Studiemodel Mercedes-Benz S 500 Plug-in HYBRID rijdt 1 op 30

Een S-Klasse die slechts 1 op 30 rijdt, kan dat? Mercedes-Benz is er van overtuigd en presenteert de Vision S 500

Een S-Klasse die slechts 1 op 30 rijdt, kan dat? Mercedes-Benz is er van overtuigd en presenteert de Vision S 500 Plug-in HYBRID. Deze plug-in hybride met 3.5 V6-benzinemotor, hybridemodule en lithium-ion accupakket is vrijwel productierijp en staat als opwarmer op de IAA in Frankfurt.

Mercedes-Benz heeft de hybride-smaak te pakken. Na de komst van de S 400 BlueHybrid op de markt wordt nu een studiemodel gepresenteerd waarin hybridetechniek volledig wordt benut. Dit bijzonder spaarzame studiemodel op basis van de S-Klasse beschikt over een ‘conventionele’ direct ingespoten V6-benzinemotor, een 60 pk sterke hybride-module die in de behuizing van de zeventrapsautomaat is geplaatst en een lithium-ion-accu met een capaciteit van meer dan 10 kWh.

Dit moderne ‘lichtgewicht’ type accu – gemonteerd achter de stoelen in de bagageruimte - is via het lichtnet of speciale punten in 60 minuten tot 4.5 uur oplaadbaar. Daarmee kan het vlaggenschip met behulp van een extra koppeling – in tegenstelling tot de nu leverbare S 400 BlueHybrid - tot 30 kilometer volledig op elektriciteit kan worden gereden. De V6-benzinemotor schakelt automatisch bij, afhankelijk van de snelheid en de behoefte aan vermogen. Een extra boostfunctie van de elektromotor is hier nog achter de hand, mocht de V6 assistentie nodig hebben. Zoals het een S-Klasse betaamt zijn de prestaties hoe dan ook op niveau. De Vision S 500 Plug-in HYBRID sprint in 5,5 seconden van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 250 km/h. Zijn makers geven een gemiddeld verbruik op van 3.2l/100km, waarmee de S 500 Plug-in HYBRID een heuse 3-liter auto is. Ook de CO2-uitstoot van slechts 74g/km bevestigt zijn bescheiden inname van brandstof.

Als de auto nu op de markt zou komen zijn geïnteresseerden spekkopers. Een A-label, 14% bijtelling, geen BPM, korting op de wegenbelasting. Maar, omdat er nog wel tijd overheen gaat voordat de S 500 Plug-in HYBRID daadwerkelijk het productiestadium bereikt, is de verwachting dat dat deze geavanceerde hybride-technologie kan worden toegepast in de komende generatie S-Klasse. Daarbij is het wel belangrijk dat ook een dekkende infrastructuur voor laadpunten wordt gerealiseerd. Alleen zo kan het potentieel van de innovatieve aandrijflijn volledig worden uitgenut.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.