Al jaren wordt de frustratie uitgesproken dat de Europese meetcyclus voor het verbruik niet meer van deze tijd is. Tegelijkertijd gaan er geluiden dat autofabrikanten hun auto’s bij zo’n meting zodanig prepareren dat de verbruiksmeting veel te rooskleurig is.
Speelruimte
Maar, met een boos vingertje wijzen naar de auto-industrie is te gemakkelijk. Ja, er worden banden gebruikt die heel weinig profiel hebben en nooit op de auto in de showroom zullen zitten. Dat is niet netjes, en in feite snijden ze hunzelf daarmee in de vingers. Bij de consument uiteraard, want andere auto-fabrikanten doen het ook, dus als het ene schaap…
Aan de andere kant, blijkbaar laat het reglement het toe om bijvoorbeeld zulke banden te monteren, en in combinatie met de achterhaalde verbruikscyclus – waarin overwegend met lage snelheid wordt gereden en slechts heel langzaam wordt geaccelereerd – levert dat een veel te mooi verbruikscijfer op. Tsja, het mag dus. Dus of dat sjoemelen is...
Rijstijl
Daarnaast moeten we niet vergeten dat auto's steeds zuiniger zijn geworden, waardoor een afwijking van een halve liter procentueel gezien steeds meer verbazing wekt. Ook beschikken auto's over brandstofbesparende maatregelen die pas goed werken als de bestuurder zelf zijn rijstijl daarop aanpast. Denk bijvoorbeeld aan het 'zeilen' van de aandrijflijn waarbij de motor wordt losgekoppeld en je heel lang kunt uitrollen. Of een start/stop-systeem.
Oplossing?
Dus: de verbruikscyclus moet worden aangepast aan een realistischer verkeersbeeld van Europa, de ‘speelruimte’ die de industrie heeft om hun auto’s voor te bereiden moet vrijwel volledig worden beperkt én de bestuurder van een nieuwe auto moet de brandstofbesparende innovaties weten toe te passen. Het reguleren van de vrijheid van autofabrikanten is niet zo moeilijk, de cyclus aanpassen wel. Een gemiddeld verbruik opgeven voor een auto die zowel in het vlakke Nederland als heuvelige en drukke Italie wordt verkocht is natuurlijk een uitdaging. En bij een kleine auto zijn de verschillen dan groter. Ook al komt er een nieuwe meetcyclus, afwijking zal er altijd zijn.