Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel

Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 1
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 2
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 3
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 4
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 5
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 6
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 7
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 8
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 9
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 10
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 11
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 12
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 13
Peugeot 308 1.5 BlueHDi: toekomst voor diesel 14

Door alle schandalen rondom diesels en sjoemelsoftware is de autowereld bijna vergeten dat diesels voorlopig nodig blijven om de CO2-afspraken te kunnen halen. Peugeot lanceert binnen het gehele programma met grote voortvarendheid de nieuwe 1.5 BlueHDi die we reden in de 308 hatchback.

Met de lancering van de nieuwste dieselmotor laat Peugeot zien serieus werk te maken van het over de volle breedte doorvoeren van milieutechnieken. Sterker nog, de motor loopt vooruit op de milieunormen van de toekomst. De emissie-eisen die in de Europese Unie vanaf 2020 gaan gelden waren het doel bij de ontwikkeling van de splinternieuwe 1,5 liter BlueHDi dieselmotor van Peugeot. Stapje voor stapje vervangt deze krachtbron de bestaande 1,6 liter in de diverse modellen. Het vermogen van 130 pk ligt precies 10 pk hoger en het hoge koppel blijft met 300 Nm ongewijzigd ten opzichte van zijn voorganger.

Kleiner

Dat betekent dat de 308 als voorheen vlot presteert met een topsnelheid van 204 km/h en een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 9,8 seconden. Maar Peugeot heeft meer gedaan dan een nieuwe motor met een iets kleinere cilinderinhoud ontwikkelen. De volledig nieuwe krachtbron krijgt namelijk AdBlue toegediend waarmee de uitstoot stikstofoxiden fors wordt teruggebracht. Jarenlang richtten de steeds strengere emissienormen zich vooral op de CO2- en zwaveluitstoot, maar de toekomstige normen leggen het vergrootglas ook op deze stikstofoxiden.

Ureum

Als berijder van een Peugeot met de 1.5 BlueHDi 130 motor heeft men maar weinig omkijken naar AdBlue. Ten eerste geeft de auto een signaal tegen de tijd dat dit tankje leeg begint te raken. Om de vier tankbeurten (diesel) moet AdBlue worden aangevuld. AdBlue wordt al veel langer toegepast bij vrachtwagens, maar maakte enige tijd terug zijn overstap naar de personenauto. AdBlue is een oplossing van 32,5% ureum in gedemineraliseerd water. Deze oplossing wordt in het uitlaatsysteem verneveld voor de katalysator. Dat levert als reactie op dat stikstofoxiden in het uitlaatgasmengsel worden omgezet in elementair stikstof en water.

Optimalisatie

Peugeot heeft bij de 1.5 BlueHDi 130 bovendien de katalysator en ook het roetfilter heel dicht tegen de motor in de motorruimte geplaatst. Hierdoor zijn deze onderdelen sneller op temperatuur en dat is weer een voorwaarde voor een optimale werking. Dat er ook in nieuwe motoren nog winst te halen valt, blijkt uit de optimalisering van de verbrandingskamers. Die techniek probeerde Peugeot uit in de autosport en dient eveneens het prestatieniveau. Het is bij alle motoren van groot belang dat het brandstof/luchtmengsel optimaal de verbrandingskamers vult om tot een gelijkmatige en zo zuiver mogelijke verbranding te komen. De optimalisatie van de vorm van deze verbrandingsruimte kan hierop een positieve invloed uitoefenen.

Rijeigenschappen

Maar los van de techniek is de 1.5 BlueHDi 130 een uitermate soepele machine met hoogwaardige loopeigenschappen. De viercilinder loopt mooi stil, ook als er sportief wordt gereden. De handgeschakelde zesbak laat zich soepel bedienen en helpt bij een juist gebruik ook mee het brandstofverbruik terug te brengen. Jammer alleen dat tijdens deze kennismaking het gemiddelde brandstofverbruik uitkwam op 1 op 18,5. Wellicht dat dit na wat meer kilometers beter wordt, want een praktijkgemiddelde van 1 op 20 is voor een moderne diesel minimaal gewenst.

Compact

Peugeot koppelt de soepele rijeigenschappen, de lage milieubelasting en de vlotte prestaties van de 1.5 BlueHDi 130 in eerste instantie aan de middenklasse 308. De Auto van het Jaar uit 2014 biedt als hatchback of SW alles wat een verwende automobilist in dit segment maar kan wensen. Goed ondersteund gezeten achter het compacte stuur en het hoog geplaatste dashboard biedt de auto vanaf de berijderszitplaats een royaal uitzicht. Vier tot vijf volwassenen hebben genoeg ruimte en kunnen behoorlijk wat spullen in de bagageruimte meenemen. Verder zijn er op een doordachte manier volop opbergvakken aangebracht. Op het dashboard heerst een weldadige rust. Dat komt omdat het gros van de bedieningselementen op het centrale scherm te vinden zijn.

Prijzen

Peugeot levert de nieuwe diesel op één uitzondering na in de zogenaamde Blue Lease uitvoeringen omdat alleen zakelijke rijders in ons land nog voor een diesel kiezen. De instapversie kost dan 26.760 euro. De duurste is de Premium voor 32.460 euro. Net daaronder positioneert Peugeot de enige reguliere versie, de Allure voor 32.130 euro. In onze leasevergelijker staan verdere details.