Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic Sport maakt een statement

Sneeuw, vrieskou en een zonnetje waren voor ons dè ingrediënten om de sfeer te willen gaan proeven in het welbekende

Sneeuw, vrieskou en een zonnetje waren voor ons dè ingrediënten om de sfeer te willen gaan proeven in het welbekende Winterberg. Goede timing van Mercedes-Benz om met de nieuwe GLK op de proppen te komen. Een heel beschaafd geproportioneerde SUV in een bijzonder stoere en uitbundige verpakking. Met de sleutels van een 320CDI 4Matic in de hand zat er nog maar een ding op: Einsteigen bitte!

Mercedes draagt het al groots naar buiten: de GLK is een echte Mercedes, alleen zijn uiterlijk is radicaal anders. Dit statement zouden we met ja én nee willen beoordelen. Enerzijds heeft de GLK(urz) wat weg van de groots imponerende maar toch ook chique GL. Ook die SUV heeft hoekige lijnen – meer nog dan de ML – en oogt meer stoer dan dynamisch, anderzijds is de GLK zoals die bij ons voor de deur staat wel andere koek. Op onze demo is namelijk en First Edition, waarbij het exterieur is voorzien van 20 inch lichtmetaal en de koets iets werd verlaagd. En dat is te zien! De 4.52 meter lange GLK wordt hiermee nog bonkiger en hoekiger neergezet. Alleen al die rechthoekige neus met grote grille, en die rechtopstaande voorruit. Veel stoerder dan dit kan het niet, denken wij. Niet imponeren met lengte en breedte dus, maar met een kloeke carrosserie en groots lichtmetaal. Dat laatste is uiteraard geen aanrader voor rijden op onverhard of besneeuwd terrein, al hebben we wel variabele 4Matic vierwielaandrijving tot onze beschikking.

Voordat de GLK officieel werd geïntroduceerd deden de nodige foto’s al de ronde op het internet. Ook konden we al beelden van het interieur aanschouwen. ‘Terug in de tijd, wat hoekig!’ was onze eerste reactie. En nu we de cockpit in levende lijve aanschouwen is dat helemaal geen verkeerde keuze, en creëert het juist balans tussen in- en exterieur. De ontwerpers uit Stuttgart gingen namelijk voor een stevig en robuust ontwerp in plaats van een gladgestreken en dynamisch gelijnde koets, en dat mag je ook terugvinden binnenin. Terug in de tijd is ook enigszins wat te kort door de bocht, want de GLK is als nieuweling volledig op te tuigen met een groot aantal van de laatste gadgets en innovaties.

Na de hoge instap met zicht op de opvallend rechtopstaande voorruit springt verder het bovenaan en vast gepositioneerde display voor het audiosysteem en de navigatie in het oog. Net als in de C-Klasse die eerder onder de loep werd genomen wordt er gebruik gemaakt van een centrale bedieningsknop voor het COMAND systeem. Verder treffen we -weliswaar wat laag geplaatst- de klimaatregeling aan. Niet te missen is ook het afgeplatte elektrisch verstelbare AMG sportstuur – die wel het zicht op het instrumentarium beperkt - en de eveneens sportief uitgevoerde pedalenset. Blits hoor! Omdat ons testexemplaar verre van standaard de fabriek uitrolde vinden we verder nog de werkelijk fantastisch klinkende Harman Kardon geluidsinstallatie, achteruitrij-camera en verwarmde stoelen. Die laatste zijn bekleed met two-tone designoleder in de kleurstelling beige/antraciet. Wel een wat besmettelijke keuze maar dat licht het interieur weer op, voor zover het bij ons gemonteerde schuif-/kanteldak dat niet al doet.

Met het ruimteaanbod scoort de GLK gemiddeld. Voorin zitten we riant en kunnen we ook vergaand onze zitplaats en zelfs hoofdsteun naar wens elektrisch verstellen, achterin is de beenruimte toch wel een tegenvaller. We begrijpen wel dat je van vier en een halve meter koets geen balzaal kunt maken, maar omdat de GLK verder zo klaar is voor de nodige asfaltkilometers valt dit toch wel aan te merken. Zo kun je tijdens een 3.5 uur durende trip naar de sneeuw toch wel verzoeken voor een rek- en strek stop verwachten. Maar als je zoals wij met twee personen op pad gaat heb je daar geen last van...

En terwijl de GLK meer stoer imponeert dan sportief, de prestaties en het rijgedrag maken dit laatste wel degelijk mogelijk. De afstemming van het onderstel zelf is overigens vrij comfortabel gehouden, zoals we dat van Mercedes gewend zijn. In bochtenwerk laat hij zich echter niet verleiden door zwaarlijvig op één oor te gaan liggen, de kleine verlaging is hier in het voordeel en het Agility Control-chassis doet zijn naam eer aan. Sturen gaat opmerkelijk zwaar, en dat is in lijn met zijn stevige, degelijke kaliber. Ondanks de brede banden is de draaicirkel verrassend klein en is snel manoeuvreren met het sportieve AMG stuur zo gepiept. Een blok aan ’t been is hij dus niet. Wel worden richels nadrukkelijk doorgegeven en dat verstoort het comfort, maar dit is meer op het conto van het rubber te schrijven, wat niet echt vergevingsgezind kan zijn.

Voor de echte terreinliefhebbers is de GLK uit te rusten met een off-road pakket, bestaande uit 17 inch wielen, visuele bodembescherming en terreinverstevigingen. Ook een speciale G-switch hoort daar bij, om het karakter van de motorrespons, ESP en transmissie aan te passen aan onverharde paden. Met alleen 45% aandrijving voor en 55% op de achterwielen ben je er immers niet altijd. Onze GLK had dit pakket begrijpelijkerwijs niet, dus hebben we ons tijdens het Winterberg-retourtje beperkt op glad ijs begeven.

Zo ‘Kurz’ als de GLK is, zo groots is de voortstuwing. Onder de zeer goed geïsoleerde motorkap ronkt namelijk rustig de gracieuze 320 CDI uit eigen huis, een zescilinder die drie liter cilinderinhoud kent. Hij is hier goed voor 224 pk en 540 Nm, dus het laat zich raden dat de zelfontbrander aan de al gauw 1800 kilogram wegende koets eigenlijk geen kluif heeft. De brochure van de GLK bevestigt dit, evenals onze eigen ervaring op de Duitse Autobahn. Als of het niets is ronk je in alle rust al na 7.5 tellen langs de honderd. Alsof het niets is! Bij 220 km/u stokt de versnelling van onze hoekige windvanger. Ook bij dergelijke snelheden – na even 220 km/u te hebben aangetipt keerden we terug naar wat lagere tempi – ligt de GLK zelfverzekerd stabiel als een blok op de weg. De 7G-Tronic automaat schakelt onderweg niet alleen zijdezacht maar houdt ook het erg toerental laag, want dat kan de oliestoker prima hebben. In de sportstand is deze meer alert met eventueel terugschakelen, deze modus kon ons wel bekoren. Hoe dan ook, het blijft op acceptabel windgeruis en bandenrumour na lang stil in het intereur. Ook bij een koude start onder het vriespunt ontwaakt de zescilinder zonder morren of genagel uit zijn slaap. Hier liggen de buren echt niét wakker van hoor! Het verbruik van de gehele rit viel positief op: 1 op 9.4. Hier zien we nogmaals de verfijning van de CDI.

Wanneer we de prijslijst erbij pakken, is het altijd een verrassing. Wat mag dit 'grapje' wel niet kosten? Het is tenslotte een Benz. De importeur heeft deze GLK in ieder geval aardig opgetuigd. Met deze motorisering – standaard net als elke GLK voorzien van een 7-traps automaat! – en zaken als het First Edition pakket, Intelligent Light System, panoramadak, Harman Kardon geluid en andere ‘kleine’ opties zoals verwarmde ruitensproeiers en elektrische stoelen kom je al gauw richting de 90.000 euro. Wat dat betreft is de GLK weer een echte Mercedes, hoor ik u denken. Maar zucht nog niet, want de GLK prijslijst begint bij 52.714 euro, voor de zuinige 220 CDI BlueEFFICIENCY-diesel met 170 pk. Dan krijg je ook vijf airbags, automatische airco, 17 inch lichtmetaal, radio/cd, Bluetooth, cruise control, deels elektrisch verstelbare stoelen en die verfijnde automaat er gewoon bij. Daar neem je dan desnoods het 3590 euro kostende comfortpakket bij voor alarm, navigatie, en parkeerhulp. Niet verkeerd, toch?

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4Matic Sport maakt een statement
Als bij de 4matic de carterpakking gaat lekken, reken dan op een AW van 167 en kosten van circa €1900 en 4 dagen de auto kwijt.
Naast het verwijderen van de voortrein, moet ook de versnellingsbak los om bij twee bouten van het carter te kunnen komen. Een ondoordachte constructie. Bij de E-klasse 4matic, kan de carterpan er eenvoudiger onderuit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Teveel om op te noemen; gewoon een geweldige auto.

Minpunten

Naast een hoger verbruik dan aangegeven door de fabriek eigenlijk geen. Alleen de vervanging van een caterpakking zal bij de 4matic in de papier lopen.