Als een auto wat op leeftijd begint te raken, maar het toch nog te vroeg is om een volledig nieuw model te ontwikkelen en te introduceren, dan biedt een facelift uitkomst. Soms zorgt het ervoor dat een van oorsprong prachtig ontwerp om zeep wordt geholpen, maar het kan ook een grote verbetering zijn. Zo'n oordeel blijft natuurlijk subjectief maar hieronder doen we toch een poging; in willekeurige volgorde de top 10 facelifts die volgens ons het meest geslaagd zijn.
1993 Volvo 440/460
We beginnen de lijst met een ‘Nederlandse’ auto. Alleen al daarom vinden wij hem leuk, maar de exemplaren van na de facelift die hem een soort mini-850 moest maken spreken ons toch het meest aan. Zullen we er voor de grap dan ook het Estate-dakje op monteren?
1967 Citroën DS
Hoewel we de eerste twee neuzen van de DS toch ook zeker niet lelijk vinden, gaat onze voorkeur toch uit naar de ronde maar strakke vormen van de derde neus. Het laat hem er nog iets gestroomlijnder uitzien en past daarmee beter bij de auto. De DS met derde neus is overigens ook de eerste auto die bochtverlichting succesvol toepaste.
1990 Volvo 740
In 1990 werd tegen het eind van de productie van de 740 de neus nog even strakgetrokken en kreeg hij andere achterlichten. Hij is daardoor wat minder barok dan het oorspronkelijke model, maar dat strakkere spreekt ons toch wel wat meer aan. Een 740 van een eerder model mag je overigens ook gerust voor onze deur zetten.
2011 Mercedes-Benz R-Klasse
Of de R-Klasse na zijn facelift echt mooi was geworden zijn ook hier op de redactie de meningen over verdeeld, maar waar we het wel over eens zijn is dat hij er na zijn facelift wel een stuk minder smaakgevoelig uitzag. Toch blijft het vanuit sommige hoeken een beetje een vreemde gigant. Het is geen stationwagon, maar ook geen SUV.
1993 Volkswagen Passat
Deze facelift was zo ingrijpend dat er officieel van een nieuwe generatie Passat werd gesproken. We hebben overigens wel dubbele gevoelens bij deze facelift. Als het puur gaat om mooi, dan kiezen we voor de facelift. Maar de vorige was wel een stuk eigenzinniger met zijn ‘dichte’ front.
2013 Skoda Yeti
Ook over deze auto verschillen de meningen, maar duidelijk is dat de facelift de Yeti goed heeft gedaan. De eerste voorkant was ook in dit geval wel wat eigenzinniger, maar de strakgetrokken versie met vierkante koplampen spreekt ons toch het meeste aan. Daarmee is 'het monster' toch wat volwassener geworden, conform zijn interieur en rij-eigenschappen.
2015 Mitsubishi Outlander
Goed, we zouden hem nog steeds niet kopen, maar de facelift vorig jaar van de Mitsubishi Outlander maakte hem in ieder geval een stuk gelikter om te zien. Minder Aziatisch, meer Europees. Helaas is de PHEV-gekte al weer voorbij en zullen we dus alsnog vooral tegen de vorige aan zitten te kijken.
2008 Saab 9-3
De oorspronkelijke Saab 9-3 van de laatste generatie vinden we strak, maar tegelijkertijd heeft hij op de een of andere manier ook wel wat dufs. Daar maakte de facelift korte metten mee. Met zijn spitsere koplampen en achterlichten met helder grijs glas zag hij er een stuk sportiever uit. Helaas mocht het voor het merk niet baten en is Saab ter ziele.
2004 Fiat Multipla
De Fiat Multipla is een staaltje cult dat we nog steeds niet zouden kopen, maar als je de historie en de malle daklijn wegdenkt ziet de gefacelifte versie er niet eens zo heel verkeerd uit. Of in ieder geval beter. Hij is wel een stuk minder eigenzinnig en dat is toch wel weer jammer, want zo erg vonden we de eerste nou ook weer niet om te zien.
2005 Volkswagen Polo
De vorige generatie Polo was best wel te pruimen, maar als we mogen kiezen gaan we toch voor een exemplaar van na de facelift. Het wat erg lieve uiterlijk met ronde lampjes werd ingewisseld voor een wat stoerder front met Golf-invloeden. Ook kreeg hij wat stoerdere achterlichten.
Schrijf een review