Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon

Ons land is de afgelopen periode meerdere malen bedekt geweest onder een flink pak sneeuw. Juist dan blijkt dat onze

Ons land is de afgelopen periode meerdere malen bedekt geweest onder een flink pak sneeuw. Juist dan blijkt dat onze infrastructuur helemaal niet berekend is op dergelijke weersomstandigheden. Het openbaar vervoer gaat plat, megafiles op de snelwegen en blikschades op iedere straathoek. En als het KNMI een dag later dan ook nog een weeralarm uitroept, zijn de rapen helemaal gaar. Mensen durven de deur niet meer uit. Behalve de mensen die een Subaru voor de deur hebben staan.

Ons land is de afgelopen periode meerdere malen bedekt geweest onder een flink pak sneeuw. Juist dan blijkt dat onze infrastructuur helemaal niet berekend is op dergelijke weersomstandigheden. Het ope
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon

Subaru heeft namelijk een tweetal speerpunten waarvan ze (bijna) niet afwijken: boxermotoren en vierwielaandrijving. De vraag of ik de Subaru Legacy aan de tand wilde voelen, beantwoordde ik dus volmondig met een ja. Het hele land was immers bedekt onder een pak sneeuw. En niet een klein laagje, nee, tientallen centimeters. De vergelijking met een Alpenland was dan ook zo gemaakt. Alleen de heuvels (bergen) ontbraken in het winterse plaatje. Het werd ons ook meteen duidelijk waarom je juist in de Alpenlanden wél Subaru’s bij bosjes ziet rijden, terwijl het merk hier toch enigszins een zeldzame verschijning is. De Impreza doet het misschien nog wel aardig, maar een auto als de Legacy is een rariteit in ons vlakke kikkerlandje. De aanschafprijs helpt daar ook al niet aan mee.

IJsbaan

Vooral onder winterse omstandigheden bewijst vierwielaandrijving wel degelijk zijn meerwaarde. En al helemaal wanneer ook nog eens winterbanden zijn gemonteerd. Dat laatste was echter niet het geval op ons testexemplaar, maar daar waar menig auto moeite had om überhaupt van zijn plek te komen, vertrekt de Legacy zonder horten of stoten. De tractiecontrole hoeft niet eens in actie te komen, de Soeb rolt moeiteloos vooruit. Door vervolgens een mooi pleintje (vrij van obstakels en bedekt met sneeuw) op te zoeken, kun je enerzijds vaststellen hoe de 4WD precies werkt en anderzijds ook gewoon wat lol beleven. En dat lukt vrij aardig met deze Legacy. Zodra de ingestuurde voorwielen grip dreigen te verliezen, gaat meer kracht naar de achterwielen en doet de kont een stap opzij. Door vervolgens gas erop te blijven houden en tegen te sturen, kan zelfs een leek veilig (en goedkoop; het rubber lijdt op zo’n ijsbaan nauwelijks) met de Subaru driften. Wel even de tractiecontrole uitschakelen. Gewoon leuk voor een keer. Of twee, drie.

Overbodig

‘Onze’ Legacy Touring Wagon wordt aangedreven door een 2,0-liter boxermotor met 150 pk en 196 Nm aan koppel. Voor de krachtoverbrenging zorgt de zogeheten Lineairtronic-transmissie, Subaru-taal voor een continu variabele transmissie (CVT). Gelukkig waren de wegen tijdens onze testperiode op den duur weer begaanbaar, dus konden we de Legacy ook op snelheid rijden. Wat meteen opvalt is dat de transmissie nogal wat toeren toelaat bij vol accelereren. De toerenteller zwiert naar zo’n 6.000 toeren en blijft hier lange tijd hangen totdat het gaspedaal enigszins wordt gelift zodra de beoogde snelheid in zicht komt. Dan zwakt het toerental af naar acceptabel niveau. Voluit accelereren vormt zodoende een aparte belevenis. Beter is om met beleid te versnellen zodat de motor zich niet zo hoeft in te spannen en tevens het geluid binnen de perken blijft. Levendig is de Legacy overigens allesbehalve. Nee, bij tussenacceleraties op snelheid heeft de elektronica even bedenktijd nodig, de reactie op het gaspedaal wordt behoorlijk vertraagd. Subaru heeft zes gangen geprogrammeerd in de software van de transmissie, die met flippers achter het stuur ingelegd kunnen worden. In de praktijk gewoonweg overbodig. Een vast patroon staat namelijk loodrecht op het karakter van een continu variabele transmissie. Maar goed, flippers zijn ‘in’, dus wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen…

Logisch?

Twijfelen doen we wel aan de logica van de diverse bedieningsfuncties aan boord. Het navigatiesysteem, de boordcomputer, de klimaatinstallatie, de bediening ervan vraagt stuk voor stuk gewenning. Bij nader inzien blijkt de Legacy bijvoorbeeld twee verbruiksmeters aan boord te hebben: een analoge meter in het instrumentarium en een digitaal exemplaar in het monochroom display centraal op het dashboard. Logisch? Mwa. De afwerking van het dashboard en de gekozen materialen behalen een voldoende, echter niet meer dan dat. Echt goed scoort de Legacy Touring Wagon met de geboden interieurruimte. De leefruimte is vorstelijk, de Soeb biedt aan vijf volwassenen een prima zitplek. Kijk, een Skoda Superb Combi biedt meer ruimte tussen rugleuning van de voorstoelen en achterbank, maar deze Legacy komt toch echt in de buurt. Dat was bij de vorige generatie wel anders! Ook de bagagecapaciteit is riant te noemen met een inhoud van 526 liter, te vergroten tot maximaal 1.677 liter. En onder de volledig vlakke laadvloer bevinden zich nog wat handige, kleine opbergvakjes.

De Subaru Legacy Touring Wagon is zoals gezegd vooral heel veilig. Niet alleen dankzij een hele reeks aan luchtkussens, maar ook de geprezen vierwielaandrijving draagt zijn steentje bij. Het exterieur daarentegen is misschien niet zo heel spannend, de wielen onder ons testexemplaar (maat 16-inch) hadden voor het oog wel iets groter gekund en over die Lineairtronic-transmissie zijn de meningen verdeeld. Komt bij dat deze Touring Wagon in Executive-trim ook geen koopje is met een aanschafprijs van 44.995 euro. Al met al zal het dus wel een rariteit blijven in ons land. Ook de iets minder bedeelde instapper is met 35.995 euro al stevig aan de prijs.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Sinds kort mag ik me gelukkig prijzen met één uit 2005. Wat een heerlijke rijdersauto zeg. ik hou wel van een beetje fors rijden, maar.. Lees volledige review.
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
rij sinds kort een subaru outback 2005. mijn eerste gedachte was: waarom niet eerder aangeschaft? wat een dijk van een bak. enige minpunt is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Alles is eigenlijk top aan de auto. Hij rijd zijdezacht en toch zeer sportief. Automaat is uitstekend, schakeld lekker soepel. Alleen het verbruik, dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Bij lage toerental wil de auto weleens bokken. Mijn BMW motor (ook een boxer motor) had dit ook (de 1150cc uitvoering) en dan wordt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Sinds 2. 5 jaar een Outback 2.5 lit met LPG, 100.000 km gerede. Prima auto, vooral bij gladde omstandigheden. Helaas is de service die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Tijdloze uitstraling. Zeer luxe auto. Ligt stabiel op de weg, de gehele tijd maximale grip. Het is een ruime auto met een zeer directe motor... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Heb een Legacy break uit 1999, nu 385.000 km (op LPG). Voordelen: zeer betrouwbaar. Tot nu toe zijn vervangen: - Lichtbalk achteraan (die niet waterdicht is) - 3.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
heerlijke auto had ik veel eerder moeten kopen! exclusieve auto vrij uniek op de weg... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Deze auto nu ruim een maand in mijn bezit. Een zeer soepel rijdende auto met een uitstekend werkende automaat. Deze auto rijdt op gas en het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Wegligging is fantastisch. Zorg wel dat er voldoende profiel op banden zit. Als je het portier dichtgooit kun je horen dat je hier te maken.. Lees volledige review.
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Heerlijke auto uit 2000, rijdt rustig. Heeft lage instap. Mijn 2e Lagacy, na een sedan. Nu 120.000 km. Nog geen onkosten gehad. Hoop er lang.. Lees volledige review.
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Outback van 2005 en 62000 km op de teller ingeleverd. ( zie review 24-12-2007)Deze celebration in Apeldoorn gekocht met opties die ik via de Beneluxdealer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
ben hier de 1e met een dieselversie. Bevalt me enorm, na de Toyota Avensis (138.000km)..Heel andere wagen, wegligging rijplezier !!! Voorlopig 3.000km op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Zeer fijne auto, Jammer genoeg erg ondergewaardeerd, ik weet beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Na bijna 8 jaar foresters (gas) nu een legacy. Wat een comfort heeft deze touring 2.0 i uit 2005. Geen hinderlijk windgeruis wat de forester.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Auto 2e hands (goedkoop!) gekocht in 10/2004. Nu ruim 130.000 km op de teller. Buiten normaal onderhoud nog niet één storing/defect gehad. De 6-pitter loopt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Auto nieuw aangeschaft in 2005. Nu eind 2007 dik 50.000 op de teller zonder problemen. Afwijking snelheidsmeter 10km/uur te veel, kan niet verandert worden. Jammer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Auto heb ik nieuw gekocht in Jan 2006. Auto heeft het tot en met de 40.000 KM goed gedaan en met plezier in gereden maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Deze auto rijdt fantastisch. Vooral vanaf 3500 tpm trekt de motor geweldig. De sportshift maakt het nog leuker, al zou de vertraging bij het schakelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
na een outback automaat 2005, waarvan na 70000 het middendifferentieel het begaf, heb ik sinds januari 2007 een nieuwe touring automaat. Blijft een bijzondere auto,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Sinds kort heb ik hem dan eindelijk, ik heb lang gezocht maar een goede gevonden. Ik heb hiervoor een a4 en volvo v50 gereden,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Auto is redelijk goed uitgebalanceerd. Goede wegligging, zeker door 4WD (geen last van aquaplaning), motor is geciviliseerd doch krachtig, zitcomfort is goed, carrosserie overzichtelijk. Echter, diverse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Ik rijdt sinds 2002 een Subaru Brighton, een auto die ik in Japan gekocht heb alwaar ik 2 jaar gewerkt heb. De Brighton uitvoering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Hele fijne stuur-auto, maar heeft uiteindelijk te weinig demping en is te zacht geveerd. Remmen en Motor fantastisch, bak had wat precieser gekund. Weinig uitrusting.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
voorin geen in stapverlichting,dit heeft me van af het begin gestoord maar hier was geen oplossing voor volgens de dealer,verder doet de auto goed zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Man man man wat een auto heb hier een Legacy met 360.000 km !!op de teller en hij rijdt nog fantstisch, minpunten zijn de onderdelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Na een Volvo S60 2.5T AWD automaat en een Chrysler 300C CRD automaat storen alleen heel kleine zaken als stoelverstelling en lichtregeling(ook bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Mijn net aangeschafte outback heeft een lpg installatie van Coltec (Vialle gaat er blijkbaar niet in). Als hij stationair draait valt hij vaak (niet altijd).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
Erg ruime en heel plezierige auto .Helaas bij 140 dkm drukgroeplager kapot . Nu na 3 jaar rijden hoop ik nog 3 jaar evenveel plezier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dwars met de Subaru Legacy Touring Wagon
nu een jaar en 40.000 km ervaring en geen seconde spijt van mijn overstap van Saab 9/3. Nog steeds cirkelen A-zessen, Cross Country's en meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5