Aan de verbreding van ‘Het Karrespoor’ (zoals voormalig verkeersminister Annemarie Jorritsma de A4 ooit noemde) wordt gestaag en met goede voortgang gewerkt en de uitbouw naar tien rijstroken van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht blijkt een zegen. Dat er op die potentiële record-racebaan een maximumsnelheid van 100 km/h geldt, moeten we maar beschouwen als een al te zeer geslaagde poging van de overheid om nog een béétje uit de kosten te komen.
Een erg welkome uitbreiding vind ik de Tweede Coentunnel en de aansluitende Westrandweg, die eerder deze maand zijn opengesteld. Dat zulks nog niet heeft geleid tot de uiteindelijk beoogde beteugeling van de vreselijke files, komt doordat tegelijkertijd de oude Coentunnel is afgesloten, zodat de totale capaciteit voorlopig maar met één rijstrook is toegenomen. Maar dat veertig jaar oude kunstwerk was zéér aan een opknapbeurt toe en die gaat, samen met aanvullende werkzaamheden ter verhoging van veiligheid en dergelijke, nog wel een jaartje in beslag nemen.
Maar dán zal het lokale fileleed ook drastisch afnemen, want niet alleen bieden de twee Coentunnels (de nieuwe ligt pal ten oosten van de oude) dan in totaal negen rijstroken, twee daarvan kunnen als wisselstroken worden ingezet, dus geopend in de rijrichting waarin het grootste verkeersaanbod bestaat. Met andere woorden: in de ochtendspits ten dienste van het verkeer vanuit Noord-Holland richting Amsterdam en Randstad en ’s namiddags in noordelijke richting. Die tweebaans tunnelbuis staat tot de heropening van de oorspronkelijke Coentunnel ter beschikking van het verkeer vanuit het noorden – dus wat dat betreft nóg geen winst; de tunnelbuis noordwaarts krijgt er dus wel een rijstrook bij.
Nu is het duidelijk dat je er met een ruime verdubbeling van de tunnelcapaciteit niet bent, want dan verplaats je de files alleen maar. Vooral ’s ochtends naar de Ringweg A10 West. Dus werd de Westrandweg in het leven geroepen. Die splitst zich in zuidwestelijke richting van de A10 af en slingert zich door het industriegebied Westpoort naar het nieuwe knooppunt Raasdorp, waar hij als A5 aansluiting vindt met de A9. Dus een bypass voor de A10, voor het verkeer naar Haarlem, Schiphol, Den Haag, Rotterdam en indien gewenst zelfs Utrecht en verder.
Een groot deel van de Westrandweg is gelegen op een viaduct, niet alleen met 3,3 km het langste van ons land, maar ook het mooiste. Het is zonder meer elegant en staat sierlijk op de talloze poten. Het is, net als trouwens de zuidelijk ingang van de Tweede Coentunnel, een kunstwerk in beide betekenissen van het woord.