De Ford Focus Electric werd vandaag onthuld en de aanvoerder van het gamma (plug-in)hybride en elektrische auto’s dat Ford in Amerika en Europa zal aanbieden in 2013. Eind 2011 start Ford met de levering van de Focus Electric, die alleen als vijfdeurs verkrijgbaar zal zijn. Het model volgt na de Transit Connect Electric die afgelopen najaar debuteerde. In eerste instantie richt Ford zich wederom op de Amerikaanse markt, later volgt mogelijk Europa. De beslissing daarover moet nog worden genomen, maar wij weten het antwoord eigenlijk al.
Zoals het een elektrische auto betaamt verzorgt de electromotor de aandrijving van de voorwielen. Met het nog onbekende vermogen stelt hij de Focus in staat maximaal 136 km/u te rijden. De versnellingsbak kent een enkele overbrenging, dus schakelen is er niet bij. Hoeveel kilometer de Focus Electric op een volle acculading kan afleggen is nog niet bekendgemaakt. Met de belofte dat de Focus Electric binnen drie tot vier uur via een 240 volt oplaadstation thuis is op te laden heeft Ford wel een voorsprong in handen. Op dit moment moeten auto’s als de Nissan Leaf en Mitsubishi i-MiEV twee keer zo lang aan de lader. Daarnaast moet de Focus Electric rijden als een gewone Focus, en zijn ook alle gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen standaard.
In Amerika is de auto verder uitgerust met 17 inch wielen, Sony audio, navigatie met spraaksturing, een startknop en het MyFord Touch-bedieningssysteem. Het is aangepast aan de Focus Electric en schotelt desnoods de meest milieuvriendelijke route, de status van het oplaadproces en efficiency voor. Eigenaren van de Focus Electric in Noord-Amerika kunnen op afstand continu contact houden met de auto via hun mobiele telefoon met behulp van de door Ford ontwikkelde MyFord Mobile-applicatie.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review