Eind vorige week presenteerde Volkswagen USA de compleet nieuwe Atlas. Een ‘midsize’ SUV. Daar mogen wel wat meer aanhalingstekens bij, want met afmetingen van grofweg twee bij vijf meter is hij naar onze Europese maatstaven best wel groot. Bekijk je het echter vanuit Amerikaans oogpunt, dan is ‘midsize’ wel op zijn plaats, want er is nog een grotere klasse SUV’s.
Groter hoeft niet
De Atlas is een slag groter dan de huidige Touareg, die ook op het punt staat vervangen te worden door een nieuw model. De Atlas wordt echter best wel goed ontvangen hier op de redactie. Zo goed, dat we ons afvragen of we nu nog wel een nieuwe Touareg willen. Wat ons betreft mag de Atlas hem eigenlijk wel vervangen. De volgende Touareg schijnt ook flink te groeien en daarbij zelfs groter te worden dan de Atlas. De T-Prime Concept, waar de nieuwe Touareg in feite de productieversie van schijnt te worden, was ook wel nóg een slagje groter dan de Atlas nu is. Zeker voor Europa lijkt ons dat wat overbodig, de Atlas is met zijn Audi Q7-formaat al groot zat. In de VS is er nog wel markt voor zo’n grote ‘full-size’ SUV, maar dan zou de Touareg weinig meer met zijn voorgangers te maken hebben en dat wringt bij ons dan ook een beetje. Je presenteert een model boven de Touareg en de Touareg positioneer je dan vervolgens daar weer boven?
Atlas mooier
De nieuwe Touareg schijnt er dus vrijwel hetzelfde uit te gaan zien als de T-Prime GTE Concept. Voor de duidelijkheid: we vinden de T-Prime ook een mooie auto. Maar als we mogen kiezen hebben we toch liever de stoere, vierkante vormen van de Atlas. Mochten de Atlas en de nieuwe Touareg uiteindelijk toch hetzelfde formaat krijgen, gaan wij dus voor de Atlas. Wel is het in praktisch opzicht een idee om de GTE-aandrijflijn van de Touareg/T-Prime ook naar de Atlas te halen. Mocht ie nog eens naar Europa komen, dan zou hem dat ondanks dat er geen bijtellingsvoordeel mee te halen is toch wat betaalbaarder maken.
De Atlas zal uiteindelijk geleverd worden in de VS, het Midden-Oosten, Rusland en China. Bij die laatste gaat hij dan overigens als Teramont door het leven. Kan Europa niet gewoon aan dat lijstje worden toegevoegd? Desnoods noemen we hem dan de nieuwe Touareg, want die bekende typenaam opgeven is ook weer zonde.
Schrijf een review