Wat zijn de kansen van de kleine elektrische auto?

Heeft de kleine elektrische auto nou toekomst of niet? Terwijl smart de fortwo als electric drive op de markt brengt en Renault de showroom vol heeft staan ziet Fiat alleen brood in een elektrische 500 voor Amerika. Opel heeft de Adam EV onlangs al helemaal laten schieten.

Compacte auto's zijn ideaal voor de stad en elektrisch vervoer is dat ook. Toch lijkt de combinatie van een elektrisch aangedreven compacte auto nog niet helemaal te gaan werken. Het feit dat Fiat de 500E alleen in Californie op de markt zal brengen en Opel toch geen brood ziet in een elektrische Adam, is een teken aan de wand. 

Enerzijds is te beargumenteren dat kleine auto's al erg zuinig met brandstof zijn en de noodzaak voor een volledig elektrische variant minder groot is, anderzijds kun je daarmee wel stedelijke mobiliteit nog schoner maken. Het grote struikelblok lijkt vooralsnog het kostenplaatje want zo'n aandrijflijn is nog steeds behoorlijk prijzig. Je zou het kunnen ondervangen met een leaseconstructie voor de accu's, zoals Renault doet met de Twizy, Fluence en de volgend jaar beschikbare Zoe. Zo hou je de aanschafprijs van de auto in de pas met de conventioneel aangedreven concurrentie en behoudt de fabrikant zijn verantwoordelijkheid over het accupakket. Mettertijd zal de kostprijs van de techniek zakken en kunnen autofabrikanten eerder groen licht geven op een kleine elektrische auto. Chevrolet heeft zich deze week in ieder geval over de kosten heen gezet en komt met de Spark EV. Ook voor Nederland.