490.000 liter 'verkeerd getankt' in 2013

En dat is helemaal niet nodig.

Goed, het kan altijd een keer gebeuren; verkeerd tanken. In Nederland ging er in 2012 ruim 524.000 liter brandstof onbedoeld in de tank. Afgelopen jaar was dat 490.000 liter. De daling is in zicht, maar die kan véél rapper - en dat weten autofabrikanten best.

Hoewel benzine tanken in een dieselauto 'makkelijker' gaat dan diesel in een benzineauto, is verkeerd tanken ongeacht de auto een serieus en kostbaar grapje. Zeker bij moderne dieselmotoren is de kans op mechanische schade door het kortstondig rijden op benzine - want lang gaat dat niet goed natuurlijk - geen utopie. En ook al lijkt het leegpompen en spoelen van de tank en de inspuiting voldoende, op de lange termijn kan de brandstofpomp toch een knauw hebben gehad. Met de financiële gevolgen van dien. 

Natuurlijk doen tankstations er alles aan op verkeerd tanken te voorkomen. De dieselpomp heeft vrijwel altijd een klep over het vulpistool met DIESEL in koeienletters. Maar als je inderdaad altijd diesel tankt en nu even de auto van een collega of echtgenoot/echtgenote mee hebt (die op een andere brandstof rijdt) zul je alsnog de link niet leggen.

En dan zijn er een handjevol autofabrikanten die een slimme tankopening monteren om verkeerd tanken tegen te gaan. Ford was daar al vroeg bij met Ford Easyfuel. Daar kunnen andere merken een voorbeeld aan nemen. En als er een patent van kracht is, dan verzin je toch iets anders?

Toch is die 490.000 verkeerd getankte liters in 2013 niet volledig te elimineren. Zo laat een monteur van de ANWB Wegenwacht weten dat er ook pechgevallen zijn met auto’s die voorzien zijn van zo’n slimme tankopening. Alle reden voor de andere merken om nog eens goed huiswerk te doen! Idee: een geursensor bij de vulhals?