De Fiesta ECOnetic is na de Focus en Mondeo de derde ‘verzuinigde’ variant van bestaande Ford-modellen. Het ontwikkelen van deze extra zuinig te rijden uitvoeringen is niet uniek, want ook de BlueMotion’s, Ecomotive’s, ecoFLEX-en en DRIVe’s vliegen ons om de oren. Vrijwel zonder uitzondering belooft elk merk hierbij een lagere brandstofrekening met behoud van sportiviteit, rijplezier, karakter of anderszins, getuige de zelfs verbeterde prestatiecijfers. Toch ligt dat in de praktijk iets anders; de sleurhut moet meestal thuis blijven of afslanken, de versnellingen zijn een stuk langer geworden en de smallere eco-banden verliezen eerder hun grip.
Zuinig recept
Bij Ford kiest men voor een credo als ‘zuinigheid is mooi, maar het moet wel leuk blijven’. Ofwel, de Duitsers trekken datgene uit de kast wat vrijwel geen invloed heeft op het rijplezier en gemak van de auto. Een mooi streven, aangezien het merk op dit vlak een naam hoog te houden heeft. Dus werd voor de Fiesta werd wel een aerodynamische outfit uit de kast getrokken, met onder meer een verlaagd onderstel, een dichte grille en gladde wieldeksels, maar is bijvoorbeeld de eindoverbrenging van de versnellingsbak niet overmatig ‘uitgerekt’ om het toerental op constante snelheid te drukken. Wel zijn de banden een maat gekrompen, de ECOnetic moet het doen met 14 inch met 175 breedte. Tot slot bestaat het zuinigheidspakket uit een schakelindicator voor het instrumentenpaneel. De Duitsers blijken echter eveneens geen fan van caravans en aanhangers, want ook de ECOnetic mag niets meer aan de haak meesleuren.
Deze set maatregelen zijn voldoende om het gemiddelde verbruik van de 1.6 TDCi met 0.5l/100km te reduceren, waardoor de ECOnetic mag pronken met 3.7l/100km en 98 gram/km CO2. Een mooie winst waarmee het B-label voor een A wordt omgeruild, maar helaas niet voldoende voor extra overheidsstimulans in de vorm nog lagere bijtelling, die blijft (een nog steeds verdienstelijke) 20%. Ford had echter nog beter voor de dag kunnen komen, zonder het nobele streven van het behoud van rijplezier aan te tasten. Zo wordt er geen regeneratie van remenergie (recuperatie) toegepast, en beschikt de Fiesta ook niet over een start-stop systeem. Vooral dat laatste raakt steeds meer ingeburgerd bij de concurrentie, en kan ongetwijfeld een lager verbruik en bijbehorende CO2-uitstoot realiseren waarmee de ECOnetic in de laagste bijtellingsklasse valt en bovendien wordt vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting (in 2010). Het scheelt nu slechts drie gram.
U vraagt, wij draaien
Terug naar de realiteit, en de vraag of ECOnetic daadwerkelijk zo ‘gewoon’ is gebleven. Een draai aan de contactsleutel begint al goed, de viercilinder common rail diesel komt vlot en bedeesd tot leven en heeft geen opwarmfase nodig om ‘tot rust’ te komen. De 90 pk sterke diesel is het klassieke nagelen vreemd en verricht mooi trillingsarm met een bescheiden grom zijn arbeidsslagen. Ook de opgegeven 212 Newtonmeters trekkracht worden breed uitgespreid. Zelfs zo subtiel, dat van een echte dieselduw geen sprake is! Je kunt gerust de toerentellernaald tot 1500 toeren laten zakken, en van daar uit probleemloos accelereren. Het deert de diesel allemaal niet; u vraagt, wij draaien! Door het ontbreken van die enthousiaste dieselduw wordt je niet op ideeën gebracht om eens even een sprintje te trekken. En laat deze ‘ontmoediging’ in dit geval juist goed van pas komen! Let wel, presteren doet de ECOnetic heus wel, Ford geeft een 0-100 tijd van 12.3 seconden, en ook met de topsnelheid van 178 km/u zit het wel snor.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de aanwezige schakelindicator van het luie soort. Er verschijnt inderdaad een pijl wanneer het tijd is om op te schakelen, maar pas wanneer je het gas vrijwel hebt teruggenomen. Tijdens acceleratie – en dat hoeft niet eens heel stevig te zijn – blijft de groene pijl regelmatig gedoofd. En dat is toch wel een iets te bescheiden eigenschap, want juist in die fase kan eerder opschakelen een besparing opleveren. Zelf dus van verzet wisselen rond tweeduizend toeren, dan komt het helemaal goed met het verbruik.
Zuinig met een pleziertje
Volgens de fabriek rijdt de Fiesta ECOnetic namelijk 1 op 27 en in de testperiode bleef onze eigen calculator steken op 1 op 24.4. Dit is uiteraard een momentopname, maar bij warme temperaturen waarin de airco zo nu en dan werd ingeschakeld. Een heel nette score, dat moet worden gezegd, en ook zuiniger dan de standaard TDCi. Om het jezelf makkelijker te maken zouden we wel een boordcomputer bijbestellen, want die blijkt op de ECOnetic vreemd genoeg niet standaard. De importeur was ook in de veronderstelling dat dit instrument wel inbegrepen was, maar kwam dus van een koude kermis thuis. Hoewel een verbruiksmeter niet van invloed is op de fabrieksopgave van het brandstofverbruik, is dit indirect wel een stok achter de deur voor de bestuurder. Bijvoorbeeld om niet boven de grens van vier liter te komen…
Goed, de Fiesta ECOnetic is dus lekker zuinig en presteert probleemloos, maar hoe ligt dit spaarzame feestnummer op de weg? Zoals gezegd staat de ECOnetic op 14 inch banden, die bovendien iets smaller zijn dan anders. Daardoor ligt het stuur weliswaar iets lichter in de hand, de besturing is als vanouds lekker direct en het schoeisel blijkt nog steeds adequaat berekend op bochten. Van vroegtijdig bandengekerm of onderstuur is geen sprake, waardoor degene die in een ECOnetic plaatsneemt hier geen stap terug hoeft te doen. Dat geldt trouwens ook voor de vijfversnellingsbak. De verhouding van de overbrenging is weliswaar iets verlengd, maar niet op een wijze die een aangepast schakelgedrag opdringt. Tachtig kan nog steeds in vijf, en op een rotonde is de tweede versnelling geen verplicht nummer. Gewoon instappen en wegwezen dus!
Ford levert de Fiesta ECOnetic alleen in de uitvoering Trend. Dit is - als we in hokjes denken - een standaard uitvoering, die al wel is uitgerust met airco, radio/CD, elektrische voorportierramen en –buitenspiegels en vijf airbags. Voor cruise control in combinatie met een lederen stuur moet 350 euro worden bijbetaald. Naast de door ons gereden vijfdeurs kan ook een driedeurs worden besteld. Deze is met een prijskaart van 19.020 euro meteen de voordeligste diesel-Fiesta.
Dus...
Valt een Fiesta ECOnetic te kiezen boven de concurrentie of zelfs een reguliere Fiesta TDCi? Voorop staat dat de ECOnetic minstens zo zuinig, zo niet zuiniger is dan zijn concurrenten (zoals een Polo, Ibiza of Corsa). Ford kiest weliswaar voor een bescheiden pakket besparingsmaatregelen – de verbruikswinst had nog iets groter kunnen zijn, met bijkomende financiële voordelen ten gevolge – maar het recept is wel behoorlijk uitgebalanceerd. De diesel is relatief krachtig maar vooral verfijnd en stil, schakelen kan als vanouds en ook qua wegligging doet de Fiesta in de meeste gevallen maar weinig onder voor zijn reguliere familieleden. Gewoon zijn is dus zo gek nog niet!