Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift

Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 1
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 2
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 3
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 4
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 5
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 6
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 7
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 8
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 9
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 10
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 11
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 12
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 13
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 14
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 15
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 16
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 17
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 18
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 19
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 20
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 21
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 22
Suzuki Kizashi 2.4 i-AWD Sport - smaakmaker met bewijsdrift 23

Sedans die tegen de middenklasse aanschurken zijn bij ons niet heel populair. De Volvo S40, Chevrolet Cruze, Mitsubishi Lancer en in mindere mate de Volkswagen Jetta hebben het al moeilijk genoeg om harten te veroveren. Het weerhoudt Suzuki er niet van met de Kizashi ‘Sport’ op de proppen te komen. Zitten we hier op te wachten?

Kizashi is geen traditioneel Oosters gerecht. Kizashi staat voor de nieuwe sedan van Suzuki, die in ons land tegen de middenklasse aan schurkt met veel luxe, riant vermogen en – indien gewenst – vierwielaandrijving. Terwijl zijn concurrenten in vele uitvoeringen verkrijgbaar zijn om zoveel mogelijk kopers over de streep te trekken, grijpt Suzuki alleen haar kans met de dikste uitvoering ‘Sport’. De Kizashi is bij ons het topmodel uit het gamma en door alleen de meest luxueuze versie te leveren ontpopt de sedan zich tot smaakmaker van de familie.

Bewijsdrift
Een smaakmaker is de Kizashi zeker, in zowel chique als sportieve zin. De combinatie van antraciete lak, sportief/chique lichtmetaal in de maat 18 inch, decent gebruik van chroomstrips in de flanken en de mini-achterspoiler maakt van de Kizashi niet die doorsnee saai-grijze sedan van de buurman. Die twee in de achterbumper geplaatste uitlaatsierstukken zetten hierbij ook zeker zoden aan de dijk. Hier staat gewoon een heel serieuze Suzuki met bewijsdrift, waarbij de Japanners zich niet hebben willen bewijzen met allerlei overbodige tierlantijnen en designfratsen. Mochten men echter al een facelift in voorbereiding hebben, dan zouden wij het ontwerp van de motorkap en koplampen iets meer aantrekkingskracht geven. Hierin zijn de ontwerpers naar onze mening net iets te anoniem te werk gegaan. Een gemiste kans, aangezien we niet kunnen ontkennen dat de Kizashi – zullen we het zeggen? - een premium-uitstraling oproept.

Broodnodige luxe
Om die volwassen, hoogwaardige uitstraling door te trekken naar het interieur is de Kizashi in ons land altijd ingericht met lederen bekleding. De strakke opzet van het dashboard doet denken aan de Swift, al is het materiaalgebruik wel aangepast (lees: verder opgewaardeerd). Met het resultaat weet Suzuki in ieder geval zijn Japanse soortgenoten gemakkelijk te overtreffen. Zoals het een topmodel betaamt herbergt de uitvloeiende middenconsole en het stuurwiel net even meer knopjes en toetsen. De Kizashi is namelijk altijd lekker compleet uitgerust met oa. stoelverwarming, cruise control, automatische airco, bluetooth, parkeersensoren, elektrisch bediende voorstoelen, xenon-verlichting en een schuif-kanteldak. Starten gaat met een druk op de knop, voor de portiervergrendeling is evenmin een sleutel nodig. In feite voorziet Suzuki in alle ‘broodnodige’ luxe. Navigatie zoek je echter nog wel tevergeefs en dat is een nuttige accessoire die wel bij de concurrentie verkrijgbaar is.

Qua binnenruimte loopt de Kizashi niet opvallend uit de pas bij andere bijna-middenklasse sedans. Vier personen kunnen zonder al teveel moeite plaatsnemen, al is de hoofdruimte zowel voorin (door het schuifdak en de elektrische stoelen) als achterin (daklijn) niet in overvloed. Ondanks de voor dit type auto riante beenruimte van 2.70 meter hebben de benen het krapper dan op de achterbank van de nieuwe Jetta. Afzien is het overigens niet; dat geldt ook voor de bagageruimte a 461 liter. Daar kunnen we wel mee uit de voeten!

(ont)spannend
Omdat Suzuki alleen het beste met de Kizashi-rijder voor heeft maakt een 2.4 liter benzinemotor altijd de dienst uit. Deze is handgeschakeld en voorwielaangedreven óf gekoppeld aan een automaat en – vrij opmerkelijk – i-AWD vierwielaandrijving. Variaties hierin zijn dus niet mogelijk. Onze testdemo heeft de automaat en vierwielaandrijving; een investering die juist voor de relaxede rijder de moeite waard is. Hoewel de Kizashi door vierwielaandrijving als een blok de ligt en verrassend scherp en solide stuurt, nodigt de aandrijflijn niet uit tot sportief rijden. De automatische transmissie is namelijk traploos en die filtert de beschikbare kracht en snelheidsbeleving door zijn aard aanzienlijk. Volgens de specificatie levert de 2.4 liter benzinemotor (voor minder doen ze het in Japan niet) 178 pk, maar door de vloeiende krachtsontplooiing via de CVT-automaat mis je wat felle respons. Het karakter van de viercilinder is er ook debet aan, die vooral op toeren los komt (en daaronder opvallend stil is). Met de twee flippers aan het stuur is het nog mogelijk om zelf een voorgeprogrammeerde versnelling te kiezen. Hoewel een terugschakelcommando vliegensvlug wordt opgevolgd zijn opschakelingen niet altijd even effectief. Bovendien is het zesde verzet een echte overdrive waarin absoluut niet kan worden geaccelereerd. Wanneer Suzuki een conventionele automaat had gemonteerd had de aandrijflijn zich beter kunnen uiten. Bovendien verwachten we niet dat de verbruikscijfers er flink onder lijden. Echt zuinig kan de 2.4 liter toch niet zijn; tijdens de test kwamen we in de buurt van 1 op 11.

Prijs en conclusie
Het feit dat Suzuki de Kizashi alleen in één volle uitvoering op de markt brengt, heeft ook een nadeel; de prijs. De door ons gereden Kizashi Sport 2.4 i-AWD CVT komt op 37.737 euro en dat is in deze klasse een heel fors bedrag. Helaas heeft de ongunstige koers van de Yen de Japanse fabrikant hierin ook geen windeieren gelegd. Het goede nieuws voor liefhebbers van de handgeschakelde (2WD) versie is dat zij ruim 4400 euro op zak houden en net iets meer dan 33 mille betalen. Met die vanafprijs is de Kizashi vooral bedoeld voor degene die nièt op zoek zijn naar een forse sedan maar er wél lekker luxe bij willen zitten. Daarbij weet de nieuwste Suzuki te overtuigen met zijn solide kwaliteitsbeleving, rijke uitstraling en aansprekende rijeigenschappen. Een aangename verrassing!