Franse klasse - CitroŽn C5 Tourer 2.0 16V Ligne Business

In navolging van de nieuwe CitroŽn C5 is daar ook de Tourer. Net als de ĎBerlineí oogt de stationwagon wat Duitser en

In navolging van de nieuwe CitroŽn C5 is daar ook de Tourer. Net als de ĎBerlineí oogt de stationwagon wat Duitser en klimt hij zichtbaar op de degelijkheidsladder. Bij onze logť maakte het traditionele Hydractive veersysteem ook nog eens plaats voor conventionele veren. Is dit nog wel een echte CitroŽn? Wij zochten het uit en reden met de C5 Tourer 2.0 16V Ligne Business.

Toegegeven, heel correct, dynamisch Duits is de C5 natuurlijk niet. De Fransen hebben de middenklasser weliswaar strak neergezet, maar lieten de pen niet los zonder enkele creatieve uitspattingen er op los te laten. En het moet gezegd worden, de C5 Tourer is stijlvol neergezet, maar straalt ook dynamisch. De combinatie van chromen accenten op bumpers, grille en portieren, vloeiende lijnen rond de lichtunits én scherpe lijnen langs deurgrepen is een geslaagde. Wel oogt hij fors, maar dat is met 4.83 meter lengte (!) ook niet zo heel gek. En terwijl onze uitvoering met 17 inch lichtmetaal en een donkerblauwe kleur is bedeeld, kan het nog veel meer uitgesproken, zoals de technogrijze Tourer in de reclame-uitingen van het merk, die met hoekig 18 inch lichtmetaal is uitgerust. Dan staat er helemaal wat! Dat zou direct onze keus zijn, maar je kunt niet altijd alles hebben…

 

Frans comfort

 

Dat geldt tegenwoordig ook voor de Hydractive veersysteem, want die is voor de nieuwste generatie C5 niet meer vanzelfsprekend. Wij rijden namelijk op stalen veren, en geven het meteen toe, nog steeds verloochent hij zijn afkomst niet. Wat dat betreft doet hij zijn merknaam nog steeds eer aan. De C5 is zacht geveerd en laat je al rijdend echt in een vlaggenschip van formaat wanen. Richels en oneffenheden worden verfijnd gladgestreken, waardoor niet alleen bestratingen maar ook lange asfaltwegen zo comfortabel mogelijk worden afgelegd. Dit softe werkt heel rustgevend maar breekt op bij snelle koerswisselingen of remacties. Zeker wanneer je plots kort remt – het rempedaal reageert overigens erg gevoelig – duikt de neus behoorlijk op en neer en voelt de koets wat log aan. Nee, de dynamische looks ten spijt, de C5 rijdt niet zo dynamisch rijdt als hij er uit ziet. Toegegeven, wanneer je ‘m er toe dwingt is hij best wel in staat om bochten zonder dramatiek te nemen. Missen we Hydractive? Eigenlijk niet, het scheelt je zelfs de nodige euro’s, want Citroën levert het systeem alleen op de topmodellen of de tweeliter met automaat.

 

Bepakt en bezakt

 

Wanneer een auto zich ontpopt als een reisauto, zijn de verwachtingen binnenin hooggespannen. Met de komst van de nieuwe C5 werd er niet alleen meer leefruimte gecreëerd, ook ging de afwerkingskwaliteit en ambiance sprongen voorwaarts. Het dashboard is vervaardigd uit hoogwaardige materialen, is wat Duits-donker en doet degelijk aan. Origineel vinden wij het instrumentarium, met zowel een analoge als digitale snelheidsmeter en -olietemperatuur aanduiding, jammer is het gemis van een bekerhouder. Bij de eerste kennismaking is het door de ‘knoppenbrij’ in het midden wel even zoeken hoe de radio, klimaatregeling en navigatie te bedienen zijn. Niet in de laatste plaats omdat sommige functies, zoals die van de boordcomputer alleen via het stuurwiel te bedienen zijn, waarvan de kern vast is gepositioneerd. In tegenstelling tot zustermerk Peugeot kiest Citroën niet voor aparte bedieningsatellieten aan het stuur, maar bergt de bediening voor de boordcomputer en cruise control en snelheidslimiter ook op het stuur met druktoetsen en scrollwieltjes, terwijl daar ook al het audiossysteem mee te bedienen is. Een drukke bedoening. We zijn ervan overtuigd dat het went, maar dat vergt wel enige bestudering, iets dat bij de concurrentie in veel mindere mate het geval is.

Verder kunnen we over het interieur niets meer dan lof vermelden. Het zitmeubilair – de voorstoelen kunnen op het oog als fanatieke sportstoelen door het leven – zitten comfortabel en bieden goede verstelmogelijkheden en veel steun. Op de achterbank – waar drie passagiers een tijd lang hebben kunnen vertoeven – gaat het er ruim aan toe en komen vooral de linker en rechter passagier niets te kort. We zijn eerlijk, met 4 of 5 lange personen in de C5 is de beenruimte niet overdadig, ook 1462 liter bagageruimte is geen trendsettende waarde. Hoe dan ook is er voor het gros van de gezinnen zat ruimte voor een trip naar de zon of sneeuw.

 

Aan de bak

 

Of je dan ook met de 2.0 16V op pad moet gaan hangt af van je verwachtingspatroon. Een 1600 kilo zware reiskoets eist toch al gauw die 140 pk op die de viercilinder produceert. De benzinekrachtbron doet in principe heel stil zijn werk, en zet alleen bij vollast een grommende keel op – hetzij in mindere mate als bij de gelijkgemotoriseerde Peugeot 407. Wel is ook hier de versnellingsbak afgestemd aan de kilo’s die het blok moet voortbewegen. Zodoende is de 5e versnelling op de snelweg al gauw genoeg voor 3500 toeren, en dan keert het motorgeluid toch teveel naar de voorgrond. Het is niet indringend maar je kunt de krachtbron behoorlijk in de toeren horen werken. Wij zouden graag een zesbak willen hebben, of toch voor een 2.0 HDiF gaan. En wat te denken van de 1.6 THP die in de C4 wordt gelepeld? In alle gevallen zou het brandstofverbruik gunstiger uitvallen dan de 8.5 liter die wij per 100 kilometer verstookten. De C5 is met zijn 2.0 16V weliswaar geen overmatige drinker, maar vraagt wel een adequate beloning voor zijn ferme inspanningen.

Het kwam al even aan de orde dat onze logé een Ligne Business uitvoering is. Deze variant is uitgerust met zakelijk verantwoorde luxe als parkeersensoren achter, navigatie, radio/cd/mp3 met harddisk voor muziek, en een telefoonfunctie. Het al eerder genoemde 17 inch lichtmetaal hoort daar ook bij. De half lederen bekleding in onze C5 is optioneel verkrijgbaar voor slechts 850 euro. Frankrijk verwent ons als vanouds graag met handigheden, dus zijn naast automatische airco en een lederen stuur ook een regen- en lichtsensor en mistlampen met bochtenverlichting standaard. Het hoofdstuk veiligheid pakt eveneens goed uit, de C5 kan een 5-sterren NCAP score op zijn naam schrijven, evenals ESP en 7 airbags.

Ruim in ruimte, luxe, vertier en veiligheid. Wat mag dat kosten? De Citroën C5 Tourer 2.0 16V Ligne Business staat in de prijslijsten voor 32.790 euro. Daarmee loopt deze Fransman netjes in de pas met de concurrentie. En oh ja, voor die prijs komt ook een volwaardig reservewiel mee. Toch wel handig op een druilerige ochtend langs de A1, zodat je weer snel en volwaardig op de rit kunt…. Wel vroegen we ons af waar de bandenspanningsensoren zijn – daar waren de Franse merken juist zo vroeg mee.



Reacties

Reageren

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Franse klasse - CitroŽn C5 Tourer 2.0 16V Ligne Business
Voorheen reed ik met een ds3 1.6 vti 120pk automaat. Fijn om mee te rijden maar verre van te vergelijken met mijn huidige C5 E-hdi!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5