De reïncarnatie van de 300 SL Gullwing in de vorm van de Mercedes-Benz SLS AMG zal niemand ontgaan zijn. Naast de SL, SLK en SLR was daar opeens de SLS; een splinternieuwe sportwagen met vleugeldeuren en een moddervette V8. Een lust voor het oog en het oor, waar relatief gezien niet eens de hoofdprijs voor wordt gevraagd. Wetende dat het een Das Haus-traditie is ook maar al te graag het dak er af haalt was de SLS AMG Roadster slechts een kwestie van tijd.
Stoffen dak
Bij de ontwikkeling van de SLS AMG werd al rekening gehouden met een Roadster-versie. Zodoende hebben de techneuten de carrosserie onzichtbaar kunnen verstevigen, zodat de dakloze versie net zo stijf (en veilig) is als de Coupé. Ten gunste van binnenruimte en een laag gewicht – en min of meer ‘mainstream’ in dit nichesegment – monteert Mercedes-Benz een elektrisch bediend stoffen dak met aluminium en magnesium constructie. Het is verkrijgbaar in drie kleuren, waaronder het zandbeige dat ons testexemplaar siert. Met een druk op de knop in de middentunnel vouwt het dak zich binnen 11 seconden open. Ongeacht de positie van het dak bedraagt de bagageruimte altijd 173 liter; dat zien we nog wel eens anders!
Onze vorige kennismaking met de SLS AMG staat nog in het geheugen gegrift; de instap deed door die vleugeldeuren een beroep op de lenigheid van lijf en leden. De SLS Roadster verschaft logischerwijs een conventionele entree met conventionele portieren. Minder speciaal, maar stiekem ook wel praktisch. Geheel passend bij de zandkleurige softtop is het interieur uitgevoerd in zandkleurig designoleder. Het vormt een goede match met het AMG Carbon interieurpakket waarbij de omlijsting van de middenconsole en de instaplijsten uit koolstofvezel zijn vervaardigd. Toch zijn wij van mening dat het materiaal zonder glans veel beter tot zijn recht komt. De fraaie zijdeglans van de aluminium accenten die de SLS-cockpit rijk is maakt echter veel goed. En anders laat je die bijna 10 mille(!) kostende optie natuurlijk gewoon achterwege...
Luid gebulder
Genoeg ‘theorie’, laten we maar snel gaan rijden. Met een druk op de verlichte start-knop in de middentunnel ontwaakt de kersverse 6.2 liter V8 uit zijn slaap. Die korte, ferme brul spreekt boekdelen; dit is niet zomaar een krachtbron met acht cilinders. Het pronkstuk van Das Haus levert in de SLS het meeste vermogen; liefst 571 pk. Door turbo’s (wederom) achterwege te laten heeft de V8 een groot toerenbereik en komt pas bij 6800 toeren het hoge woord er uit. Onderweg naar de ‘top’ heeft de 6.2 liter je al rijkelijk getrakteerd op zijn imposante temperament, dat van een donker gegrom over gaat in luid gebulder. Door merg en been welteverstaan. Zeker als het dak er af is, en je door een tunnel rijdt. Wat is dat genieten! De atmosferische 63 AMG krachtcentrale heeft maling aan die 40 extra kilo’s van de SLS AMG Roadster en buldert zich in 3.8 seconden een baan naar 100. De topsnelheid is begrensd op 317 km/u, maar geloof ons; zo hard hoef je niet te rijden om plezier te beleven.
Het zijn de korte sprintjes en bochtige trajecten die het rijden in de SLS tot een genot maken. Met de machtige V8 die altijd op scherp staat en de directe besturing gaat dat met het grootste gemak. Daarbij blijft de SLS AMG Roadster altijd beheerst reageren; het is zeker geen wildebras die alleen voor echte stuurmannen is weggelegd. Wel laat Das Haus je de keuze in welke mate de aandrijflijn en het ESP van de SLS op scherp moet staan. Als we mogen kiezen uit de Comfort, Sport, Sport PLus en M-stand is de eerste Sport-stand onze favoriet; de zeventraps AMG Speedshift automaat met dubbele koppeling schakelt dan rap terug maar reageert niet nerveus. Ook houdt het ESP dan netjes een oogje in het zeil. In de Manuele modus heb je volledige controle over de transmissie en kun je zelf op- en terugschakelen met de paddles aan het stuur. Dat gaat soepel en snel, maar niet zo rap als de auto van Schumacher. Het had best nog een tandje giftiger gekund, zeker in een AMG-model als de SLS.
AMG Ride Control
Naast de keuze voor het karakter van de aandrijflijn is het nu ook mogelijk AMG Ride Control (adaptieve demping) te bestellen. Je kunt dan door middel van een knop in de rij op de middentunnel drie verschillende standen selecteren. In alledaagse kilometers (voor zover je dat volhoudt) voldoet de standaard instelling perfect en reageert de SLS verrassend soepel op oneffen wegdek. Wanneer je ‘m de sporen geeft is de tweede stand een aanrader zodat de teugels net iets strakker staan en je een groter gevoel van controle hebt over de auto. De meest stugge stand is vooral interessant voor circuitgebruik. AMG Ride Control is zeker geen vereiste, maar een niet al te kostbare toevoeging om de SLS AMG nog meer naar eigen hand te zetten. Want zeg nou zelf; voor een bedrag van 2700 euro – ‘slechts’ 1% van de aanschafprijs van de Roadster – laat je dat vinkje toch niet achterwege?
Vergeet de warme sjaal niet
Inderdaad, een nieuwe SLS AMG Roadster staat in de prijslijst voor bijna 270.000 euro. Een blik op de optielijst laat ons verleiden ook het Bang&Olufsen BeoSound AMG audiosysteem te bestellen. Dat kost ruim 8 mille maar weet je favoriete tracks indrukwekkend goed voor te schotelen; ook als je open rijdt. Vergeet trouwens niet de ‘warme sjaal’ AirScarf te bestellen. Op die manier zitten zelfs koukleumen er dan behaaglijk bij, geloof ons. Ook met 3 graden en een ontbrekend zonnetje.
Schrijf een review