Top-10
In andere delen van de wereld stelt men andere eisen aan auto’s dan wij hier in Europa. Ondanks dat steeds meer merken aan de ‘wereldauto’ gaan, zijn er nog steeds genoeg modellen die we hier in Europa totaal niet kennen. Voor deze top-10 nemen we eens een kijkje in Brazilië. Welke auto’s die (alleen) daar te koop zijn, zouden wij ook best in Nederland willen zien? Indien nodig met enkele aanpassingen naar onze (kwaliteits)eisen. We verklappen wel alvast dat Fiat en Volkswagen een beetje oververtegenwoordigd zijn in de lijst. De Aziatische merken leveren in Zuid-Amerika ook wel auto’s die we hier niet kennen, maar die blikjes mogen ze van ons over het algemeen gewoon lekker daar laten...
Citroën Aircross
Herinneren we ons de Citroën C3 Picasso nog? Dat we dat vragen zegt eigenlijk al genoeg, de auto had bijna ook in de lijst van vergeten auto’s gekund. Ook in Brazilië is de auto te koop, waar de auto ook vrij recent een facelift heeft gehad. In Brazilië heet de auto C3 Aircross, maar bij de facelift verviel het tussenvoegsel ‘C3’. De Aircross had ook al voor de facelift een iets ander uiterlijk dan de C3 Picasso die wij kennen. Naast een eigen dashboard heeft de Aircross, zoals de naam misschien al doet vermoeden, namelijk ook off-road-aankleding. Optioneel met reservewiel achterop. Zeker na de facelift ziet dat er zeker niet onaardig uit. Nu crossovers hier nog altijd populair zijn, zou hij misschien zelfs wel enige kans maken op de Nederlandse markt.
Fiat Mille
Dat geldt dan weer niet voor de Fiat Mille. Toch vinden we deze opgewarmde Fiat Uno best een leuk ding. Een nieuw front op een oude auto kan er niet uitzien, maar in dit geval is het zelfs wel mooi te noemen. Toch staat hij hier niet helemaal terecht, want in 2013 stopte de productie. Toch heeft ie het dan lang volgehouden en omdat we hem leuk vinden noemen we hem hier lekker toch even. Net als de originele Uno was de Mille leverbaar als drie- en vijfdeurs. De bumpers zijn afhankelijk van de uitvoering ongespoten, volledig gespoten of deels gespoten en dat laatste vinden wij er het beste uitzien. Het geeft de auto toch nog een soort stoere uitstraling. Dat geldt nog meer voor de Mille Way, die zelfs een off-roadvariant aan het aanbod toevoegt.
Fiat (Novo) Uno
Van een afstandje lijkt het een Panda, maar dat is het niet. Ze zijn wel tegelijkertijd ontworpen, maar delen niet hun techniek of zelfs platform. Wel heeft de Uno ongeveer hetzelfde formaat als de Panda, met als leuke toevoeging een retroverwijzing naar de allereerste Panda. Zie de drie dikke streepjes die het grille vormen. In 2010 verving hij de Mille (ze waren een tijdje naast elkaar leverbaar) en in 2014 kreeg de auto zijn laatste facelift. Versies met off-roadaankleding zijn ook weer van de partij. In Nederland zou de auto niets toevoegen aan de Panda, maar ter vervanging van is niet zo’n verkeerd idee toch? De Uno heeft in ieder geval al een historisch verantwoorde grille.
Fiat Palio
Vergeet de Palio zoals wij die in Nederland kenden. In 2012 presenteerde Fiat in Zuid-Amerika deze nieuwe generatie. Geef toe: hij ziet er niet eens zo verkeerd uit, zeker niet als ie is gespoten in een lekker fel kleurtje. In Nederland zou het een leuke concurrent zijn voor de nieuwe Citroën C3. Zeker in bepaalde uitvoeringen doet de Palio er zelfs wat aan denken. Binnen het Fiat-gamma zou het dan een model tussen de Panda en de Punto zijn. Op die laatste is het front van de Palio ook duidelijk geïnspireerd.
Hyundai Creta
Oké, misschien niet een auto die we hier heel graag zouden willen zien, maar wel een waarvan we denken dat ie het hier niet eens zo verkeerd zou doen in de verkopen. In de compacte crossover-SUV-klasse onder de Tucson, waar de Creta te vinden is, heeft Hyundai in Europa namelijk nog niets in de aanbieding. Toch groeit de vraag naar dergelijke auto’s nog steeds. Er is wel veel concurrentie, maar Hyundai weet altijd wel zijn kopers te vinden. Daarnaast, hoewel je hart er ook weer niet sneller van gaat kloppen ziet de Creta er niet eens zo verkeerd uit.
Peugeot 301
De eerste redactiefavoriet. De Peugeot 301 heeft zijn eigen design, maar is in feite gewoon de sedanversie van zowel de Peugeot 208 als 308. Daar zit hij een beetje tussenin. Nederland is zeker de afgelopen jaren geen sedanland geweest in deze klasse, maar de compacte sedan lijkt toch wel een kleine opmars te maken. Kijk maar naar de Audi A3 Limousine en Mercedes-Benz CLA. De opmars vindt voorlopig dus nog bij de wat luxere modellen plaats, maar wellicht vertaalt zich dat door naar de goedkopere auto’s. We blijven de 301 een leuke toevoeging vinden. De 301 deelt overigens zijn basis met de ook in andere opzichten nauw verwante Citroën C-Elysée. Die vinden we echter toch een stuk minder leuk.
Renault Kwid
Een andere redactiefavoriet uit dit lijstje. De Kwid, zowel qua formaat als design een soort kruising tussen een Dacia Sandero Stepway en een Renault Captur, ging helaas aan onze Europese neus voorbij. Ondanks de compacte maten deelt de Kwid zijn platform met onder andere de Kadjar. De Kwid is best leuk vormgegeven en altijd uitgevoerd in deze Dacia Stepway-achtige aankleding. Met misschien iets grotere wieltjes eronder en desnoods onder de Dacia-vlag zou hij het in Nederland waarschijnlijk niet eens zo heel verkeerd doen. Grappig: de Kwid Racer Concept.
Volkswagen Fox
Net als de Creta van verder hierboven is ook dit vooral een rationele auto in de lijst. Toch ziet hij er niet verkeerd uit, zeker voor het soort auto. De Fox zou dan als tegenhanger van de nieuwe Ka+ in de markt gezet kunnen worden. Om herinneringen aan de vorige Fox te voorkomen zouden we alleen wel voor een andere naam kiezen. Waar dat een budgetversie van de Fiesta is, is de Fox dat dan voor de Up. Die Fox is ietsje groter dan de Up en bevindt zich dus in dezelfde klasse als de Ka+, helemaal onderaan het B-segment. In die vergelijking zouden wij voor deze Fox gaan…
Volkswagen Gol
Nee, we zijn de ‘f’ niet vergeten. De Gol is al tijden een populaire auto in Brazilië en je moet hem zien als een soort budgetvariant voor de Polo. Voor de Gol geldt zo’n beetje hetzelfde verhaal als voor de Fox hierboven. De Polo ziet er beter uit, maar de Gol kan er ook prima mee door en biedt als budget-Polo een alternatief voor de Kia’s en Hyundai’s in het B-segment. Op die manier zit hij ook de budget-Up hierboven niet te veel in de weg. Net zoals Ford dat met de volgende Fiesta gaat doen, kan de Polo dan eventueel ook iets hoger gepositioneerd worden.
Volkswagen Saveiro
Ga je hier veel van verkopen in Nederland? Waarschijnlijk niet. Na het verdwijnen van de Dacia Logan Pick-Up en de Fiat Strada is deze voertuigklasse in Europa wel uitgebloeid. Alleen in Zuid-Amerika en Australië kopen ze nog dit soort pick-ups, of utes op z’n Australisch. Met de Saveiro kan deze klasse ook in Europa weer nieuw leven ingeblazen worden. Geef toe: die Saveiro is best leuk. Zeker in de lekker stoere Cross-uitvoering op de foto’s. Er is net een nieuwe Saveiro gepresenteerd, voor modeljaar 2017.
Schrijf een review