We schreven het al bij onze positieve top 10: een facelift kan een model weer fris en up-to-date maken, maar ook een van oorsprong mooi ontwerp verruïneren. Hieronder onze top 10 van facelifts die achterwege hadden mogen blijven.
2015 Peugeot 508
De Peugeot 508 begon zijn leven als een mooie auto. Toen het tijd begon te worden voor zijn facelift, was Peugeot echter op een nieuwe designtaal overgestapt. Omdat het ook nog te vroeg was om een volledig nieuw model te ontwikkelen, besloten ze dus maar om een front met het nieuwe design op de carrosserie met het oude te plakken. Ging mis.
2013 Mercedes-Benz E-Klasse
Goed, niet zo erg als de Peugeot hierboven, maar het blijft een voorbeeld van een nieuwe designtaal die niet met de ‘oude’ te combineren is.
2016 Suzuki S-Scross
Oké, eigenlijk twijfelen we nog of we het een verbetering vinden of niet, maar het blijft een feit dat de S-Cross een wat rare snoet heeft. Of je nou het model van voor (anoniem) of na (beugelbekkie) de facelift neemt.
2005 Peugeot 307
Peugeot had met de 307 een auto in het aanbod die je misschien niet om z’n uiterlijk koopt, maar die toch best leuk was om te zien. Toen besloten ze om vage redenen dat het een goed idee was om de voorkant voornamelijk uit grille te laten bestaan. En toen besloten ze ook nog om dat tot hun nieuwe designtaal te maken…
2009 Peugeot 206+
Peugeot lijkt hofleverancier van deze lijst. Tegen het einde van de productie van de 206 besloot Peugeot om hem als budgetauto aan te blijven bieden. De facelift die ze daarbij bedachten mixte opnieuw een nieuwe en een oude designtaal. Het leuke neusje van de 206 werd vervangen door vrijwel letterlijk die van de 207. Nu was die nog niet eens zo heel erg, maar je had wel het idee dat er twee verschillende auto’s aan elkaar gelast waren.
2010 Volvo C70
De laatste generatie van de Volvo C70 was een goed ogende cabriolet. Van oorsprong dan, want in 2010 besloot Volvo om er het nieuwe familiegezicht op te schroeven. Zoals je aan deze lijst ziet, zijn wij niet zo weg van ‘oude’ auto’s met een nieuwe voorkant, maar het grille van de C70 lijkt daarnaast ook naar beneden gezakt te zijn. In combinatie met de iets te langgerekte koplampen een beetje gesmolten effect.
1979 Volkswagen Polo
In 1979 waanden ze zich bij Volkswagen even echte plastisch chirurgen en dachten ze ‘laten we het met plastic opvullen’. En in plaats van het mooie originele grille zat er sindsdien een dikke plak plastic over de voorkant van de Polo.
1995 Ford Escort
Het laatste generatie Ford Escort was misschien niet zo’n spannende auto, maar hij heeft wel wat leuks om te zien. Hij kreeg echter nogal wat kritiek, waarna Ford hem in 1995 een grondige facelift gaf waarbij wat ronde vormen werden toegevoegd. Het basisdesign was echter niet voor ronde vormen bedoeld. Gaf een vreemd effect.
2009 Fiat Grande Punto/Punto Evo
De eerste Fiat Grande Punto werd eigenlijk wel unaniem mooi gevonden. Het ontwerp klopte gewoon. Maar toen kwam Fiat onder de naam Punto Evo met een facelift die zwarte stootbalken over de bumpers legde en het ‘mini-Maserati-grille’ verknoeiden.
1999 Hyundai Coupe
De eerste Hyundai Coupe was een best aardig vormgegeven autootje. In 1999 vond Hyundai het echter een goed idee om de ovalen koplampen te vervangen voor in bulten gemonteerde ronde exemplaren. Die lagen als een soort gezellen op de neus. Ter aanvulling werd de achterkant met ronde vormen uitgebouwd en ook dat maakte hem er niet mooier op.
Schrijf een review