Save the best for last: Volvo V60 D5 Twin Engine Lease Edition

Najaarsaanbieding getest! Lees hier waarom je de V60 plug-in hybride nu moet leasen.

Het succes van de Volvo V60 hebben de Zweden onder meer te danken aan de plug-in hybridevariant. Op de valreep introduceert Volvo de V60 D5 Twin Engine Lease Edition met een scherpe prijs, waardoor het nog nooit zo aantrekkelijk was om een V60 met 15% bijtelling te leasen. Last but not least?

Design

Zodra je op de snelweg rijdt, zie je ze met bosjes. De Volvo V60 is riant ingeburgerd en valt zodoende niet echt meer op. Ondanks de komst van de nieuwe 90-serie modellen bewijst Volvo dat hun designtaal lang houdbaar is, want de Estate – die nog twee jaar mee moet - is nog steeds een keurige en moderne verschijning. Ons advies: bestel eens een felle kleur zoals Passion Red, want donkerblauw of grijs zien we al vaak genoeg. Of kies de Exterior Styling kit met contrasterende bumpers en stoere skirts.

Opvallend

Het viel dus al op dat de V60 Twin Engine Lease Edition niet standaard is uitgerust met navigatie. Wel is de meerprijs beperkt en krijg je voor dat optiepakket ook een DVD-speler en een USB-aansluiting. De standaard High Performance speakers (acht stuks) klinken heel behoorlijk. Upgraden naar audio van Harman Kardon is alleen mogelijk in de uitvoering Special Edition. Lees hier meer over de uitvoeringen.

De V60 Twin Engine heeft in tegenstelling tot zijn concurrenten een dieselmotor onder de kap. Ondanks dat de Twin Engine een kleinere brandstoftank heeft dan de reguliere V60’s (45 liter), is daardoor de actieradius op alleen brandstof goed bruikbaar in plaats van krap. Verder is de V60 Twin Engine, op de V60 T6 na, de enige verkrijgbare versie met vierwielaandrijving. Lang leve de elektromotor die de achteras aandrijft! Met een druk op de knop in de middenconsole zorgt het hybridebrein ervoor dat deze altijd actief is en dat de dieselmotor draait. In deze stand heeft de V60 niet de meeste kracht. Daarvoor moet je uit de rijmodistanden ‘Power’ selecteren. Normaliter rijd je in de Hybrid-stand. De Pure-modus geeft de meeste elektrokracht en stimuleert het hybridebrein nog langer volledig elektrisch te rijden. De airco gaat dan wel uit. Wil je toch meer dieselpower? Dan biedt huistuner Polestar nog een software-upgrade.

Volvo wil graag dat plug-in hybrides worden gereden zoals ze bedoeld zijn; zoveel mogelijk elektrisch. Maar omdat we niet overal en altijd kunnen laden – de elektrische actieradius is beperkt – roept Volvo voor élke koper van de V60 Twin Engine de hulp in van een Prodrive Eco Training, waarin je de kneepjes van het vak leert. Anticiperen en het juiste gebruik van de rijstanden staan hierin centraal. Last but not least voert Nuon bij het in gebruik nemen van een V60 Twin Engine een laadcheck uit om te kijken of de elektriciteitsaansluiting thuis toereikend is. Wel zo veilig. Op maximale sterkte is het accupakket in 3.5 uur helemaal opgeladen. Met de accu’s aan boord van de auto zit het wel snor. Volvo hanteert 5 jaar garantie of 100.000 km, maar dat is te verlengen naar 8 jaar en 160.000 km.

Motoren

De V60 Twin Engine D5 Lease Edition heeft dus een op 163 pk ingestelde 2.4-liter vijfcilinder turbodieselmotor. Geholpen door de 68 pk sterke elektromotor op de achteras komt het totaalvermogen alsnog op 231 pk, meer dan de reguliere D5 diesel zonder elektrohulp. De D6 Twin Engine kreeg eerder dit jaar een update en levert 220+68 pk, waarmee het totaal komt op 288 pk. In alle gevallen werken de motoren samen met een Geartronic-zestrapsautomaat en kun je theoretisch 50 kilometer volledig elektrisch rijden. In de praktijk hebben de accu’s – die onderin de bagageruimte zijn geplaatst – genoeg capaciteit voor 35 kilometer, bij een snelheid van maximaal 125 kilometer per uur.

Prestaties/Rijeigenschappen

Met 231 pk vermogen en 420 Nm trekkracht in de V60 Twin Engine D5 Lease Edition heeft Volvo heel wat kracht te bieden en als je alles vraagt, laat hij tijdens de proefrit een fraaie vijfcilindersound horen. De prestatiecijfers, 6,9 seconden (D6: 6,0 sec.) voor de 0-100 km/u-sprint is daarom ook best rap, terwijl de topsnelheid heel correct 210 km/u (D6: 230 km/u) is. Toch moeten we niet vergeten dat de plug-in hybride aandrijflijn het nodige meergewicht in de schaal brengt. De V60 Twin Engine weegt 1880 kg en voelt daarom onderweg ook wat zwaarder. Het verschil is alleen merkbaar wanneer je eerst een reguliere V60 rijdt en dan in de Twin Engine overstapt, of toevallig in een slalomproef bent beland. Overall gezien rijdt ook de V60 Twin Engine vrij direct en strak en bij lagere snelheden wat zwaar, conform de dynamische inborst van de S/V60. Omdat de plug-in hybride aandrijflijn ook remenergie terugwint bij het afremmen (al dan niet op de motor), voelt het rempedaal wel wat hard en stug. Dit vergt korte gewenning, maar als je langer met de auto rijdt, weet je ook goed te anticiperen zodat je zelf weinig hoeft te remmen. Zo rijdt je nog zuiniger ook. Het in- en uitschakelen van de diesel- of elektromotor verloopt altijd naadloos en soepel. Wanneer de accu's leeg zijn geeft de elektromotor ook altijd nog het eerste zetje, waardoor de V60 altijd fluks reageert. Power!

Weet ook dat de elektromotor van de V60 Twin Engine inzetbaar is tot 130 km/u. Boven die snelheid moet de dieselmotor alleen aan het werk. In het geval van de D5 Twin Engine blijft er dan 163 pk over en is het vanaf die snelheid geen sprinter meer zoals we dat kennen van plug-in hybrides. In de dagelijkse praktijk is dat helemaal niet erg. De D6 heeft die extra ‘duw’ logischerwijs wel, helemaal wanneer Polestar er zich nog mee heeft bemoeid. In dat geval staat er geen 220 pk/440 Nm, maar 230 pk/470 Nm paraat! Het is ook mogelijk om de D5 naar het standaardniveau van de D6 toe te tillen. 

Prijs en uitrusting

De Volvo V60 Twin Engine is er dankzij de Lease Edition vanaf 46.995 euro. Voor dat bedrag staat de Lease Edition startklaar met praktische, veilige en comfortabele zaken zoals vierwielaandrijving, een zestrapsautomaat, stoelverwarming, parkeerverwarming of -koeling(!), Trailer Stability Assist, 17-inch velgen, stof/lederen-bekleding, Park Assist achter en het befaamde City Safety noodremsysteem dat bij snelheden tot 50 km/u een aanrijding kan voorkomen of schade kan beperken. Zoals gezegd is navigatie onderdeel van het Business Pack Connect à 995 euro. De bediening ervan is simpel doch doeltreffend terwijl het aan connectiviteit en functionaliteit niets ontbreekt.

Als Special Edition à 51.995 euro pakt de Zweed verder uit met 18-inch velgen, xenonverlichting, chromen dakrails, automatisch dimmende buitenspiegels, extra sfeerverlichting in en om de auto en sportstoelen met lederen bekleding. Het Sensus-systeem is dan opgewaardeerd naar Sensus Pro inclusief mobiele WiFi-hotspot en drie jaar abonnement op Volvo On Call. Daarmee kun je ook de parkeerverwarming op afstand bedienen (via smartphone)

Op de Lease Edition is de (xenon)verlichting en dimmende buitenspiegels optioneel te bestellen in de Winter Line, maar verdere opties zijn voor die uitvoering niet mogelijk. Een V60 Twin Engine D6 Special Edition kost 54.995 euro en heeft 50 pk extra vermogen. 

Lease

De plug-in hybride Volvo V60 komt alleen nog in 2015 in aanmerking voor 15% bijtelling, met een leaseprijs vanaf 699 euro per maand. Wie dit jaar instapt betaalt 5 jaar lang circa 237 euro netto bijtelling per maand. In 2017 vallen alle auto’s met enige vorm van CO2-uitstoot in de 22% bijtellingscategorie. Wanneer vierwielaandrijving en 1800 kg trekgewicht belangrijke factoren zijn bij een nieuwe leaseauto, kan nog steeds met de V60 Twin Engine rekenen. Verder zijn reguliere benzine- en dieselmodellen van de middenklasse vaak lager geprijsd en dus aantrekkelijker in leaseprijs en bijtelling. Reden genoeg om nu nog te kiezen voor een plug-in hybride met 15% bijtelling!

Met dank aan Volvo-dealer Harrie Arendsen Zevenaar voor het ter beschikking stellen van een V60 D5 Twin Engine. Boek hieronder zelf een proefrit!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Save the best for last: Volvo V60 D5 Twin Engine Lease Edition
NIET VOLVO WAARDIG RIJ 50000 KM PER JAAR MET DIE RAMMELCAR.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Save the best for last: Volvo V60 D5 Twin Engine Lease Edition
ik heb de auto meegekregen als vervangend vervoer toen mij xc 70 bij de garage moest zijn. de S60 heeft allemaal leuke snufjes... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5