De Skoda Octavia gaat voor een perfecte prijs/kwaliteitsverhouding. De Tsjechen doen dat door in vergelijking met de concurrentie net even meer ruimte aan te bieden en tegelijkertijd de prijs toch scherp te houden. Het ontwerp van de nieuwe generatie is wederom strak en volgt dezelfde koele lijnen als de nieuwe Rapid, die ook al zo’n ruimtekampioen in zijn soort is. Het interieur van de nieuwe Octavia is dankzij de toegenomen lengte (+90mm), breedte (+45mm) en wielbasis (+108mm!) ongekend ruim; er is 590 liter bagageruimte (de grootste in zijn klasse) en daarnaast is er voor inzittenden nog meer bewegingsvrijheid beschikbaar, zowel voor- als achterin.
Veilige snufjes
Een andere belangrijke doelstelling tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Octavia was om de auto nog veiliger te maken. Daarom hebben de techneuten een nieuwe reeks veiligheidssystemen ontwikkeld; Front Assistant/noodstopfunctie (vanaf mei 2013), Lane Assistant, een automatische remingreep bij een ongeval (ook om een vervolgaanrijding te voorkomen), Crew Protect Assistant/bescherming van de auto in een ongevalsituatie, vermoeidheidsdetectie en een actieve motorkap met het oog op de bescherming van voetgangers. Uiteraard doet de Octavia ook mee met de nodige airbags; in totaal maximaal negen.
Moderne snuisterijen
Handige comfortfeatures zijn de Adaptive Cruise Assistant, die voor het eerst leverbaar is in een Skoda. Verder beheert het Intelligent Light Assistant het automatisch in- en uitschakelen van grootlicht en staat de Automatic Parking Assistant op de optielijst. Ook een primeur in een Skoda is verkeersbordherkenning, die onderdeel gaat uitmaken van het Traveller Assistant pakket dat later in 2013 beschikbaar wordt. Met Driving Mode Selection kan de bestuurder specifieke auto-eigenschappen met een druk op de knop aanpassen, zoals dat bij Audi bijvoorbeeld ‘drive select’ heet. Net als in de nieuwe Leon en Golf zien in de Octavia ook de laatste generatie navigatiesystemen met touchscreen het licht. Tot slot getuigt de Octavia modern te zijn met sleutelloos open, sluiten en starten. Ondanks de extra lengte, veiligheid en snuisterijen is de nieuwe Octavia zo’n 100 kilogram lichter dan zijn voorganger.
Superzuinige Greenline
Met dank aan een nieuwe reeks (fijngeslepen) motoren is de nieuwe Octavia flink zuiniger dan zijn voorganger. De 1.6 TDI Greenline met 89 gram CO2 (3.4 l/100km) spant de kroon, maar om in 2013 in aanmerking te komen voor 14% bijtelling moet daar nog een grammetje vanaf. Importeur Pon doet z’n stinkende best. Uiteraard is het vertrouwde TSI-motorpalet weer van de partij, met de 1.2 TSI aan de basis en een 180 pk sterke 1.8 TDI aan de top. Handbakken of DSG zijn vanzelfsprekend, een aardgasvariant staat voor de nabije toekomst op de rol. Tussen neus en lippen door laat Skoda ook weten al te werken aan de ontwikkeling van de Octavia RS. Spannend!
Introductie
De nieuwe Skoda Octavia maakt zijn opwachting in Nederland in het voorjaar van 2013. Prijzen zijn nog niet bekend.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review