Spyker claimt drie miljard bij GM

Spyker heeft bij een Amerikaanse rechtbank een schadevergoeding van drie miljard dollar geëist van General Motors, omdat dit autoconcern op het faillissement van Saab zou hebben aangestuurd door een voorgenomen deal van deze dochter van Spyker met het Chinese Youngman te dwarsbomen.

Spykers topman Victor Muller verklaarde dat het deponeren van een schadeclaim tegen GM al sinds het afketsen van die deal met deze Chinezen (er waren nog andere kandidaten, zowel binnen als buiten de Volksrepubliek, zo heeft Muller altijd beweerd) en het daaropvolgende bankroet in december 2011 is overwogen.

Op het eerste gezicht lijkt die claim volstrekt kansloos, maar Muller is echt niet gek – en waar het om financiën gaat behoorlijk vasthoudend – en zijn advocaten naar alle waarschijnlijkheid ook niet. Geen enkele advocaat gaat gaarne een rechtszaak, in dit geval bij een districtsrechtbank in de Amerikaanse staat Michigan, aan wanneer die volslagen kansloos is. Hoe sterk de cliënt er ook op aan zou dringen. Dat laatste is trouwens iets waar Muller érg sterk in is. Aandringen.

Dat GM weigerde de desbetreffende patenten op Saab-modellen ter beschikking te stellen van Swedish Automobile, zoals Spyker ten tijde van Saabs zwanenzang heette, lijkt misschien ‘onaardig’, maar in de echter wereld gaat het niet om ‘aardig’, maar zeker in dit geval om keiharde business. GM stelde heel begrijpelijk dat door Youngman in het Saab-zadel te helpen, ze schade zouden berokkenen aan hun eigen joint-venture met het veel grotere Chinese SAIC (Sjanghai Automobile) dat een staatsbedrijf is.

Juist door die staatsbetrokkenheid is het overigens zéér de vraag of de regering te Peking ooit toestemming zou hebben gegeven tot de deal tussen Spyker en Youngman. Het lijkt mij dat GM, dat pas commentaar wil geven als ze van de schadeclaim kennis hebben genomen, dat punt als uitermate sterk argument kan aanvoeren. Nog afgezien dat je, zeker in de VS, nauwelijks gehouden kunt worden aan een deal die je eigen belangen schaadt.

O ja, aangezien Saab failliet is en dus de kosten van deze rechtsgang niet kan opbrengen, is er een deal gesloten met Spyker, waarbij dat Nederlandse bedrijf die kosten op zich neemt, waar dan een ‘zeer substantiële’ beloning vanuit Saab tegenover zal komen te staan wanneer de claim gehonoreerd zou worden.