Subaru heeft namelijk een tweetal speerpunten waarvan ze (bijna) niet afwijken: boxermotoren en vierwielaandrijving. De vraag of ik de Subaru Legacy aan de tand wilde voelen, beantwoordde ik dus volmondig met een ja. Het hele land was immers bedekt onder een pak sneeuw. En niet een klein laagje, nee, tientallen centimeters. De vergelijking met een Alpenland was dan ook zo gemaakt. Alleen de heuvels (bergen) ontbraken in het winterse plaatje. Het werd ons ook meteen duidelijk waarom je juist in de Alpenlanden wél Subaru’s bij bosjes ziet rijden, terwijl het merk hier toch enigszins een zeldzame verschijning is. De Impreza doet het misschien nog wel aardig, maar een auto als de Legacy is een rariteit in ons vlakke kikkerlandje. De aanschafprijs helpt daar ook al niet aan mee.
IJsbaan
Vooral onder winterse omstandigheden bewijst vierwielaandrijving wel degelijk zijn meerwaarde. En al helemaal wanneer ook nog eens winterbanden zijn gemonteerd. Dat laatste was echter niet het geval op ons testexemplaar, maar daar waar menig auto moeite had om überhaupt van zijn plek te komen, vertrekt de Legacy zonder horten of stoten. De tractiecontrole hoeft niet eens in actie te komen, de Soeb rolt moeiteloos vooruit. Door vervolgens een mooi pleintje (vrij van obstakels en bedekt met sneeuw) op te zoeken, kun je enerzijds vaststellen hoe de 4WD precies werkt en anderzijds ook gewoon wat lol beleven. En dat lukt vrij aardig met deze Legacy. Zodra de ingestuurde voorwielen grip dreigen te verliezen, gaat meer kracht naar de achterwielen en doet de kont een stap opzij. Door vervolgens gas erop te blijven houden en tegen te sturen, kan zelfs een leek veilig (en goedkoop; het rubber lijdt op zo’n ijsbaan nauwelijks) met de Subaru driften. Wel even de tractiecontrole uitschakelen. Gewoon leuk voor een keer. Of twee, drie.
Overbodig
‘Onze’ Legacy Touring Wagon wordt aangedreven door een 2,0-liter boxermotor met 150 pk en 196 Nm aan koppel. Voor de krachtoverbrenging zorgt de zogeheten Lineairtronic-transmissie, Subaru-taal voor een continu variabele transmissie (CVT). Gelukkig waren de wegen tijdens onze testperiode op den duur weer begaanbaar, dus konden we de Legacy ook op snelheid rijden. Wat meteen opvalt is dat de transmissie nogal wat toeren toelaat bij vol accelereren. De toerenteller zwiert naar zo’n 6.000 toeren en blijft hier lange tijd hangen totdat het gaspedaal enigszins wordt gelift zodra de beoogde snelheid in zicht komt. Dan zwakt het toerental af naar acceptabel niveau. Voluit accelereren vormt zodoende een aparte belevenis. Beter is om met beleid te versnellen zodat de motor zich niet zo hoeft in te spannen en tevens het geluid binnen de perken blijft. Levendig is de Legacy overigens allesbehalve. Nee, bij tussenacceleraties op snelheid heeft de elektronica even bedenktijd nodig, de reactie op het gaspedaal wordt behoorlijk vertraagd. Subaru heeft zes gangen geprogrammeerd in de software van de transmissie, die met flippers achter het stuur ingelegd kunnen worden. In de praktijk gewoonweg overbodig. Een vast patroon staat namelijk loodrecht op het karakter van een continu variabele transmissie. Maar goed, flippers zijn ‘in’, dus wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen…
Logisch?
Twijfelen doen we wel aan de logica van de diverse bedieningsfuncties aan boord. Het navigatiesysteem, de boordcomputer, de klimaatinstallatie, de bediening ervan vraagt stuk voor stuk gewenning. Bij nader inzien blijkt de Legacy bijvoorbeeld twee verbruiksmeters aan boord te hebben: een analoge meter in het instrumentarium en een digitaal exemplaar in het monochroom display centraal op het dashboard. Logisch? Mwa. De afwerking van het dashboard en de gekozen materialen behalen een voldoende, echter niet meer dan dat. Echt goed scoort de Legacy Touring Wagon met de geboden interieurruimte. De leefruimte is vorstelijk, de Soeb biedt aan vijf volwassenen een prima zitplek. Kijk, een Skoda Superb Combi biedt meer ruimte tussen rugleuning van de voorstoelen en achterbank, maar deze Legacy komt toch echt in de buurt. Dat was bij de vorige generatie wel anders! Ook de bagagecapaciteit is riant te noemen met een inhoud van 526 liter, te vergroten tot maximaal 1.677 liter. En onder de volledig vlakke laadvloer bevinden zich nog wat handige, kleine opbergvakjes.
De Subaru Legacy Touring Wagon is zoals gezegd vooral heel veilig. Niet alleen dankzij een hele reeks aan luchtkussens, maar ook de geprezen vierwielaandrijving draagt zijn steentje bij. Het exterieur daarentegen is misschien niet zo heel spannend, de wielen onder ons testexemplaar (maat 16-inch) hadden voor het oog wel iets groter gekund en over die Lineairtronic-transmissie zijn de meningen verdeeld. Komt bij dat deze Touring Wagon in Executive-trim ook geen koopje is met een aanschafprijs van 44.995 euro. Al met al zal het dus wel een rariteit blijven in ons land. Ook de iets minder bedeelde instapper is met 35.995 euro al stevig aan de prijs.
Schrijf een review