Alles!
Gewoon alles! Oké, hier sprak vooral ondergetekende. Laten we het voor deze top tien even realistisch houden en kijken naar welke Amerikaanse auto’s – of die vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld zijn – ook nog een beetje een kans zouden maken in Nederland. Eventueel met een iets zuinigere motorenoptie of iets opgewaardeerde interieurkwaliteit. Daarbij hebben we ook geprobeerd om het merkenaanbod een beetje gevarieerd te houden. De lijst bestaat natuurlijk wel vooral uit Amerikaanse merken. Imports, zoals de Amerikanen niet-Amerikaanse auto’s noemen, mochten ook wel meedoen, maar dat aanbod overlapt nou eenmaal sterk met wat we hier in Nederland al hebben.
Auto’s als de Dodge RAM en Ford F-Series zijn bewust niet in de lijst opgenomen. We vinden ze erg leuk, daar niet van, maar met ons velen. Ze komen nu al in vrij grote getalen via de grijze import ons land binnen, dus dat signaal is al duidelijk genoeg. Wat de lijst ook net niet haalde – er is namelijk maar weinig Amerikaans aan – is de volledig elektrische variant van de Fiat 500. Die wordt nu alleen in de VS geleverd, maar zou in Nederland ook echt nog wat aan het aanbod toevoegen, als tegenhanger van met name de Smart ForTwo Electric Drive.
Chevrolet Impala
De huidige generatie, sinds 2013 op de markt, is lang niet zo mooi als de vorige, maar mag er zeker zijn. Je moet de auto plaatsen op het niveau van de Ford Mondeo en Volkswagen Passat en dan is dit daar een leuke aanvulling op. Even afgezien van de Camaro en Corvette, zou de Impala wat ‘gewone’ auto’s betreft een mooie rentree zijn voor het merk in Nederland, nadat het enige tijd terug met Daewoo's van onze markt verdween. Hier staat weer een echte Chevy, die nog best eens serieus kans zou maken in deze klasse. Bij de Amerikaanse versie van de Consumentenbond werd de auto in ieder geval al opvallend goed ontvangen.
Chevrolet Traverse
Met de Traverse kan Chevrolet inspelen op de trend van de (her)opkomst van SUV’s. Hier staat een echte SUV, zonder dat hij voor Europa veel te groot wordt. De Traverse is sinds 2010 op de markt, maar kreeg in 2013 een vrij ingrijpende facelift. Een zeer geslaagde ook, als je het ons vraagt. Qua klasse moet je de Traverse plaatsen bij auto’s als de Ford Kuga en Nissan Qashqai, hoewel hij met zijn iets grotere afmetingen wel meer ruimte biedt. Als we even realistisch zijn moet er voor Europa en in het bijzonder Nederland wel een kleinere motor op de optielijst komen, want nu is er alleen nog een V6 leverbaar. Ook leuk, daar niet van.
Chrysler 200
Een segment dat in het recente verleden nooit echt groot is geweest in Nederland: sedans onder het D-segment. De Chrysler 200 hangt een beetje aan de onderkant van het D-segement, maar als we de Amerikanen mogen geloven moeten we de 200 plaatsen op het niveau van de Ford Mondeo, Mazda6 en Volkswagen Passat. Zelf zouden wij hem meer op het niveau van de Jetta plaatsen, maar dat neemt niet weg dat deze auto niet zou kunnen scoren in het segment. Puur op basis van uiterlijk zou hij het bij ons al winnen. Zeker als de leverbare viercilindermotor voor ons nog iets gedownsized wordt, zou hij het binnen zijn klasse nog wel aardig kunnen gaan doen. Haast is wel geboden, want in december dit jaar gaat hij uit productie, naar alle waarschijnlijkheid omdat FCA zich (in de VS) meer op de bedrijfswagens wil richten. Door opgebouwde voorraad kan de 200 echter nog tot midden 2017 nieuw geleverd worden.
Chrysler Pacifica
De Chrysler Pacifica was oorspronkelijk een soort crossover tussen een SUV en een MPV. Na enige tussentijd keerde de Pacifica dit jaar weer terug als opvolger van de Voyager. De Pacifica is daarmee weer een echte minivan, maar is desondanks best goed gelijnd. Een beetje zoals Citroën van de Grand C4 Picasso iets maakte dat door iedereen wel wordt gewaardeerd. De standaard V6 is voor Europa wellicht wel wat too much, maar uniek in het segment is wel dat de Pacifica er ook als plug-in hybride is. Helaas te laat voor de bijtelling, maar het drukt wel het verbruik en dat is altijd mooi meegenomen. Als wij in de markt zouden zijn voor een full-size MPV, doen ons dan maar een Pacifica.
Dodge Challenger
De Chevrolet Camaro is in Nederland rechtstreeks leverbaar. Hoera! Hetzelfde geldt voor de Ford Mustang. Hoera! Voor het derde hoeraatje moeten we echter nog even aandringen bij Dodge, want de laatste van de ‘grote drie’ van muscle cars, de Challenger, ontbreekt nog. Jammer, want van deze drieling is dat toch juist onze favoriet. Zeker na zijn subtiele facelift voor modeljaar 2015 vinden we het een erg mooi ding. De instapmotor is nog steeds een vrij dikke V6, dus voor Nederland moet er wel nog even een viercilinder op de optielijst komen. Het is niet anders… Nu we toch bezig zijn, willen we ook meteen een oproep doen om de Charger hier te leveren. Afhankelijk van de uitvoering een lekker onbehouwen alternatief voor auto’s als de BMW M5 of een mildere versie. Wij staan alvast in de rij.
Ford Taurus
Nog zo’n auto waar we even mee op moeten schieten, want volgende maand komt modeljaar 2017 op de markt en daarna zal de huidige generatie worden vervangen door een nieuwe. De Taurus heeft ongeveer hetzelfde formaat als de Mondeo, maar wordt hoger gepositioneerd omdat hij wat luxer is. Daarmee komt hij zo’n beetje op het niveau van de Mondeo Vignale, maar in plaats van die auto hebben wij dan liever de Taurus. Die is toch net even een stukje mooier en leuker. Ook leuk: de sportieve SHO-uitvoering. Na modeljaar 2017 zal de huidige generatie vervangen worden door een nieuw model. Hoewel daar nog niets over bevestigd of bekendgemaakt is, zou het best zo kunnen zijn dat de Amerikanen dan een (aangepaste versie van) de nieuwe Chinese Taurus krijgen, die daar recent al op de markt is gekomen. Wij hebben liever nog eentje van het huidige model.
GMC Acadia
Voor de net nieuwe GMC Acadia (modeljaar 2017) geldt vrijwel hetzelfde verhaal als voor de Chevrolet Traverse hierboven. De GMC staat ook op een ingekorte versie van het platform van de Chevy. Verder is de GMC in vergelijking met de Traverse iets luxer. De vormgeving van de nieuwe Acadia is lekker stoer Amerikaans, maar botst ook niet met de algemene Europese smaak. In tegenstelling tot de Traverse is de GMC er ook met een viercilindermotor, wat de kansen op de Nederlandse markt al weer wat vergroot. Eventueel kan daar nog een iets gedownsizede variant aan toegevoegd worden.
Lincoln MKC
In de klasse van de Ford Escape komt de luxetak van Ford met de Lincoln MKC. Aan deze auto hoeft niet eens zo heel veel te veranderen voor de Europese of Nederlandse markt. Het grille is voor sommigen misschien even wennen, maar ‘te Amerikaans’ zal over het algemeen geen argument zijn om hem te laten staan. Voor ondergetekende al helemaal niet. Die voor het huidige Lincoln kenmerkende over de hele breedte doorlopende achterlichten doen het bij ondergetekende ook altijd wel goed. De Licoln MKC zou op de Nederlandse markt kunnen komen als alternatief voor de Escape Vignale. Wij hebben liever de Lincoln…
Lincoln Navigator
De Navigator representeert in deze lijst eigenlijk alle dergelijke SUV’s, zoals de goedkopere variant Ford Expedition en concurrenten zoals de Chevrolet Suburban en Cadillac Escalade. De Navigator kozen we omdat we dat een van de mooiste vinden, met ook weer de doorlopende achterlichten, die hij bij zijn laatste facelift voor modeljaar 2015 kreeg. Hoe leuk deze full-size SUV’s ook zijn, als we het rationeel bekijken slaan ze in Nederland nergens op als personenauto. Waarom we ze toch noemen, is omdat we ze bij deze willen aandragen als alternatief voor personenbusjes. Zeg nou zelf: in plaats van met de zoveelste aangeklede Mercedes-Benz Viano is dit toch veel leuker om mee voor te komen rijden als je met een (VIP-)groep op stap gaat?
Volkswagen Atlas
De enige import in de lijst is ook de nieuwste auto, namelijk de gloednieuwe Volkswagen Atlas. Deze willen we ook in Nederland, in de rol van de nieuwe Touareg en dan eventueel ook onder die naam. We werden bij de digitale onthulling van de auto wel een beetje enthousiast op de redactie, want we vinden hem erg goed gelukt. Die stoere, vierkante vormen spreken ons erg aan. Het motorenaanbod is gezien de voertuigklasse ook al geschikt voor Europa. Wellicht komt ook de GTE-aandrijflijn nog naar de Atlas, zoals de T-Prime GTE Concept die ook heeft. Mocht die T-Prime Concept inderdaad vrijwel ongewijzigd in productie gaan, zoals het gerucht gaat, doe ons dan toch maar een Atlas.
Schrijf een review