Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher

De Hyundai i10 is vernieuwd en daardoor volgens Hyundau de beste stadsauto die op de markt is. Of niet?

Met het vernieuwen van de Hyundai I10 beweren zijn makers het beste ‘kleintje’ in de markt te hebben. De i10 is uiteraard niet alleen wegenbelasting- en BPM-vrij, maar feitelijk ook ruimer, vinniger en completer uitgerust dan de andere prijspakkertjes voor in de stad. Hebben de Koreanen dus een goed punt? Laten we dat eens uitzoeken.

De Hyundai I10 heeft het als Atos-opvolger helemaal niet verkeerd gedaan; in Nederland verkocht de importeur jaarlijks 7000 exemplaren. Dat cijfer valt echter in het niet bij de aantallen die de Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107 ieder neerzet. Reden: het trio was zuiniger en daardoor wegenbelasting en BPM-vrij. Aangezien de portemonnee in dit segment een zeer belangrijke rol speelt in de aankoopbeslissing moest Hyundai (en vele andere merken) met lede ogen toezien hoe die stadskarretjes als warme broodjes de showroom verlieten. Hyundai stuurde de i10 terug naar de werkplaats en begon flink te sleutelen om het tij te keren.

Nieuw neusje
Niet alleen zijn de motoren nu aantrekkelijk zuiniger geworden; ook het neusje is vernieuwd en voorzien van Fluidic Sculpture, de nieuwste designtaal van Hyundai. Zeker in een felle kleur oogt de i10 nu beslist vrolijk en eigenzinnig, al heeft z’n hoge koets stiekem altijd nog iets tuttigs. De positieve keerzijde daarvan komt binnenin tot uiting; je hebt een hogere instap (denk aan de rug!) en er kan meer mee/in dan je denkt. Stoelen van volwassen formaat bijvoorbeeld, zodat je als volgroeid persoon niet op een krukje hoeft te zitten. Ja, het aantal zitplaatsen is beperkt tot vier a vijf personen met niet meer dan redelijke beenruimte en riante hoofdruimte achterin, maar wanneer er slechts twee mee moeten en je de deelbare achterbank volledig neerklapt is er 925 liter bagageruimte. Da’s nog eens leuk boodschappen doen! In de standaardopstelling treedt de rugleuning vrij schuin de laadruimte in en blijft er 225 liter over. Flexibele uitspattingen zoals een verschuifbare achterbank zijn niet voor de i10 weggelegd. Wel bieden de voorstoelen twee ‘zakken’ voor de laatste Libelle en Margriet of een kleurboek voor de kids. Ook is de i10-bekleding (en interieurelementen) nog kleurrijk op te fleuren met een Color Pack – oranje/rood of blauw.

Lekker opruimen
Ook zijn er genoeg bakjes en vakjes om je GSM, beker of iPod weg te stoppen. De i10 doet namelijk graag mee met de laatste trends en biedt standaard een USB- en AUX-aansluiting in het dashboard. Handig! Het dashboard is verder eenvoudig opgezet; alle bedieningselementen vallen direct op hun plaats waarbij de radio ook nog – en dat is erg schappelijk in dit segment – via het stuur te bedienen is. Het kersje op de taart zijn de chromen accenten op de deurhendels en de pookknop(niet op foto-auto). Dat hooggeplaatste pookje is trouwens wel erg bescheiden uitgevallen. We gaan nu toch niet kinderachtig doen Hyundai?

Net beetje extra – voor weinig
De 1.1 en 1.25 liter benzinemotoren voor de i10 gaan in ieder geval serieus aan de slag. Beide viercilinders zijn door de technici van Hyundai onder handen genomen om ze zuiniger te maken. Wij rijden met de 1.25 variant omdat deze niet alleen de meeste kracht biedt, maar ook de zuinigste van het stel is! De 85 peekaa’s nemen volgens de verbruiksmeting genoegen met 4.9l/100km. Daarmee is de i10 weliswaar niet het allerzuinigste kleintje aller tijden, maar biedt hij wel bijna het meeste vermogen voor een ‘belastingvrije’ benzineauto. Hoewel we weten dat de gemiddelde i10 bestuurder niet op sprintjes en topsnelheden zit te wachten, heeft de i10 in ieder geval genoeg krachtreserves in huis. In de praktijk kom je dan ook heel behoorlijk mee; al vanaf lage snelheden overtuigt de 1.25 voelbaar met net dat beetje extra daadkracht. Door vijf uitgesmeerde versnellingen draait het motortje zich niet steeds zwetend in de rondte. En dat scheelt weer in de geluidsproductie; ons Koreaantje blijft relatief stil op hogere snelheden.

De volwassen pretenties van de i10 zijn eveneens terug te vinden in de rijeigenschappen. De tijd dat kleine opdondertjes stuiteren en al snel kwistig over de voorwielen schuiven in bochten ligt achter ons. Ook de i10 bewijst zich kranig te kunnen gedragen op het asfalt en helt niet vermoeiend over; eveneens als je haast hebt.  Met een meer alledaagse gemoedstoestand blijkt Hyundai’s kleinste ook zuinig. Zo’n 1 op 16.5 is netjes en daar hebben we niet eens de schakelindicator plechtig voor opgevolgd. Meer zuinige hulpjes zoals een start/stop-systeem zitten er overigens niet in; een boordcomputer evenmin.

Conclusie en prijs
Hyundai zet de i10 slim in de markt. Hoewel hij meedoet in de vijver van de kleine stadsauto’s kan hij zich door z’n hogere koets groter profileren. Het blijkt geen gebakken lucht, het concept van veel ruimte in weinig centimeters heeft Hyundai goed benut. Daarbij hebben de Koreanen ook gedacht aan behoorlijk zitcomfort en praktische vondsten voor multimedia-apparatuur en klein grut. Beter nog dan in de Chevrolet Spark. De 1.25 litermotor is een sterk nummer en geeft de i10 duidelijk meer pit dan z’n tegenstrevers zonder daar meer brandstof voor te vragen.

Tot slot is het standaard uitrustingspakket in orde. De hier gereden i-Catcher kost 11.695 euro en heeft ABS, zes airbags, een radio/cd-speler met zes(!) speakers, airco, lichtmetalen wielen, mistlampen, elektrische ramen – en spiegels en zelfs parkeersensoren aan boord. Met de 1.1 liter motor (69 pk) gaat er 500 euro van de prijs af. Hyundai doet echter ook al zaken voor een i10 vanaf 7995 euro, maar die zit karig in z’n spullen met bijvoorbeeld slechts één airbag. Een populaire uitvoering is de 1.1 i-Drive die vanaf 8695 euro in de boeken staat en met 800 euro meerprijs van airconditioning is voorzien. Elke i10 is - net als iedere andere nieuwe Hyundai - bezegeld met 5 jaar volledige fabrieksgarantie en dat is zeker wat waard!



Reacties

Reageren

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Ik heb een automaat met de 1,2 motor. Ik vind het een heerlijke auto. Na de Atos is dit wel heel veel meer auto. Ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
motor stuk na 4 jaar en 72000km.....1500€kosten!!!!!!!! versnellingsbak moet vervangen worden,na 4 jaar problemen bij schakelen naar achteruit!! In de garage vonden ze niets, was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Na talloze grote en dure auto's te hebben gereden begon ik gezien de huidige benzineprijzen dit onzin te vinden, daar ik 90% van de kilometers.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
ik krijg maandag mijn rijbewijs nu ben ik dus aan kijken naar een auto nu zag ik de i10 en dacht ik nou dat is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
volgens mij zit hier 1 dealer tussen die het verbruik probeert recht te praten, meerdere keren staat er 1 keer dezelfde enige positieve review tussen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Hier een i10 van juni 2011. De imotion cool 1.2 met 85 pk. Gekocht omdat we dachten dat ie zuinig zou zijn nou mooi niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Auto in oktober 2008 gekocht bij Kardol in Tiel.Na 31/2 jaar bij de kilometerstand 20857 bleek dat de lasnaden van het middenstuk allemaal loswaren )geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
bezieneverbruik is erg hoog 1op 13/14. Werd verteld tijdens verkoop dat hij minstens 1op18/ 19 zou rijden i.p.v.1 op 21. Aangezien ik een voordelig autootje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
vanaf dag 1 last van een knipperend dashboard verlichting. Een, pas na 3 maanden(!) vervangen, nieuwe dashboard-unit bood geen verbetering. Kosten voor het heen en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Rij nu ruim drie jaar met de i10, die veel volwassener is dan de Atos Multi die ik daarvoor had. Toch mis ik vooral de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
met ,de dealer over het verbruik gesproken eenmalig 250 euro aangeboden, niet geaccepteerd, ik race niet , krijg van Drees, dus het brandstofverbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Echt een leuke auto, vooral als je erin zit.! Goede wegligging en best wel fel (1.2 motor)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Eerste maand Remklauwen vervangen. 2e maand weer remklauwen vervangen. Koplampen sensor probleem nog steeds niet opgelost (fabrieks fout). 15 maanden start niet meer. Software fout... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
De Hyundai i10 is een prima auto in zijn klasse, ik rij er erg veel mee, ik heb de nieuwste versie (maart 2011) deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Ik was van plan een Hyundai i10 1.25 pure aan te schafffen. Maar na het lezen van de negative beoordelingen over het hoge benzineverbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Sinds een aantal maanden rijd ik trots rond in mijn nieuwe Hyundai i 10. Ik vind het een bijzonder fijne auto, waarvan de prijs/kwaliteit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Mijn i10 met een 1248 cc motor heb ik gekocht in nov 2010. Vanaf de eerste dag spelen mijn koplampen een eigen leven.. Ze gaan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Ik rij meestal langere afstanden en op de snelweg. Toch is het verbruik bij lange na geen 1:20!!! Als ik geluk heb en geen airco.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
heb mijn auto gekocht bij masterbroek in hoogeveen , dit bedrijf beloofd veel maar lult gewoon uit zijn nek , nieuwe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
over het algemeen rij ik alleen maar snelweg. dan valt het verbruik tegen 1op 17.terwijl er met 1op 20 reclame word gemaakt. daarbij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
wie heeft er ook ervaring met de hyundai I10,dat deze met het sturen niet goed in de 0 stand terug komt(dat je steeds moet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
De Hyundai is een prima auto in zijn klasse, ik rij er erg veel mee, ik heb de nieuwste versie (maart 2011) deze is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
i10 automaat 1.2 zonder airco gebruikt 1op10 terwijl de opgave van de fabr. 1op20 is, dat is volgens mij misleiding ! En de importeur geeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
ZĂ©Ă©r hoog benzine verbruik 1 op 13 kwam niet verder dan de telefoniste van de importeur ze hield ruggespraak en mocht er niets over zeggen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
na een half jaar met de i10 te hebben gereden moet ik zeggen dat hij best zuinig is gem.1:16, en snelweg 1:20, Auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Ik heb een I10 van bj 2009 met 16000 km,nu begint deze tijden het optrekken rare mechanishe geluiden te geven,ik ben hier al voor bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
hij rijd fijn en lekker en heel snel met een automaat Groetjes Frank eikelkamp.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
Ik heb in maart j.l. een i10 ( bj. 2008) tweedehands gekocht bij een dealerbedrijf. Auto rijdt goed t.o.v. vorige Atos. Wel heb ik sinds.. Lees volledige review.
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
auto bevalt erg goed alleen de brandstof vindt ik betreurenswaardig.nl.1 op 15 terwijl beschreven staat 1 op 20.dat is wel een verschil... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Slim aan zet – Hyundai i10 1.25 i-Catcher
heb sinds medio febr 2009 een Hyundai 1.2 i en heb er sindsdien 22.000 km met heel veel plezier gereden. een heel fijne kleine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5