Fileleed?

Het aantal verkeersdoden in ons land neemt de laatste jaren sterk af. Van het recordjaar 1972, toen er 3.264 mensen omkwamen in het verkeer, is het droevige cijfer gedaald naar 644 in 2010, een afname met liefst 80 procent. En dat terwijl...

... het aantal gereden kilometers over dezelfde periode verdubbelde.

Gestreefd wordt nu naar minder dan 500 doden in het jaar 2020, maar in Go!Mobility van de RAI wordt terecht gesteld dat die vreugdevolle daling in de nabije toekomst waarschijnlijk trager zal verlopen, omdat er zoveel maatregelen al genomen zíjn, zoals de invoering van helm- en gordelplicht, ABS, airbags, kreukelzones en andere veiligheid verhogende constructies en systemen in auto’s. Wel wordt er nog een positieve bijdrage verwacht van een grotere verbreiding –­ of verplicht stellen – van ESC, electronic stability control, in auto’s. Over de wellicht zegenrijke invloed van maximumsnelheden heeft de RAI het eventjes niet.

Maar deze verheugende daling van sterfgevallen is bepaald niet alleenzaligmakend. Immers, het aantal gewonden stijgt. Ondanks airbags en gordels, naar 18.576 in 2010 – en daarbij is echt niet álle letsel in de statistieken beland. Toch is het aantal verkeersdoden in auto’s het grootst: 312, maar dat was in 1972 nog 1.350. In dat jaar lieten 588 voetgangers het leven in het verkeer, tegen 72 in 2010, en dat is de enige categorie verkeersdeelnemers waarbij de sterfte niet daalde ten opzichte van 2009 en 2008. De reden daarvoor volstrekt onduidelijk.

Wel duidelijk is dat het soort weg een grote rol speelt. Op binnenwegen, waar een maximumsnelheid van 80 km/h heerst vielen de meeste doden, namelijk 174, terwijl in 50-km-zones 162 mensenlevens te betreuren vielen. Met 33 doden steken de snelwegen daar zeer gunstig bij af. (Wie nu snel rekent komt hierbij niet tot het totaal van 644 en dat komt doordat hier uitsluitend de cijfers uit politierapporten voor beschikbaar zijn).

Eén belangrijke factor in de daling van het aantal doden op de snelwegen wordt echter overgeslagen. De files. Want in stilstaand of langzaam rijdend verkeer vallen nu eenmaal weinig dodelijke slachtoffers. Wel is er, gelukkig voor de autobranche, veel blikschade.