Volvo V60 Plug-in Hybrid een geschenk uit Zweden?

Volvo’s innovatieve dieselhybride V60 D6 AWD aan de tand gevoeld.

Na Opel, Chevrolet en Toyota stapt Volvo in de wereld van de plug-in hybrides. Met de V60 Plug-in Hybrid combineert Volvo de efficiency van een elektromotor met de kracht van een diesel. Een uitgebreide kennismaking vindt natuurlijk plaats in ons eigen kikkerlandje, waar de bijtellingsvrije Estate met open armen wordt ontvangen. Wat heeft het technische hoogstandje precies in huis?

Autotest Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid in Nederland. Heeft Volvo de elektro-smaak te pakken?
Achter deze V60 in 'doorsneeverpakking' schuilt een bijzonder hart.

Na de korte carrière van de Volvo C30 Electric gaat Volvo definitief aan de slag met ‘stekker-modellen’, om te beginnen met de V60. In tegenstelling tot die C30 is de V60 Plug-in Hybrid een auto met zowel een elektro- als een verbrandingsmotor. Waar andere plug-in hybrides een benzinemotor voorin leggen, past Volvo een (flinke) diesel toe. Samen zorgen ze er voor dat de V60 zo efficiënt mogelijk onderweg is, desnoods volledig elektrisch.  Omdat het een plug-in hybride betreft, kunnen de accu’s ook via het stopcontact of een laadpaal worden opgeladen in plaats van dat de auto dat doet.  

Ingeburgerd
Hoewel we in eerste instantie van mening waren dat een SUV als de XC60 met benzinemotor wereldwijd meer potentieel heeft om als plug-in hybrid uitgebracht te worden – Volvo heeft trouwens al zo’n XC60 als studiemodel gepresenteerd – leert navraag dat het merk bij de ontwikkelingsstart in 2007 bewust heeft gekozen voor het nieuwste model in de familie, de V60. Door te kiezen voor een dieselmotor lukt het Volvo een zo laag mogelijke CO2-uitstoot te realiseren. Spijt zullen ze van deze keuze niet hebben, want de fabriek heeft hoe dan ook zijn handen vol aan de productie van de nieuwkomer met efficiënte aandrijflijn, die in Zweden trouwens van dezelfde band rolt als de andere V60’s. De V60 Plug-in Hybrid is dus helemaal ingeburgerd.

De nieuwe dieselhybride is door zijn aard niet alleen helemaal van deze tijd, maar ook heel krachtig. Volvo is met een 70 pk sterke elektromotor aan de slag gegaan, die zoals dat een hybride betaamt indien nodig of op verzoek wordt geholpen door een verbrandingsmotor, in dit geval de welbekende D5 dieselmotor met 215 pk. Kiezen voor de bescheider D2 viercilinder zou uit het oogpunt van brandstofverbruik misschien nog wel een logischer keuze zijn geweest, maar feit is dat de accutechniek, aandrijving naar de achterwielen en de elektromotor samen zo’n 300 kilo wegen en dus ook ‘meegenomen’ moeten worden. Bovendien verkopen lekker veel peekaa’s nou eenmaal beter, dus niet zo gek dat er op de achterzijde van de V60 Plug-in Hybrid trots een ‘D6’-embleem prijkt. De AWD-badge daaronder heeft hij te danken aan de elektromotor, die zijn krachten op de achterwielen los laat. Wanneer de omstandigheden dat vragen, of je zelf bewust er voor kiest, is de V60 Plug-in Hybrid vierwielaangedreven.

Los van deze badge verraadt ook de chromen sierstrip op de achterklep met de aanduiding plug-in hybrid en de dubbele, rechthoekige uitlaatsierstukken dat we met een speciale kracht van doen hebben. In de neus maken subtiele hoogglanszwarte spoilertjes onder in de bumper het visuele onderscheid en dat is het wel. Of je moet nog even de achterklep open trekken en tot de ontdekking komen dat de laadvloer zo’n zes centimeter is verhoogd. Die iets kleinere bagageruimte die dat te weeg brengt is eigenlijk het enige praktische offer die de V60 Plug-in Hybrid maakt, want er mag eventueel nog een aanhanger mee met een gewicht van maximaal 1800 kilo. Dat is voor een Volvo niet zo bijzonder, maar wel bijna uniek in de wereld van hybrides.

Elektrisch woon/werk rijden
Goed, de V60 Plug-in Hybrid is dus eigenlijk een ‘gewone’ Volvo met een bijzonder hart, een hart dat het mogelijk maakt om volledig elektrisch te rijden. Met een accucapaciteit voor zo’n 50 kilometer kan de V60 Plug-in Hybrid in vele gevallen voorzien van woon-werkverkeer van zijn berijders, zolang je niet harder rijdt dan een kilometer of 120 per uur. Wie trouw zijn V60 dan aan het stopcontact (of laadpaal, daar kan de dealer voor zorgen) koppelt en 4,5 uur geduld hebt, laat de D5 diesel dus al die tijd in ruste en verbruikt dus geen druppel diesel. Doe je dat niet, dan doet de D5 meestal het werk en komt 1 op 16 in de buurt en daar hoef je niet voor naar huis te schrijven. Zeker omdat de 45 liter tank dan toch wel bescheiden is. Het werkelijke verbruik ligt er tussenin. In de testperiode met veel snelwegkilometers kwamen we uit op zo’n 19 kilometers uit een liter diesel. 

Net als bij de berekening van de gebruikelijke brandstofverbruikcijfers is de beloofde elektrische actieradius afhankelijk van je rijstijl. In ons geval bleek de prik er bij een snelwegrit na zo’n 35 kilometer al door heen en reden we onze laatste kilometers naar huis op diesel. Daar merk je overigens helemaal niets van; het inschakelen van de D5 verloopt zo gladjes dat wel goed begrijpen waar al die jaren ontwikkelingstijd in is gaat zitten. Je kunt trouwens met een druk op de SAVE-knop in de middenconsole ook de D5 een beetje elektriciteit laten opwekken (of de elektriciteit die je nog had ‘vasthouden’). Houd er dan wel rekening mee dat dit relatief veel brandstof kost, volgens de boordcomputer kost het een paar km/liter. Tsja, het is ook een beetje de omgekeerde wereld, elektriciteit opwekken met diesel.

De innige samenwerking tussen de benzine- en elektromotor wordt inzichtelijk gemaakt via het vertrouwde TFT-scherm van Volvo Sensus. Maar omdat dat scherm natuurlijk ook bedoeld is voor navigatieweergave en audio, gebruikt Volvo het Chrystal TFT-instrumentarium uit de nieuwe V40 om je als bestuurder verder te informeren. Afhankelijk van het weergavethema – er is keuze uit ECO, Elegance of Performance – laat een meter precies zien hoeveel elektrische energie er gevraagd wordt en beschikbaar is. Wie daar een beetje goed op let kan precies ‘zien’ wanneer de D5 erbij wordt geroepen en wanneer niet. Toch leuk om te weten, want voelen doe je het dus nauwelijks of niet.

Vliegende start
In het geval het volledige register moet worden opengetrokken, verenigen de D5 en elektromotor hun krachten en is er – ongeacht de laadstatus van de accu’s – altijd 285 pk en 640 Nm beschikbaar. Een druk op de POWER-knop in de middenconsole zorgt ervoor dat de diesel altijd blijft draaien en snel op het gaspedaal reageert. Ondanks dat de V60 Plug-in Hybrid toch wel een zware jongen is, bezorgt de acceleratie een bijna onwerkelijk gevoel. Dat gaat flitsend! Juist door de direct beschikbare trekkracht van de elektromotor en het snel op stoom komen van de D5 maakt de V60 Plug-in Hybrid een vliegende start en is een sprintje naar honderd kilometer per uur na iets meer dan zes(!) tellen geen enkel probleem. Over de tussenacceleraties kunnen we net zo lovend zijn; inhalen doet hij met het grootste gemak. Een V60 D5 is al leuk, maar dit is nog een stap verder.

Zakelijk wonder
Elektrisch rijden heeft natuurlijk wel zijn prijs. De innovatieve techniek zoals de elektromotor en de accu, maar ook het aanpassen van de auto zelf kost natuurlijk wel het nodige. In Nederland brengt dat de prijs van de V60 Plug-in Hybrid op 63.995 euro. Gezien die prijs is deze V60 vooral interessant voor de zakelijke markt, zeker omdat hij door zijn officiële verbruik van 1.9 l/100km met 49 gram CO2-uitstoot in aanmerking komt voor 0% bijtelling. Met dank aan de fiscus (en Volvo) wordt elektrisch rijden zo wel heel erg plezierig. Helaas is de vraag groter dan de productieband kan bijhouden, dus wie nu naar de dealer gaat kan pas in 2014 met een V60 Plug-in Hybrid op stap. Je krijgt dan het faceliftmodel met de nieuwe neus en betaalt 7% bijtelling. Wees eerlijk, dat is nog steeds een schijntje!

 



Reacties

Reageren

Reacties (6)

Redactie 18 augustus 2013 om 11:00
Veel plezier ermee, Thom! Enneh, wel gaan 'stekkeren' he? :-)
Thom 18 augustus 2013 om 09:20
Op veler advies gisteren (17/08) toch nog maar gauw een gekocht, incl alle fiscale voordelen :-) Je moet je adresjes weten, maar dan is 'ie er dus nog. Rekensom van de accountant liet zien dat overgaan op deze hybride mij over 5 jaar minder geld heeft gekost dan doorrijden met mijn 10 jaar oude Fiat Stilo. Daarbij heb ik over 5 jaar dan ook nog een auto met een restwaarde en al die jaren heerlijk rondgetourd. Afstand woonwerk is 50 km, ga ik dus net niet redden op de accu, dan maar wat diesel ertegenaan smijten. Ik ka niet wachten
Thomas 16 juni 2013 om 15:44
In Frankrijk kun je ze nog bestellen en voor 2013 geleverd krijgen met NLs kenteken. 5 jaar gegarandeerd 0% bijtelling & met alle aftrekregelingen voor ZZPers en BV's. Op deze site kun je je voordeel berekenen - www.autosubsidie-zzp.nl Deze lui kunnen je helpen bij een zorgeloze import van een spliternieuwe plug-in hybride uit Frankrijk - www.deleeuw-import.nl
BobB 15 april 2013 om 21:49
Tijdens proefrit na rustig even snel kruising oversteken gaf behoorlijk spijkeren van de koude? dieselmotor. In verleden werd altijd gezegd: na koude start eerst rustig aan en lage toeren. Hier staat de motor uit en moet dan als je dus snel wil passeren of kruising oversteken de motor even aardig aanspreken en ook toeren maken . Gaat deze motor dan niet eerder kapot of krijgt hij geen vierkante zuigers zoals vroeger wel grappend gezegd werd? Verder heb ik geen tempmeter voor motorwarmte kunnen ontdekken dus heb je na 5 km gewoon rijden nu een warme motor of is die nog te koud. Verder verbruikt een koude motor meer. Vergt dit aan andere rijstijl?
Redactie 22 maart 2013 om 09:00
Klopt, wij reden er ook gemiddeld 1 op 19 mee. Het verbruik valt of staat met je stekkergedrag. Woon-werk verkeer konden wij niet volledig elektrisch doen, bij wie dat wel kan verbruik je dus helemaal geen diesel. De fabrieksopgave is gebaseerd op een cyclus in laboratorium met afstand 100 km. Dat de bijtelling verandert naar 7 procent is zo gek nog niet. De overheid kan nu even geen cadeautjes uitdelen...
Frans 21 maart 2013 om 19:35
Las vorige week op internet een test waaruit bleek dat het verbruik helemaal niet zo gunstig uitpakt: 1:17,6 ipv 1:51 ! Bij een tankinhoud van 45l, een levertijd in 2014, en een overheid die tijdens de wedstrijd de spelregels wijzigt van 0% naar 7% bijtelling, maakt dat de zaak minder interessant voor deze 65k (!) kostende auto.......

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Volvo V60 Plug-in Hybrid een geschenk uit Zweden?
NIET VOLVO WAARDIG RIJ 50000 KM PER JAAR MET DIE RAMMELCAR.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volvo V60 Plug-in Hybrid een geschenk uit Zweden?
ik heb de auto meegekregen als vervangend vervoer toen mij xc 70 bij de garage moest zijn. de S60 heeft allemaal leuke snufjes... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5