Na een paar designschetsen is Lancia's kleinste geen geheim meer. Met 25 jaar historie en 1,5 miljoen verkochte exemplaren is het nieuwe “mini vlaggenschip” van Lancia nog altijd het luxepaardje van de compacte B-segmenters. De nieuwe generatie is met een lengte van 3.8 meter nog steeds compact te noemen. Door de koets zes centimeter te verlengen en iets te verlagen oogt de Ypsilon ook voornamer. Aan de wielbasis werd niet gesleuteld. De nieuwe Ypsilon die in Zwitserland debuteert is een vijfdeurs en daar blijft het bij, want de Italianen zien in dat hun compacte model daarmee gewoon het beste af is. De extra deurgrepen zijn optisch weggewerkt om de stijl van een driedeurs te creeeren.
Dankzij technologieën als TwinAir, Multijet II en Start&Stop worden verbruik en emissies gereduceerd. Aan de basis staat de 1.2 8v motor met 69 pk. Daarna volgt de vernuftige 0.9 TwinAir 85 pk, eventueel gekoppeld aan de gerobotiseerde transmissie DFN. Met deze tweecilinder duikt de Ypsilon - net als de kleinere Fiat 500 - onder de 100 gram CO2-grens. Dieselaars gaan op pad met de 1.3 Multijet II 95 pk, al biedt Lancia ook een schoon alternatief; de 1.2 8v Bifuel die op LPG en benzine kan rijden. Deze bivalente variant is samen met de TwinAir wegenbelasting- en BPMvrij!
Het welzijn aan boord wordt gegarandeerd door unieke features in deze categorie als Blue&Me–TomTom LIVE, het “Smart fuel” system, automatische parkeerfunctie, Xenon koplampen en LED achterlichten. Dagrijverlichting is standaard. De nieuwe Ypsilon wordt aangeboden met drie verschillende uitrustingsniveaus, Silver, Gold en Platinum Er zijn twee kleurkeuzes voor het interieur: Urban Black zwart en e Romantic Gold bruin. Halverwege juni komt-ie op de markt. Groot-Brittannië en Ierland zijn in september aan de beurt. Lancia heeft even tijd nodig er een Chrysler-badge op te plakken.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review