De Hyundai I10 markeert bij Hyundai een mijlpaal. Het is niet alleen het eerste i-model dat op de markt is verschenen, met 450.000 verkochte exemplaren – waarvan 37.0000 in Nederland - is de auto ook het meest succesvol gebleken. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het segment waarin de i10 opereert; de vijver waarin de i10 en i20 vertegenwoordigd zijn (het A- en B-segment) is in West-Europa al dan niet door allerhande belastingregels heel populair geworden. Na zijn introductie in 2008 en een kleine facelift in 2010 is nu een compleet nieuwe i10 aan zet. Dat zie je niet alleen aan zijn traditioneler geworden proporties - de nieuwe i10 is flink langer, breder en iets lager geworden - maar blijkt ook onderhuids.
Stilste in zijn klasse
De i10 staat op een nieuwe bodem, met een fractioneel langere wielbasis en nieuwe ophanging. Tegelijkertijd is de auto opgetrokken uit nieuwe, stijvere staalsoorten. Hij is daardoor niet lichter geworden - dat was ook niet echt bepaald nodig - maar wel stijver. Dat klinkt misschien niet interessant, maar dat gegeven heeft een positieve effect op de veiligheid en stilte aan boord. Samen met slim gebruik van geluidsisolatie claimt Hyundai uiteindelijk niet alleen het langste, breedste en meest aërodynamische 'kleintje' te hebben, maar ook de stilste. En mét de grootste kofferbak, die 252 liter meet. Zo, die zit.
Als we gaan rijden met de nieuwe i10 kunnen we in ieder geval beamen dat motor- en rijgeluiden nooit storend aanwezig zijn. De verbeterde eenliter driecilinder geeft geen last van vibraties en levert zijn vermogen en koppel eerder dan zijn voorhanger. Hij reageert ook vinniger op het gas dan dezelfde motor in de Picanto van zustermerk Kia. Hoewel de heuvels van Sardinie af en toe wel een uitdaging voor hem zijn, werkt hij kranig door en rijden we niet loeiend van heuvel naar heuvel. En van overhellen moet hij nauwelijks weten; nog een positieve verrassing. De 1.0 is een perfecte keuze voor ons landje. Doorsparen voor de 1.2 liter viercilinder lijkt ons niet nodig – tenzij je een automaat wenst - en uiteraard is de driecilinder de zuinigste van het stel. Geholpen door standaard start/stop-techniek bedraagt het opgegeven verbruik 4,3 l/100 km. Een prima opgave, gezien het iets grotere formaat van de auto ten opzichte van zijn concurrenten.
Volgroeid interieur
Het breed uitgesmeerde dashboard zou niet misstaan in een iets grotere auto en draagt ook bij aan de volwassen indruk van de i10. Niet in de laatste plaats zit je zowel voor- als achterin heel behoorlijk en vallen de uit de kluiten gewassen voorstoelen op, die ook nog eens goed gevormd zijn voor zijdelingse steun. Aangezien de meest luxueuze versie luxe als Bluetooth, climate control, stoelverwarming met drie standen, stuurverwarming, cruise control, bochtverlichting, hill-start assist en uitgebreide stuurbediening aan boord heeft, moéten we Hyundai's kleinste ook heel serieus nemen. Gelukkig zijn de Koreanen wel zo slim de sfeer vrolijk en gezellig te houden; élke i10 heeft daarom een oranje, blauwe of beige contrastkleur ter versiering van het dashboard en de stoelbekleding.
Praktische noviteiten
Daarnaast heeft de nieuwe i10 ook nog praktische snuisterijen in verschiet, want het is best handig dat alle portieren (standaard is de i10 een vijfdeurs) een beker- of flessenhouder heeft. En dat de sleutel gewoon op zak kan blijven omdat de auto met een startknop tot leven kan komen (afhankelijk van uitvoering natuurlijk) getuigt ook van vernieuwing in het segment. Evenmin onbelangrijk is de mogelijkheid voor een trekhaak, die gehomologeerd is met 75 kg kogeldruk. Twee (elektrische) fietsen vormen geen obstakel en dat is in dit segment geen vanzelfsprekendheid. Het betekent overigens niet dat de i10 een Boedelbak mag sleuren.
Alles heeft een prijs
Natuurlijk heeft alles zijn prijs. Voor méér auto betaal je ook meer. De nieuwe i10 kan daarom niet in de markt worden gezet als prijsvechter. De importeur biedt de tweede generatie aan vanaf 9995 euro, inclusief een volwaardige veiligheidsuitrusting zoals zes airbags, ESP, ABS en bandenspanningsensoren (binnenkort verplicht op nieuwe auto's) en in hoogte verstelbare gordels. En vijf jaar volledige garantie zonder kilometerbeperking, van bumper tot bumper.
De uitvoering model i-Motion kent een prijs van 10.995 euro zal vanwege de aanwezig zijnde airco (altijd climate control!) en radio/cd-installatie met USB en AUX het meest gewild zal zijn. Bij die i-Motion is vervolgens nog een keuze te maken uit drie pakketten: Comfort (€500) met elektrische ramen, dito spiegels en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Comfort Plus (€1000) met daarbovenop LED-dagrijverlichting, stuurbediening en Bluetooth en luidsprekers achter en Premium (€1500) met een leder bekleed stuur, knipperlichten in buitenspiegels, bochtverlichting en hill-start assist.
Opvallend is wel dat de elektrische ramen (altijd vóór en achter) pas inbegrepen zijn op de i-Motion met het Comfort pakket. Wij zouden liever de climate control inruilen voor een handmatig bediende airco en twee elektrische ramen en die dan als i-Motion aanbieden. Hyundai ziet dat anders en wil er met zijn climate control uitspringen. Vooruit dan maar.
Prive lease
Toch zit de i10 met al deze luxe alsnog in een prijsrange waarvoor de meeste kleine auto's de deur uit gaan: tussen de 10 en 12000 euro. En mocht dat bedrag niet op de plank liggen, Hyundai zal binnenkort een privé lease aanbod aankondigen, waarbij je voor een vast bedrag per maand een nieuwe i10 kan rijden, waarschijnlijk inclusief onderhoud, verzekering en dergelijke.
Navigatie onderweg
Wie in de voorgaande opsomming een navigatiesysteem mist kunnen we gerust stellen. Vanaf januari verwacht de importeur een TomTom-navigatiesysteem aan te kunnen bieden wat netjes bovenop het dashboard kan worden ge(de)monteerd, waarbij het apparaat voeding krijgt van de auto en zijn steminstructies via de speakers mag uitspreken. Net als in de Fiat Panda en Volkswagen Up/Seat Mii/Skoda Citigo. Lichtmetalen wielen zijn alleen als accessoire bij de dealer verkrijgbaar. Bij het af-fabriek monteren zou de CO2-uitstoot ietsje stijgen, en dus ook de (meer)prijs.
Schrijf een review