezet en de accijnzen verder worden verhoogd, blijkt ook weer BPM betaald te moeten worden op alle auto’s met een verbrandingsmotor. Het kabinet is op dreef, de branche baalt.

Wie tot voor kort in Nederland een zuinige auto kocht, viel flink in de fiscale prijzen. De vrijstelling op BPM maakte de auto goedkoper in aanschaf, voor de wegenbelasting werd het ‘nultarief’ gerekend en de zakelijk rijder profiteerde van lage bijtelling. En had je een ‘sloopauto’? Dan kreeg je zelfs even een premie. Gevolg? Een verschuiving van het koopgedrag van grotere, naar kleinere, zuinige auto’s. Een mooie opsteker voor de branche, en een (deels theoretische) milieuwinst.

Automobilist de klos
Deze maatregelen hebben weliswaar de autoverkopen nog een beetje op peil gehouden (of liever gezegd: minder doen dalen), maar deden ook een aanslag op de begroting. Het kabinet moet nu flink bezuinigen, en dus is de automobilist de klos. Vooral de automobilist, want zoals een directeur van een Nederlands automerk laatst terecht meldde; raakt het ‘uitmelken’ van de automobilist de industrie niet direct. Het duurder maken van vliegen of watertransport zou wel gevolgen voor (de concurrentiepositie van) ons land hebben. Maar eerlijk is eerlijk, gezien de opmars van grenstanken heeft het kabinet nooit helemaal vrij spel…

Cadeautjes voorbij
Aan de ene kant kon het kabinet (en wijzelf) natuurlijk verwachten dat cadeautjes weggeven zoals 0% bijtelling en de vrijstelling van wegenbelasting geen decennia gehandhaafd kan worden. Getuige het feit dat de 0%-regeling (en de vele subsidies) ook voor veel verkopen van auto’s die gewoon op benzine of diesel kunnen rijden (plug-in hybrids) kan nooit de bedoeling van de maatregel zijn geweest. In die zin is het begrijpelijk dat er voor 2014 een onderscheid wordt gemaakt tussen volledig elektrische auto’s (4%) met een uitstoot van 0 gram en deels elektrische (7%) met een uitstoot tussen 1 en 50 g/km. Dan wordt tenminste iets betaald en onderscheid gemaakt. Het is ook niet vreemd dat de CO2-grenzen voor de 14% en 20% bijtellingscategorie worden aangescherpt; het motiveert de industrie om met zuinigere auto’s te komen. Al hoeven we vervolgens niet  te vertellen dat het voor het kabinet ook heel makkelijk is om lukraak aan de knoppen te draaien. In ieder geval zijn de uitstootgrenzen voor bijtellingsvoordeel al jaren aangekondigd.

Bijtelling vanaf 2014
Vanaf 2014 komen alleen auto’s voor 14% bijtelling in aanmerking als zij maximaal 88 g/km CO2 uitstoten, maar meer dan 50 g/km. Voor diesels geldt een bovengrens van 85 gram. Auto’s die tussen de grens van 89 en 117 g/km zitten (diesel: 86 t/m 111 gram) krijgen een 20% bijtellingsstempel op de voorruit.

Voor alle overige auto’s blijft aan de bovenkant de vertrouwde 25% bijtellingscategorie van kracht. Naar onderen is er vanaf volgend jaar de 7% bijtellingscategorie, bedoeld voor auto’s die tussen 1 en 50 gram CO2 uitstoten. Alleen volledig elektrische auto’s met dus 0 gram uitstoot uit de uitlaat kunnen rekenen op 4% bijtelling, in plaats van 0%. Alleen voor die auto’s blijft ook de wegenbelasting nog een jaartje buiten schot. Vanaf 2015 zijn ook die auto’s weer motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Over de tarifering van de wegenbelasting zullen we het nu niet hebben; die blijft afhangen van gewicht en brandstofkeuze en werd eerder al verhoogd(!) voor aardgasauto's.

Verhoging BPM levert 200 miljoen op
De BPM is weer een ander verhaal. Vanaf 2015 keert op elke auto weer de BPM terug, tenzij het een auto ‘zonder uitstoot’ (elektrische auto of een auto op waterstof) betreft. Bovendien wordt de BPM ook verhoogd om de staatskas met 200 miljoen te vullen. De BOVAG en RAI Vereniging reageren teleurgesteld op de plannen, gezien de autoverkopen onder de druk staan en een lastenverzwaring nou eenmaal niet bijdraagt aan herstel. Los daarvan wordt het bepalen van de BPM weer een hele rekensom, die we je zullen besparen (omdat je er toch geen invloed op kunt uitoefenen). Het komt er in ieder geval op neer dan auto’s met een uitstoot van meer dan 0 gr/km een vast bedrag aan BPM verschuldigd zijn, met daarbovenop een bedrag per gram CO2. Het zorgt er met name voor dat vooral kleine, heel zuinige auto’s duurder zullen worden. Maar dan nog blijven zuinigere auto's interessant in aanschaf, ook fiscaal gezien. Dat de autoverzekering duurder wordt omdat de premie-inkomsten harder dalen dan de schadelast, moeten we allemaal op de koop toe nemen.