Top 10 falende facelifts

In navolging van onze top 10 met meest geslaagde facelifts, hieronder de top 10 van facelifts die ze beter niet hadden kunnen doen.

We schreven het al bij onze positieve top 10: een facelift kan een model weer fris en up-to-date maken, maar ook een van oorsprong mooi ontwerp verruïneren. Hieronder onze top 10 van facelifts die achterwege hadden mogen blijven.

2015 Peugeot 508

De Peugeot 508 begon zijn leven als een mooie auto. Toen het tijd begon te worden voor zijn facelift, was Peugeot echter op een nieuwe designtaal overgestapt. Omdat het ook nog te vroeg was om een volledig nieuw model te ontwikkelen, besloten ze dus maar om een front met het nieuwe design op de carrosserie met het oude te plakken. Ging mis.

2013 Mercedes-Benz E-Klasse

Goed, niet zo erg als de Peugeot hierboven, maar het blijft een voorbeeld van een nieuwe designtaal die niet met de ‘oude’ te combineren is.

2016 Suzuki S-Scross

Oké, eigenlijk twijfelen we nog of we het een verbetering vinden of niet, maar het blijft een feit dat de S-Cross een wat rare snoet heeft. Of je nou het model van voor (anoniem) of na (beugelbekkie) de facelift neemt. 

2005 Peugeot 307

Peugeot had met de 307 een auto in het aanbod die je misschien niet om z’n uiterlijk koopt, maar die toch best leuk was om te zien. Toen besloten ze om vage redenen dat het een goed idee was om de voorkant voornamelijk uit grille te laten bestaan. En toen besloten ze ook nog om dat tot hun nieuwe designtaal te maken…

2009 Peugeot 206+

Peugeot lijkt hofleverancier van deze lijst. Tegen het einde van de productie van de 206 besloot Peugeot om hem als budgetauto aan te blijven bieden. De facelift die ze daarbij bedachten mixte opnieuw een nieuwe en een oude designtaal. Het leuke neusje van de 206 werd vervangen door vrijwel letterlijk die van de 207. Nu was die nog niet eens zo heel erg, maar je had wel het idee dat er twee verschillende auto’s aan elkaar gelast waren.

2010 Volvo C70

De laatste generatie van de Volvo C70 was een goed ogende cabriolet. Van oorsprong dan, want in 2010 besloot Volvo om er het nieuwe familiegezicht op te schroeven. Zoals je aan deze lijst ziet, zijn wij niet zo weg van ‘oude’ auto’s met een nieuwe voorkant, maar het grille van de C70 lijkt daarnaast ook naar beneden gezakt te zijn. In combinatie met de iets te langgerekte koplampen een beetje gesmolten effect.

1979 Volkswagen Polo

In 1979 waanden ze zich bij Volkswagen even echte plastisch chirurgen en dachten ze ‘laten we het met plastic opvullen’. En in plaats van het mooie originele grille zat er sindsdien een dikke plak plastic over de voorkant van de Polo.

1995 Ford Escort

Het laatste generatie Ford Escort was misschien niet zo’n spannende auto, maar hij heeft wel wat leuks om te zien. Hij kreeg echter nogal wat kritiek, waarna Ford hem in 1995 een grondige facelift gaf waarbij wat ronde vormen werden toegevoegd. Het basisdesign was echter niet voor ronde vormen bedoeld. Gaf een vreemd effect.

2009 Fiat Grande Punto/Punto Evo

De eerste Fiat Grande Punto werd eigenlijk wel unaniem mooi gevonden. Het ontwerp klopte gewoon. Maar toen kwam Fiat onder de naam Punto Evo met een facelift die zwarte stootbalken over de bumpers legde en het ‘mini-Maserati-grille’ verknoeiden.

1999 Hyundai Coupe

De eerste Hyundai Coupe was een best aardig vormgegeven autootje. In 1999 vond Hyundai het echter een goed idee om de ovalen koplampen te vervangen voor in bulten gemonteerde ronde exemplaren. Die lagen als een soort gezellen op de neus. Ter aanvulling werd de achterkant met ronde vormen uitgebouwd en ook dat maakte hem er niet mooier op.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (4)

Top 10 falende facelifts
De Fiat Punto met Twinair motor bevalt ons heel goed.
Rijdt comfortabel en stil. Behalve bij snel accelereren hoor je een sportief geroffel. Dankzij de Turbo ben je bij een stoplichtsprint in de meeste gevallen het snelste weg.
De remmen zijn opvallend krachtig.
In het meest slechte geval is nog wel een verbruikt te halen van ruim 1:14. Als je de Eco toets indrukt is het mogelijk bij een snelheid van 110 km/h een verbruik te halen van meer dan 1:20. Door de 6 versnellingen maakt de motor dan weinig toeren wat het prettig maakt om lange afstanden af te leggen.
De city stand schakelaar is ook ideaal. Dit zorgt ervoor dat het sturen superlicht gaat bij het parkeren en rijden in de stad.
De stoelen zitten goed met voldoende zijdelingse steun en zijn ook goed verstelbaar.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

comfortabel
dankzij ECO mode zuinig te berijden
uitstraling

Minpunten

geen USB aansluiting
achterbank niet in delen neerklapbaar
Top 10 falende facelifts
Wat een geweldige diesel,rijdt lekker comfortabel. Super stil in het interrieur. Heel goede uitstraling,na 10.000kms erg tevreden. Met deze punto evo maakt fiat een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Top 10 falende facelifts
super zuinig en mooi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Top 10 falende facelifts
De fiat punto evo 1.3 jtd heb ik nu 4 maanden. Elke keer verbaast het me dat men uit dit dieselmotortje van 1250.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5