125 jaar Mercedes-Benz op InterClassics & TopMobiel 2011

Een blik op 125 jaar Mercedes-Benz innovatie tijdens InterClassics & TopMobiel 2011.

Afgelopen zaterdag was het precies 125 jaar geleden dat de auto werd uitgevonden. Dat wil zeggen; Carl Benz patenteerde op 29 januari 1886 zijn Motorwagen. Een bijzonder feit waar we nu nog steeds de vruchten van plukken. Alle reden voor Mercedes-Benz om tijdens de onlangs georganiseerde InterClassics & TopMobiel 2011 oldtimerbeurs centraal te staan onder de noemer ‘125 jaar innovatie’, met 75 modellen uit de rijke historie van het merk. Dat wilden we niet missen!

InterClassics & TopMobiel opent jaarlijks de deuren in de hallen van het MECC in Maastricht. In 2010 stond de grootste oldtimerbeurs van de Benelux centraal met 100 jaar Alfa Romeo, dit jaar speelde Mercedes-Benz de hoofdrol en uiteraard niet zonder reden. Op 29 januari 1886 liet Carl Benz de eerste automobiel patenteren en dat is deze maand dus precies 125 jaar geleden. Reden genoeg voor de Duitsers om dit jaar groots stil te staan bij dit bijzondere feit met verschillende (internationale) activiteiten.

Exclusieve verzameling

In aparte hallen presenteerde Mercedes-Benz voor- en na-oorlogse modellen uit de rijke historie van het merk. Nog nooit eerder waren er in Nederland zoveel bijzondere auto’s van de oudste automobielfabrikant ter wereld bij elkaar te zien. Voor de tentoonstelling op een 3700 vierkante meter grote stand leverde Mercedes-Benz liefhebber en ondernemer Nico Ockhuisen een zeer grote bijdrage door een deel(!) van zijn exclusieve verzameling Mercedes-Benz modellen ter beschikking te stellen. Als zestienjarige kon hij met z’n verdiende geld uit krantenwijken, het opknappen van Dinky Toys en heel veel auto’s wassen zijn eerste Mercedes-Benz aanschaffen, een 170 SV. Hoewel deze auto het begin van zijn Benz-tijd markeerde, startte Ockhuisen eind jaren zeventig pas echt met verzamelen. Zijn verzameling groeide uit tot één van de meest begeerlijke Mercedes-Benz collecties ter wereld en is naar eigen zeggen nu compleet. Volgend jaar opent hij zijn eigen museum in Loosdrecht.

De in Maastricht gepresenteerde modellen vormden een dwarsdoorsnede van de geschiedenis van Das Haus en vertegenwoordigen belangrijke innovaties zoals de airbag en ABS die inmiddels breeduit zijn ingeburgerd. De S-Klasse is hierbij als vlaggenschip veelal de vaandeldrager geweest, na de door Carl Benz gepatenteerde Motorwagon als innovatie van de auto zélf, uiteraard. Vele ogen waren verder gericht op onder meer een Benz uit 1918, een 710 SS Cabriolet uit 1930, de presidentiële 600 Pullman uit 1965 en een bijzonder fris gebleven 190 E 2.6 met slechts 5800 km. Ockhuisen volgt daarmee de filosofie van zijn lijfmerk – Das beste oder nichts – en heeft vooral exemplaren verzameld die nauwelijks het asfalt hebben gezien en dus in showroomstaat verkeren. Alle auto’s uit zijn collectie zijn bovendien volledig origineel en ongerestaureerd.

300 Dora Cabriolet met dure kofferset

Dankzij het wereldwijde netwerk contacten van Ockhuisen heeft bijna elk aangeschaft exemplaar zijn eigen herkomst en verhaal. Zo kon hij zijn collectie uitbreiden met een 500 E - het topmodel uit de voorloper van de E-Klasse -, afkomstig uit Arabië met non-metallic blauwe uni lak. Tsja, als je die kleur mooi vindt. Geld zal immers geen rol hebben gespeeld. Of een S-Klasse type ‘W126’ uit Zwitserland, toebehorend aan een familie wiens vader plotseling overleed waarbij de auto als verloren schat verstofte. De zo goed als nieuwe 190E 2.6 werd aangeschaft door een Duitser die alleen de luxe van een zescilinder kon waarderen, getuige de witte lak, slingers voor de portierramen, en het niet-getinte glas. Anderen - in dit geval hoogwaardigheidsbekleders - verkozen juist een complete Mercedes-Benz beleving en bestelden een bijpassende kofferset voor hun zeer exclusieve 300 Dora Cabriolet, waarvan er slechts 65 zijn gebouwd. De waarde van deze lifestyle optie (bestond die term toen al?) vertegenwoordigde destijds al 10% van de nieuwprijs van de auto!

En wat dacht je van een 300 SEL 6.3 uit begin jaren zeventig die van de eerste eigenaresse met nog geen 14.000 km op de teller werd gekocht. Haar particuliere chauffeur reed niet meer dan 500 km per jaar! Of een 220D 'W115' van een gepensioneerde zakenman die slechts twee maal per jaar met zijn trotse bezit reed om mee op vakantie te gaan. Voor een rode SL uit 2010 en zwarte SLK uit 1996 is het verhaal kort en krachtig; Ockhuisen kocht beide auto’s zelf nieuw om ze vervolgens rechtstreeks aan zijn collectie toe te voegen. Deze auto's zijn dus niet 'als nieuw', maar 'nog steeds nieuw'. En dat zullen ze ook wel blijven. Sterker nog: speciaal voor Interclassics & Top Mobiel verwijderde hij de stoelhoezen die affabriek zijn gemonteerd...

Het moderne spul

Bij het presenteren van 125 jaar Mercedes-Benz mag 'het echt moderne spul' natuurlijk niet ontbreken. Veel bewondering ging dan ook uit naar de spectaculaire SLS AMG waar het afgelopen jaar vrijwel iedere autoliefhebber voor warm is gelopen. De bijzondere supercar is de spirituele opvolger van de legendarische 300 SL Gullwing en stond als duo naast elkaar tentoongesteld op de beursvloer. De vleugeldeuren zijn het toonbeeld van een fraai staaltje evolutie en werden bijgestaan door de op geheel andere wijze indrukwekkende en eveneens kostbare SLR McLaren. Het omdraaien van de sleutels van beide moderne pk-monsters bleek een grote aantrekkingskracht te hebben op de beursbezoekers. Het uitlaatgeluid van – met name de SLS - weet immers automatisch de zintuigen intens te prikkelen, dat hebben we zelf al eerder aan den lijve kunnen ondervinden.

Over 125 jaar...

Met 125 jaar innovatie in beeld reist natuurlijk ook de vraag hoe de kaarten over nog eens 125 jaar geschud zijn. Naast de nog altijd voortvarende ambitie om toekomstige auto's nog comfortabeler en veiliger te 'innoveren' - bijvoorbeeld met nieuwe assistentiesystemen en lichtgewicht materialen als koolstofvezel - gaat de elektrificatie van mobiliteit - zie daarvoor de Mercedes-Benz Tech Day E-CELL reportage - de beleving van auto's en autorijden zeker veranderen. Of daar ook nog die rechtopstaande nekharen bij horen (tenzij je statisch bent geladen...) is afwachten. De eind dit jaar te introduceren E 300 BlueHybrid met dieselhybridetechniek vormt hierbij een efficiënte tussenschakel en zal niet op zichzelf staan. Tot over 125 jaar!