De Australiërs houden er een vrij eigen straatbeeld op na. Het wagenpark overlapt met een groot deel dat van Europa, maar er zitten ook een wat Aziatische en in sommige opzichten Amerikaanse invloeden in. In Australië worden ook auto’s geleverd die we hier in Europa niet kennen en vandaag kijken we eens welke van die auto’s wij ook wel in Nederland zouden willen. Deze keer zijn Ford (Australia) en Holden overigens nogal oververtegenwoordigd. Door de grote overlap met het Europese aanbod, komen de meeste ‘onbekende’ auto’s immers van die twee Australische merken. Er zijn daar wel meer auto’s die in Europa niet geleverd worden, met name uit Azië, maar over het algemeen hoeven die van ons dan weer niet zo nodig onze kant op te komen…
Ford Falcon
Deze in 2014 geïntroduceerde laatste generatie van de Ford Falcon, generatieaanduiding FG X, is ook écht de laatste generatie van de Falcon. Vanwege de One Ford-strategie zal deze auto dit jaar nog worden vervangen door de Mondeo zoals wij die ook kennen. We weten niet zozeer of wij nou echt liever deze Falcon of onze Mondeo hebben, maar het is wel erg jammer dat er nu na 56 jaar een einde komt aan de Falcon-lijn. Daarmee verdwijnt er toch weer een landkarakteristiek model van de markt. Alleen daarom al verdient hij een plekje in deze lijst. Alsjeblieft Ford, ga door met de Falcon. Komt er dan tenminste nog wel een Mondeo in XR8-uitvoering?
Ford Falcon Ute
Als het op auto’s aankomt, is er niets zo typisch Australisch als een ute. Dat is grofweg de voorkant van een sedan met de achterkant van een (kleine) pick-up. Ook op basis van de Ford Falcon FX G is er een en ondanks dat dat een nieuw front met een oudere achterkant is, ziet dat er zeker niet verkeerd uit. Hij is overigens ook leverbaar met een stalen kiepbak. De populariteit van het soort auto blijkt ook uit de uitvoeringen op de optielijst, want net als zijn sedanbroer is de Ute er ook gewoon als XR6 en XR8. Het daverende succes van auto’s als de Dacia Logan Pick-Up en Fiat Strada geeft wel aan dat een ute weinig kans maakt op de Nederlandse markt. Zeker in sportuitvoering is het een wat overbodige auto. Aan de andere kant: leuk is ie wel en tegenwoordig worden steeds meer niches ingevuld…
Ford Territory
Nog zo’n auto die in Nederland een nichevuller zou zijn. Deze andere auto die alleen bij Ford Australia te vinden is, stamt in de basis nog uit 2004. In 2012 kreeg hij zijn laatste facelift, een zeer grondige. Zo grondig dat de interne aanduiding SZ een II-tje kreeg. Het front doet nu denken aan de Ecosport, maar dan met verhoudingen die een stuk beter kloppen. Al met al is het niet zo’n spectaculaire auto, maar hij is best aardig vormgegeven. In de Nederlandse modellenline-up zou de Territory een soort verlengde Kuga zijn, is dat ‘gaatje’ ook weer opgevuld. Kansen dat de auto naar Nederland komt zijn er niet, al is het maar omdat ook de productie van deze auto nog deze maand gestaakt zal worden. Ook dat is een gevolg van de One Ford-strategie, waarbij alle Autralische productie gestopt wordt. Daarmee is dan samen met de Falcon hierboven weer een echt Australisch Ford-model verdwenen. Alleen de Everest is nog over, want die wordt buiten Australië geproduceerd. Als we deze lijst volgende maand hadden gemaakt, was de Everest op deze plek gekomen.
Holden Colorado
De Holden Colorado is een van oorsprong Braziliaanse pick-up, waar hij wordt verkocht als Chevrolet. De Braziliaanse lijst haalde die auto niet, maar deze specifiek Australische variant met Holden-logo mag wel in deze lijst. Sinds de recente facelift heeft de Holden Colorado ook een echt eigen front. De Holden Colorado is een pick-up in de klasse van de Mitsubishi L200, de Nissan Navara en de net nieuw gepresenteerde Renault Alaskan. Met de X-Klasse Concept gaat Mercedes zich er nu ook in begeven. Een langzaam drukker wordend segment dus en daarnaast het soort pick-ups dat op de Europese markt ook nog een kans maakt. Zeker met het juiste aankledingspakket ziet de Holden Colorado er best aardig uit en ondanks de concurrentie zou hij in deze klasse dus best wat verkopen van zijn Japanse, Franse en Duitse conucurrentie af kunnen pakken. De Holden Colorado is er trouwens ook als compacte SUV. Die gaat als Colorado 7 door het leven en moet het nog even zonder de recente facelift doen, maar krijgt die wel op korte termijn.
Holden Commodore
Net zo typisch Australisch als de Ford Falcon is de Holden Commodore. Ook de Commodore-lijn gaat al tientallen jaren mee, sinds 1978 om precies te zijn. Hij begon zijn leven als een aangepaste Opel Senator A en in de volgende generaties bleef hij verwant aan de grote Opel-modellen. Vanaf de generatie VN uit 1988 was er al niet zo heel veel Opel meer in te herkennen en vanaf de VR uit 1993 heeft de Commodore een écht volledig eigen carrosserie. Vanaf de VE uit 2006 heeft ie dan ook ‘eindelijk’ de onderhuidse Opel Omega-basis gedag gezegd. Sinds 2014 is hij in zijn huidige vorm op de markt. In Nederland zou je de Commodore met de Opel Insignia kunnen vergelijken, maar het is wel een heel ander soort auto. Er is een extra luxe versie in de vorm van de Calais V-uitvoering, maar verder is de auto vooral sportiever. Er zijn zelfs meerdere sportversies. In Australië wordt de auto naast de Holden Insignia verkocht en in Nederland zou hij in de klasse van de Insignia best wat verkopen kunnen behalen. In Engeland dacht Vauxhall er ook zo over, want daar is ie als Vauxhall VXR8 gewoon rechtstreeks leverbaar. Alleen als sportversie dus.
Holden Commodore Sportwagon
Sinds 2010 is er van de Ford Falcon geen stationwagon meer, maar van de Commodore is die er nog altijd. Ook die variant is meer een soort uitgebreide facelift, die ook weer laat zien dat een nieuwer front best bij een oudere achterkant kan. De Commodore Sportwagon is er in drie smaken. Het gewone model, de luxe Calais V en de sportieve SV6. De kansen op de Nederlandse markt zijn er zeker. Nergens doen stationwagons het zo goed als hier in Europa en dan Nederland in het bijzonder. Binnen het eigen concern zou hij dan wel een beetje de Opel Insignia Sports Tourer in de weg zitten, maar dan hebben wij toch echt veel liever deze Aussie.
Holden Commodore Ute
Uiteraard is er ook van de Holden Commodore een Ute-variant. Ook die auto is er weer een voorbeeld van dat een nieuwe voorkant best met een (iets) oudere achterkant samen kan gaan. Voor een groot deel geldt voor de Commodore Ute hetzelfde verhaal als voor de Falcon Ute. Ook voor de Ute-versie geldt bijvoorbeeld dat er meerdere sportversies zijn. Dat begint bij de al vrij dikke SV6-uitvoering, maar er is ook nog een SSV Redline. Ook de Commodore Ute vult in Nederland een zeer kleine nichemarkt in, maar het is wel een (erg) leuk alternatief voor de zoveelste witte VW Caddy als klusbus. Ben je bang om de laadbak te beschadigen, dan is de Commodore Ute net als zijn Ford-tegenhanger ook leverbaar met robuuste stalen kiepbak.
Holden Spark
Een auto in de lijst waar we snel over uitgesproken zijn, want dit is gewoon de Opel Karl. Wat hij dan toch in deze lijst doet? Wij hebben liever de Holden-versie. Die brengt namelijk een toch wat stoerder front met zich mee, dat ons meer aanspreekt dan dat van de Karl. Een variant als de Rocks is er dan weer niet van de Holden Spark, maar dat is zonder al te veel moeite nog wel aan de line-up toe te voegen, toch? Oh ja, om even die typenaam te verklaren: de vorige Holden Spark was een gerebadgede Chevrolet Spark. De huidige Chevrolet Spark is juist weer een gerebadgede Opel Karl, met een front dat weer vrijwel gelijk is aan dat van de Holden Spark. Volgt u nog?
HSV Gen-F Maloo
Omdat het in Australië altijd gekker kan, is er HSV. Holden Special Vehicles. Als je de gewone sportversies nog niet vlot genoeg vindt, klop je hier even aan. Onze favoriet is de Gen-F Maloo, de meest dikke ute die je kunt kopen, waarbij de GTS-uitvoering het topmodel is. HSV heeft ook een dergelijke behandeling voor de Commodore, maar omdat een ute nog wat Australischer is hebben we die in de lijst gezet. HSV pakt zelfs topsedans aan, want ook de Holden Caprice is er in dikke sportuitvoering. Die Caprice vinden we trouwens ook erg mooi en zouden we dan ook graag in ons land zien, maar voor een dergelijke sedan is hier minder markt dan voor de Commodore. Daardoor haalde de Caprice de lijst net niet, maar bij deze noemen we hem lekker toch nog even.
Hyundai Elantra
Oké, zo warm wordt je niet van deze auto, maar het nieuwe model (voor modeljaar 2017) ziet er zeker met de juiste visuele aankleding niet eens zo heel verkeerd uit. De Elantra is in feite de sedanversie van de i30 en de Elantra Hatchback is dan ook letterlijk de i30 zoals wij die hier ook kennen. Voor dergelijke sedans was de afgelopen jaren geen al te grote markt in Nederland, maar het lijkt weer een beetje in opkomst. In de hogere segmenten doen de Audi A3 Limousine en Mercedes-Benz CLA het bijvoorbeeld best goed en in de klasse van de Elantra verscheen kort geleden bijvoorbeeld de Fiat Tipo. Zo verkeerd zal de Elantra het op onze markt waarschijnlijk niet gaan doen. Als enige model in de lijst is deze trouwens niet specifiek voor Australië – in de VS is ie bijvoorbeeld ook te koop – maar het is wel een auto van de Australische markt die ook hier in Nederland zou kunnen scoren.
Schrijf een review