Door de aanduiding Impreza uit de typebenaming te laten, wil Subaru benadrukken dat de XV een op zichzelf staand model is. Uiteraard heeft de crossover wel een link met de Impreza, hij wordt namelijk gebouwd op hetzelfde nieuwe platform. Overigens is het op de nieuwe generatie Impreza nog wachten tot de herfst van volgend jaar, terwijl de XV op 27 december al de showroom binnenrolt. Geheel volgens Subaru-traditie beschikt de XV over vierwielaandrijving en is er keuze uit louter boxermotoren. De vormgeving is echter verfrissend te noemen, Subaru heeft duidelijk het roer om gegooid en gaat weer leuke modellen bouwen. Zo volgt medio volgend jaar ook nog de BRZ sportwagen en zijn er plannen voor een sportieve station in het C-segment.
Lange overbrengingen
De XV komt straks te koop met keuze uit drie boxermotoren. De 150 pk sterke 2.0 liter viercilinder benzineboxer geniet onze voorkeur, simpelweg omdat ie slechts duizend euro duurder is dan de 1.6 met 115 pk. Dankzij het extra vermogen komt de tweeliter beduidend beter uit de verf. De sprint naar de honderd doet de 2.0 in 10.5 tel, de 1.6 heeft er 13.1 seconden voor nodig. De topsnelheid ligt op respectievelijk 187 en 179 km/u voor de 2.0 en 1.6. Bovendien heeft de tweeliter standaard een handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten, terwijl de 1.6 het met vijf versnellingen moet stellen. Dat laatste maakt overigens niet zo’n heel groot verschil, want beide transmissies hebben erg lange gangen. Een zesde verzet wordt in de 1.6 dus niet als een gemis ervaren. De tweeliter zou wellicht nog iets beter presteren als de transmissie kortere overbrengingen zou hebben.
De XV is absoluut geen bluf-SUV, want ook op onverhard kan ie dankzij een bodemspeling van 220 millimeter en standaard 4WD goed uit de voeten. Pluspunt van de 1.6 is de aanwezigheid van een lage gearing, een must voor het ruigere terreinwerk.
Behalve beide boxerbenzinemotoren is de XV ook nog te koop met de geprezen 2.0 liter boxerdiesel met 147 pk en 350 Nm aan koppel. Die combinatie maakt hem wel meteen een stuk duurder en is minder interessant voor ons land. Misschien voor menigeen wel interessant is de Lineartronic CVT-automaat, die voor beide benzineversies tegen een meerprijs van 2.000 euro wordt aangeboden.
SUV-gevoel
Het platform voor de XV (en straks de Impreza) is volledig nieuw ontwikkeld. Subaru heeft de crossover redelijk straf gedempt, vooral te merken op korte opeenvolgende oneffenheden. Aan de andere kant stuurt ie weer alsof het een sedan of station is. De Japanners weten de hogere bodemspeling perfect te maskeren. Ook te prijzen valt de slanke A-stijl en het extra ruitje voor de buitenspiegels. In haakse bochten blijft het zicht voorbeeldig, een aspect dat tegenwoordig zeker geen gemeengoed is. Sowieso is het zicht rondom prima voor mekaar vanuit de bestuurdersstoel, die om het SUV-gevoel te benadrukken, net als de bijrijdersstoel, iets hoger is gepositioneerd. Op die manier kan ook opa of oma eenvoudig in- en uitstappen. Dat geldt weer niet voor het in- en uitladen van bagage. Door de hogere bodemspeling ligt de vloer van de bagageruimte ook een stukje hoger dan gebruikelijk. Subaru heeft wel een handigheidje bedacht. De vloer van de bagageruimte kan namelijk deels schuin worden gezet, zodat je niet wordt gehinderd door de hoge tildrempel bij in- en uitladen. Achterpassagiers hebben te maken met een relatief kleine doorgang, maar zitten verder prima. Ruimte voldoende voor de ledematen achterin.
Met de uitrusting zit het ook wel goed in de XV. Het instapniveau, genaamd Luxury, beschikt al over zaken als een automatische airco, 17-inch lichtmetalen wielen, een licht- en regensensor, een achteruitrijcamera en Bluetooth telefoonvoorbereiding. Een start-/stopsysteem is ook bij de prijs inbegrepen en helpt het gemiddeld brandstofverbruik te verlagen. Volgens de fabriek verstookt de 2.0i gemiddeld 6.9 l/100 km wat neerkomt op 160 g/km CO2. De 1.6i is met 6.5 l/100 km en 151 g/km CO2 fractioneel zuiniger.
Tot slot de prijzen. De XV als 1.6i Luxury AWD kost 27.495 euro, de 2.0i Luxury AWD begint bij 28.495 euro en de prijslijst van de 2.0 diesel start bij 34.495 euro.
Schrijf een review