Aan het succes dat de A6 in de (zakelijke) markt heeft bereikt geeft Audi een vervolg met de nieuwe generatie. Daarbij zetten de Duitsers nieuwe stappen op gebied van techniek, veiligheid en design. Om met dat laatste te beginnen profiteert de A6 van het DNA dat de A7 Sportback en A8 inmiddels hebben gekregen; koele lijnen, sprekende lichtunits en een niet te missen single frame grille. Niet te zien is dat de nieuwe A6 voor meer dan 20% is opgetrokken uit aluminium; motorkap, deuren, wielkasten voor en achterklep zijn uit dit lichtgewicht materiaal vervaardigd. Dat scheelt een slok op een borrel (15%), waardoor de A6 2.0 TDI bijvoorbeeld nu 1575 kg weegt. Met 4.92 meter lengte, en 1.46 meter hoogte is de nieuwe A6 fractioneel korter en lager dan zijn voorganger. Audi koos ervoor de A6 sportiever te laten ogen, dus is de breedte wel toegenomen. Daarnaast groeide de wielbasis tot 2.91 meter voor meer interieurruimte. Helemaal achterin is er plaats voor 530 liter.
Het interieur biedt standaard plaats aan vijf personen, maar tegen bijbetaling is de A6 een vierzitter met nog meer comfort. Comfortstoelen met massage en ventilatie is ook mogelijk. Het is verder ingericht zoals dat de A7 en A8 verging, met een breed, overzichtelijk landschap en MMI-bediening. Als het MMI opstart, komt automatisch een kleurenscherm tevoorschijn. Als optie is het bestuurdersinformatiesysteem (BIS) met een centraal op het instrumentenpaneel geplaatst 7 inch kleurendisplay leverbaar. MMI is uitbreidbaar met het touchpad dat ook al in de A8 te vinden is om zelfgeschreven instructies in te voeren. De integratie van het MMI-navigatiesysteem gaat ver; de gegevens van de route worden bijvoorbeeld gebruikt om de werking van de verlichting, de transmissie en de adaptieve cruise control te optimaliseren.
De standaarduitrusting van de A6 wordt in orde gemaakt met automatische airconditioning met twee klimaatzones, 17 inch lichtmetalen velgen, het MMI-systeem met 6,5 inch kleurenscherm, een elektromechanische handrem, adaptieve remlichten, zes airbags, en het Audi pre sense basic-veilgheidssyteem dat bijdraagt aan het voorkomen van ongevallen. Natuurlijk is de optielijst niet te beroerd dit luxeniveau aan te vullen met een head-up display, TV-module en audio van Bose of B&O. Of met een nachtzichtcamera, adaptieve cruise controle met stop & go, parkeerassistent, head-up display, dode hoek en rijstrookdetectie of Pro line en S line pakketten. De nieuwe A6 gaat desgewenst ook online met WLAN. Ook is aan de A6 diverse soorten verlichting besteed. Halogeen verlichting is standaard, optioneel doet Xenon plus verlichting met nieuwe ‘all weather-lampen’ en LED-dagrijverlichting en –achterlichten intrede. Ook adaptieve verlichting is leverbaar. Hierbij wordt de verlichting ook aangestuurd door het navigatiesysteem. De nieuwe Audi A6 kan ook uitgevoerd worden met volledige LED-verlichting met grootlichtassistent.
In eerste instantie is de nieuwe Audi A6 leverbaar met keus uit twee turbobenzine- en drie dieselmotoren. Ze zijn allen uitgerust met start/stop-techniek. Bij alle motoren is bovendien veel aandacht besteed aan het verminderen van de interne weerstand en het optimaliseren van de warmtehuishouding om ze zuiniger te krijgen. Daardoor is de nieuwe Audi A6 tot 19% zuiniger dan zijn voorganger. De hardloper – en tegelijkertijd zuinigste telg – is de 2.0 TDI, met een vermogen van 177 pk en 380 Nm. Voor deze motor geeft Audi 4.9l/100km op en bedraagt de CO2-uitstoot 129 gram. Toch haalt de tweeliter een top van 228 km/u en kan snelwegtempo in 8.7 seconden worden bereikt. De 3.0 TDI is ook weer van de partij, maar voortaan ook in een uitvoering met 204 pk en 400 Nm. Deze variant is voorwielaangedreven en werkt samen met de Multritronicautomaat. Verbruik? 5.2l/100km, wat overeenkomt met 137 gram CO2. Wie volle kracht vooruit wil kan kiezen voor de 3.0 TDI 245 pk met 500 Nm, een quattro uitvoering met standaard S tronic transmissie. Dit model sprint in 6,1 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Bij dat alles bedraagt het gemiddelde verbruik 6.0 l/100 km.
Aan de benzinezijde is de A6 er in den beginne met de 2.8 FSI 204 pk en een gezonde 280 Nm. Deze gunstige waarde dankt de zescilinder aan AVS, ofwel variabele kleptiming. Met de traploos schakelende Multitronic-transmissie is dat goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 7.7 seconden en een topsnelheid van 240 km/h. Het gemiddelde verbruik komt uit op 7.4 l/100 km (CO2: 172 g/km). Een winst van 12% ten opzichte van zijn voorganger met minder pit. De voorlopige topper van de reeks is de 3.0 TFSI met compressor. Een pittig staaltje techniek met 300 pk en 440 Nm, die net als de top-diesel is voorzien van quattro en S tronic. Daarmee haalt de A6 moeiteloos 250 en ‘doet’ hij een 0-100 tijd van 5.5 seconden. Het gemiddelde verbruik ligt op 8.2l/100km.
In 2012 opent Audi de deuren voor de A6 hybrid, uitgerust met een 2.0 TFSI (211 pk) en een 45 pk elektromotor die direct achter de TFSI is geplaatst. Voor comfortabele en efficiënte kilometers maakt een achttraps Tiptronic automaat de dienst uit. De elektromotor wordt gevoed door een compacte lithium-ion-batterij die een plek in de bagageruimte heeft gekregen. Zoals het een volwaardige hybride betaamt is de A6 hybrid ook drie kilometer volledig elektrisch te rijden. Hierbij is een topsnelheid van 100 km/u haalbaar. In hybride-modus ondersteunt de elektromotor de TFSI-motor bij het accelereren. Bij het afremmen werkt de elektromotor dan als generator: hij zet bewegingsenergie om in elektriciteit. De efficiënte samenwerking resulteert in een verbruik dat net boven dat van de sterkste dieseluitvoering ligt; 6.2l/100km. CO2-uitstoot? 142 gram. Net twee teveel om onder de huidige regelgeving in ons land voor 20% bijtelling in aanmerking te komen.
De sportieve genen die Audi de A6 heeft gegeven komen tot uiting in het standaard of optionele quattro vierwielaandrijvingsysteem met kroonwiel-differentieel. Dit maakt een zeer flexibele en dynamische verdeling van de aandrijfkrachten mogelijk. Onder normale omstandigheden gaat 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 40% naar de voorwielen. Op de versies met quattro is ook torque vectoring standaard om onder- en overstuur verder te reduceren. Alle voorwielaangedreven versie van de nieuwe Audi A6 zijn standaard uitgevoerd met een ESP met elektronisch limited-slip differentieel. Een sportdifferentieel is optioneel, evenals adaptieve luchtvering met elektronisch aangestuurde schokdempers. Ook het Audi drive select met keuze uit vijf rijprogramma’s is optioneel present. Het systeem heeft naast een comfort, dynamic, individual en automatische stand ook een efficiency-modus waarbij de motor en airco ‘op zuinig’ gaan.
De nieuwe Audi A6 wordt in het eerste kwartaal van 2011 op de Nederlandse markt verwacht. De prijzen en de exacte uitvoeringspecificaties zijn nog niet bekend.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review