Hoewel elk jaar (vlak) voor de persdagen van de Autosalon al een aanzienlijk deel van de primeurs zijn aangekondigd of gelekt, blijft de Zwitserse autotentoonstelling een fijn autofeestje. Zonder je de blaren te te lopen zijn alle merken vertegenwoordigd met de laatste modellen, concept cars en – althans voor de pers – onvermijdelijke hapjes en drankjes. Zo’n feestelijk sfeertje – met vrijwel de hele dag door perspresentaties waarbij de doeken er nog eens even af gaan – biedt uitgebreid de mogelijkheid alle nieuwe auto’s van dichtbij te aanschouwen, te voelen en te ‘proeven’. Statisch dan.
En zo kom je nog wel eens meer te weten dan op voorhand in de persberichten staat. En dan bedoel ik niet zozeer dat de Focus Econetic toch slechts 88 gram uitstoot (en geen 89) of dat de citigo ook de glans van het Up-dashboard kan krijgen. Of dat Ford het nog te vroeg vond de nieuwe Mondeo neer te zetten (jammer trouwens!).
Verrassend is dat de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse ook met een ‘diamantgrille’ met enkele lamel leverbaar wordt. Net zoals de conceptcar die had, want die viel zo in de smaak bij het publiek. De neus straalt dan (letterlijk) nog sterker en krachtiger. En wanneer we met onze neus bovenop het interieur zitten valt de keuze van de Duitsers om de cockpit van de A- en B-Klasse qua design genen van de SL(K) en SLS te geven zeker te prijzen. Dit ziet er heel sportief uit. De stoelen met geïntegreerde hoofdsteun (racy!) zijn trouwens ook standaard. De binnenruimte verrast aangenaam; ook achterin is er voldoende ruimte voor de benen en het hoofd, ook wanneer er een schuifdak is besteld. Niets is zo teleurstellend als je een slordige 25 tot 30 mille stukslaat op een auto en niet eens vrienden mee kan nemen.
Dat geldt voor de nieuwe Volvo V40 ook in grote mate, al is zijn bagageruimte net ietsjepietsje kleiner en kon de kruin het schuifdak voelen. Verder is de V40 mijns inziens mooier dan op de foto en heeft Volvo zich er goed aan gedaan door verder te innoveren. Niet alleen qua veiligheid met een voetgangersairbag(!), maar ook in design. Natuurlijk moet de achterklep net als bij de C30 (en P1800ES!) even inwerken, maar met een TFT-display voor het instrumentarium, versnellingspookverlichting en nieuwe afwerkingsmaterialen doet de V40 duidelijk aan als de jongste en modernste Volvo. Dat moet ook wel als je in een ‘warm’ segment komt te staan met de zojuist genoemde A-Klasse en nieuwe A3 aan zijn zijde.
Audi heeft – zoals je hier hebt kunnen lezen – de A3 op het eerste gezicht laten evolueren, maar schijn bedriegt. Het interieur is vrij radicaal anders en ook onderhuids bleef helemaal niets bij het oude. Nu heeft niet iedereen daar boodschap aan want in tegenstelling tot de Volvo en Mercedes-Benz kreeg de A3 het wat voor zijn kiezen. Is dit de nieuwe? Toch zal Audi zich daar geen zorgen om hoeven te maken en zullen de V40 en - zeker voor Nederland – de voorheen als 'saai' bekend staande A-Klasse harder moeten knokken om harten van (lease)rijdend Nederland te gaan veroveren. Welke van de drie is jouw favoriet? Laat het weten in de poll.
En dan de Polo Blue GT. Die kan in Nederland met name voor particuliere rijders hele hoge ogen gaan gooien als alternatief voor de Polo BlueMotion diesel. Ja echt, want dankzij de opvallend zuinige 1.4 TSI motor met cilinderuitschakeling (die zijn debuut maakte in de Audi A1 Sportback) is dit nog een ‘belastingvrije’ Polo. Maar dan met 140 pk, en daar betaal je tot 2014 geen cent wegenbelasting voor want de CO2-uitstoot is 105-108 gram.
Is zo’n Polo je toch iets te sportief? Toyota heeft vanaf de zomer een Yaris Hybrid klaarstaan. Die kost 18 mille en is met 79 gram CO2 helemaal bescheiden. Zijn benzine- en elektromotor hebben samen 100 pk dus ook daarmee kom je prima vooruit denken wij zo. En als het niet sportief genoeg kan zijn heeft Ford eindelijk de Fiesta ST gereed. Je hebt het trouwens niet van ons maar die neus ga je later ook terug zien op andere Fiesta’s. Iets met een facelift….
Nu we toch bij Ford zijn; wat is die B-MAX leuk geworden! Klein maar fijn, want lekker ruim, flexibel, handzaam met schuifdeuren (handiger dan je denkt) en prettig zuinig door de 1.0 liter ECOboost waarover we eerder al lofzang hebben geuit. Leuk bedacht maar nog niet helemaal enthousiast worden we van de Fiat 500L. Stijlvol de ruimte in gaan is helemaal leuk, maar bepaalde lijnen lijken uit hun verband getrokken. Met name de voorruitstijlen en de achterkant moeten nog even iets langer op het netvlies inwerken, ter goedkeuring. Als dat met de '500 XL' (er komt nog een zevenzitter!) maar goed gaat. We weten wat het lot van de Multipla is geweest. Niet helemaal in hetzelfde straatje maar ook een aanwinst ‘in de markt’ is de Opel Mokka. Je kunt alles zeggen over z’n naam maar de kern van de zaak is slim. Herkenbaar Opel met een vleugje Corsa aan de buitenkant en Meriva-stijl van binnen. Daar komt bij dat je ook achterin als volwassene voldoende ruimte hebt. Een leuk, stoer gezinsbakkie waarbij tijdens een dagje uit de fietsen mee kunnen dankzij de FlexFix drager in de achterbumper. Slim! Nu hopen dat de 1.6 liter benzine of 1.4 Turbo zich een beetje energiek gedragen in de Mokka. Het ontbreekt de Opel-blokken nog wel eens aan temperament de laatste tijd. Alhoewel, die Opel Astra OPC....blits in hart en nieren.
Slim van Ford is om de nieuwe Kuga over de hele wereld te gaan verkopen. Dat scheelt ze zelf in de kosten en geeft de Amerikanen een waardige Escape-opvolger, hoewel die vorig jaar nog steeds als warme broodjes gingen. Ford kan met de nieuwe Kuga volumes gaan maken, de vorige generatie was naar eigen zeggen bedoeld als nichemodel, met dikke motoren (en dito prijzen). Wat ons betreft een gemiste kans. Maar goed, de ‘achterstand’ kan nu worden ingehaald. Of dat ook voor Jaguar met de XF Sportbrake moet gelden valt te betwisten, maar dat terzijde.
In het grotere SUV-segment (of crossovers, zo je wilt) vraagt Mitsubishi spotlights met de Outlander. Oordeel zelf of dat naar aanleiding van het eindresultaat positief is, maar feit is wel dat de Japanners toch niet stilzitten. Onze mening; dit keer een wel erg Japanse koets maar een ‘Europees’ strak interieur. Bij Bentley troffen we helemaal een gevalletje ‘over smaak valt niet te twisten’. De Bentley SUV ‘EXP 9F’ vraagt om positieve en negatieve kritiek. Wij kunnen de modern-klassieke designfilosofie wel waarderen voor een auto in dit segment waar dik doen en dynamisch zijn voorop staat. De vraag is wel of de Bentley-clientèle deze karaktermix weet te waarden. Als de EXP 9FG een studiemodel blijft weet je het antwoord.
Geen studie maar eind dit jaar ‘werkelijkheid’ op de weg is de Renault ZOE, de supersplinternieuwe compacte stadsauto met elektrische aandrijving. Een fraaie aanvulling in Z.E-gamma van de Fransen, aangezien de Twizy lang niet voor iedereen geschikt is en de Fluence te saai of te groot kan worden bevonden. Juist omdat de ZOE helemaal ontwikkeld is om elektrisch te zijn heeft de nieuwe Fransoos nog een pre: een echte bagageruimte zonder ruimte-innemend batterijpakket. En je betaalt er echt niet de hoofdprijs voor: zo’n twintig mille. Daarnaast heeft de ZOE het rijk aardig alleen; de smart fortwo ed is aanmerkelijk kleiner, een LEAF weer stukken groter. Een slimme zet van Renault dus.
Ook nieuw en uit Franse hoek is de Peugeot 208. Voor deze auto geldt het credo meer voor minder. Minder lengte, kleinere motoren, een lager gewicht maar ook zuiniger, ruimer en handzamer dan de 207. Klinkt als een ideaal recept om het succes van met name de 205 en 206 te gaan overtreffen. Toch moet het merk buiten de eigen markt gaan knokken, in het B-segment is de keuze werkelijk reuze.
Wil je zelf naar de Autosalon van Geneve? Klik hier voor meer informatie. Liever nog meer plaatjes kijken? Bekijk dan de fotogalerij met sportieve en vreemde snuiters.