Hyundai i10 lekker volgroeid

Na vijf jaar komt Hyundai al met een nieuwe i10. En daarbij zijn ze zeer voortvarend te werk gegaan.

De Hyundai I10 is nog maar vijf jaar op de markt. Toch komen de Koreanen nu al met een compleet nieuwe. Was het oude model geen succes? Integendeel, maar omdat het segment van de compacte auto's steeds belangrijker is geworden, wil Hyundai graag voorop lopen. Is ze dat gelukt? Ze zijn in ieder geval zeer voortvarend te werk gegaan...

De Hyundai I10 markeert bij Hyundai een mijlpaal. Het is niet alleen het eerste i-model dat op de markt is verschenen, met 450.000 verkochte exemplaren – waarvan 37.0000 in Nederland - is de auto ook het meest succesvol gebleken. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het segment waarin de i10 opereert; de vijver waarin de i10 en i20 vertegenwoordigd zijn (het A- en B-segment) is in West-Europa al dan niet door allerhande belastingregels heel populair geworden. Na zijn introductie in 2008 en een kleine facelift in 2010 is nu een compleet nieuwe i10 aan zet. Dat zie je niet alleen aan zijn traditioneler geworden proporties - de nieuwe i10 is flink langer, breder en iets lager geworden - maar blijkt ook onderhuids.

Stilste in zijn klasse
De i10 staat op een nieuwe bodem, met een fractioneel langere wielbasis en nieuwe ophanging. Tegelijkertijd is de auto opgetrokken uit nieuwe, stijvere staalsoorten. Hij is daardoor niet lichter geworden - dat was ook niet echt bepaald nodig - maar wel stijver. Dat klinkt misschien niet interessant, maar dat gegeven heeft een positieve effect op de veiligheid en stilte aan boord. Samen met slim gebruik van geluidsisolatie claimt Hyundai uiteindelijk niet alleen het langste, breedste en meest aërodynamische 'kleintje' te hebben, maar ook de stilste. En mét de grootste kofferbak, die 252 liter meet. Zo, die zit.

Als we gaan rijden met de nieuwe i10 kunnen we in ieder geval beamen dat motor- en rijgeluiden nooit storend aanwezig zijn. De verbeterde eenliter driecilinder geeft geen last van vibraties en levert zijn vermogen en koppel eerder dan zijn voorhanger. Hij reageert ook vinniger op het gas dan dezelfde motor in de Picanto van zustermerk Kia. Hoewel de heuvels van Sardinie af en toe wel een uitdaging voor hem zijn, werkt hij kranig door en rijden we niet loeiend van heuvel naar heuvel. En van overhellen moet hij nauwelijks weten; nog een positieve verrassing. De 1.0 is een perfecte keuze voor ons landje. Doorsparen voor de 1.2 liter viercilinder lijkt ons niet nodig – tenzij je een automaat wenst - en uiteraard is de driecilinder de zuinigste van het stel. Geholpen door standaard start/stop-techniek bedraagt het opgegeven verbruik 4,3 l/100 km. Een prima opgave, gezien het iets grotere formaat van de auto ten opzichte van zijn concurrenten.

Volgroeid interieur
Het breed uitgesmeerde dashboard zou niet misstaan in een iets grotere auto en draagt ook bij aan de volwassen indruk van de i10. Niet in de laatste plaats zit je zowel voor- als achterin heel behoorlijk en vallen de uit de kluiten gewassen voorstoelen op, die ook nog eens goed gevormd zijn voor zijdelingse steun. Aangezien de meest luxueuze versie luxe als Bluetooth, climate control, stoelverwarming met drie standen, stuurverwarming, cruise control, bochtverlichting, hill-start assist en uitgebreide stuurbediening aan boord heeft, moéten we Hyundai's kleinste ook heel serieus nemen. Gelukkig zijn de Koreanen wel zo slim de sfeer vrolijk en gezellig te houden; élke i10 heeft daarom een oranje, blauwe of beige contrastkleur ter versiering van het dashboard en de stoelbekleding.

Praktische noviteiten
Daarnaast heeft de nieuwe i10 ook nog praktische snuisterijen in verschiet, want het is best handig dat alle portieren (standaard is de i10 een vijfdeurs) een beker- of flessenhouder heeft. En dat de sleutel gewoon op zak kan blijven omdat de auto met een startknop tot leven kan komen (afhankelijk van uitvoering natuurlijk) getuigt ook van vernieuwing in het segment. Evenmin onbelangrijk is de mogelijkheid voor een trekhaak, die gehomologeerd is met 75 kg kogeldruk. Twee (elektrische) fietsen vormen geen obstakel en dat is in dit segment geen vanzelfsprekendheid. Het betekent overigens niet dat de i10 een Boedelbak mag sleuren.

Alles heeft een prijs
Natuurlijk heeft alles zijn prijs. Voor méér auto betaal je ook meer. De nieuwe i10 kan daarom niet in de markt worden gezet als prijsvechter. De importeur biedt de tweede generatie aan vanaf 9995 euro, inclusief een volwaardige veiligheidsuitrusting zoals zes airbags, ESP, ABS en bandenspanningsensoren (binnenkort verplicht op nieuwe auto's) en in hoogte verstelbare gordels. En vijf jaar volledige garantie zonder kilometerbeperking, van bumper tot bumper. 

De uitvoering model i-Motion kent een prijs van 10.995 euro zal vanwege de aanwezig zijnde airco (altijd climate control!) en radio/cd-installatie met USB en AUX het meest gewild zal zijn. Bij die i-Motion is vervolgens nog een keuze te maken uit drie pakketten: Comfort (€500) met elektrische ramen, dito spiegels en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Comfort Plus (€1000) met daarbovenop LED-dagrijverlichting, stuurbediening en Bluetooth en luidsprekers achter en Premium (€1500) met een leder bekleed stuur, knipperlichten in buitenspiegels, bochtverlichting en hill-start assist.

Opvallend is wel dat de elektrische ramen (altijd vóór en achter) pas inbegrepen zijn op de i-Motion met het Comfort pakket. Wij zouden liever de climate control inruilen voor een handmatig bediende airco en twee elektrische ramen en die dan als i-Motion aanbieden. Hyundai ziet dat anders en wil er met zijn climate control uitspringen. Vooruit dan maar.

Prive lease
Toch zit de i10 met al deze luxe alsnog in een prijsrange waarvoor de meeste kleine auto's de deur uit gaan: tussen de 10 en 12000 euro. En mocht dat bedrag niet op de plank liggen, Hyundai zal binnenkort een privé lease aanbod aankondigen, waarbij je voor een vast bedrag per maand een nieuwe i10 kan rijden, waarschijnlijk inclusief onderhoud, verzekering en dergelijke.

Navigatie onderweg
Wie in de voorgaande opsomming een navigatiesysteem mist kunnen we gerust stellen. Vanaf januari verwacht de importeur een TomTom-navigatiesysteem aan te kunnen bieden wat netjes bovenop het dashboard kan worden ge(de)monteerd, waarbij het apparaat voeding krijgt van de auto en zijn steminstructies via de speakers mag uitspreken. Net als in de Fiat Panda en Volkswagen Up/Seat Mii/Skoda Citigo. Lichtmetalen wielen zijn alleen als accessoire bij de dealer verkrijgbaar. Bij het af-fabriek monteren zou de CO2-uitstoot ietsje stijgen, en dus ook de (meer)prijs. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Hyundai i10 lekker volgroeid
Ik heb een automaat met de 1,2 motor. Ik vind het een heerlijke auto. Na de Atos is dit wel heel veel meer auto. Ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
motor stuk na 4 jaar en 72000km.....1500€kosten!!!!!!!! versnellingsbak moet vervangen worden,na 4 jaar problemen bij schakelen naar achteruit!! In de garage vonden ze niets, was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Na talloze grote en dure auto's te hebben gereden begon ik gezien de huidige benzineprijzen dit onzin te vinden, daar ik 90% van de kilometers.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
ik krijg maandag mijn rijbewijs nu ben ik dus aan kijken naar een auto nu zag ik de i10 en dacht ik nou dat is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
volgens mij zit hier 1 dealer tussen die het verbruik probeert recht te praten, meerdere keren staat er 1 keer dezelfde enige positieve review tussen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Hier een i10 van juni 2011. De imotion cool 1.2 met 85 pk. Gekocht omdat we dachten dat ie zuinig zou zijn nou mooi niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Auto in oktober 2008 gekocht bij Kardol in Tiel.Na 31/2 jaar bij de kilometerstand 20857 bleek dat de lasnaden van het middenstuk allemaal loswaren )geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
bezieneverbruik is erg hoog 1op 13/14. Werd verteld tijdens verkoop dat hij minstens 1op18/ 19 zou rijden i.p.v.1 op 21. Aangezien ik een voordelig autootje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
vanaf dag 1 last van een knipperend dashboard verlichting. Een, pas na 3 maanden(!) vervangen, nieuwe dashboard-unit bood geen verbetering. Kosten voor het heen en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Rij nu ruim drie jaar met de i10, die veel volwassener is dan de Atos Multi die ik daarvoor had. Toch mis ik vooral de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
met ,de dealer over het verbruik gesproken eenmalig 250 euro aangeboden, niet geaccepteerd, ik race niet , krijg van Drees, dus het brandstofverbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Echt een leuke auto, vooral als je erin zit.! Goede wegligging en best wel fel (1.2 motor)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Eerste maand Remklauwen vervangen. 2e maand weer remklauwen vervangen. Koplampen sensor probleem nog steeds niet opgelost (fabrieks fout). 15 maanden start niet meer. Software fout... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
De Hyundai i10 is een prima auto in zijn klasse, ik rij er erg veel mee, ik heb de nieuwste versie (maart 2011) deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Ik was van plan een Hyundai i10 1.25 pure aan te schafffen. Maar na het lezen van de negative beoordelingen over het hoge benzineverbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Sinds een aantal maanden rijd ik trots rond in mijn nieuwe Hyundai i 10. Ik vind het een bijzonder fijne auto, waarvan de prijs/kwaliteit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Mijn i10 met een 1248 cc motor heb ik gekocht in nov 2010. Vanaf de eerste dag spelen mijn koplampen een eigen leven.. Ze gaan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Ik rij meestal langere afstanden en op de snelweg. Toch is het verbruik bij lange na geen 1:20!!! Als ik geluk heb en geen airco.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
heb mijn auto gekocht bij masterbroek in hoogeveen , dit bedrijf beloofd veel maar lult gewoon uit zijn nek , nieuwe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
over het algemeen rij ik alleen maar snelweg. dan valt het verbruik tegen 1op 17.terwijl er met 1op 20 reclame word gemaakt. daarbij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
wie heeft er ook ervaring met de hyundai I10,dat deze met het sturen niet goed in de 0 stand terug komt(dat je steeds moet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
De Hyundai is een prima auto in zijn klasse, ik rij er erg veel mee, ik heb de nieuwste versie (maart 2011) deze is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
i10 automaat 1.2 zonder airco gebruikt 1op10 terwijl de opgave van de fabr. 1op20 is, dat is volgens mij misleiding ! En de importeur geeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Zéér hoog benzine verbruik 1 op 13 kwam niet verder dan de telefoniste van de importeur ze hield ruggespraak en mocht er niets over zeggen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
na een half jaar met de i10 te hebben gereden moet ik zeggen dat hij best zuinig is gem.1:16, en snelweg 1:20, Auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Ik heb een I10 van bj 2009 met 16000 km,nu begint deze tijden het optrekken rare mechanishe geluiden te geven,ik ben hier al voor bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
hij rijd fijn en lekker en heel snel met een automaat Groetjes Frank eikelkamp.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
Ik heb in maart j.l. een i10 ( bj. 2008) tweedehands gekocht bij een dealerbedrijf. Auto rijdt goed t.o.v. vorige Atos. Wel heb ik sinds.. Lees volledige review.
Hyundai i10 lekker volgroeid
auto bevalt erg goed alleen de brandstof vindt ik betreurenswaardig.nl.1 op 15 terwijl beschreven staat 1 op 20.dat is wel een verschil... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i10 lekker volgroeid
heb sinds medio febr 2009 een Hyundai 1.2 i en heb er sindsdien 22.000 km met heel veel plezier gereden. een heel fijne kleine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5