Nu heeft GM geen geweldige reputatie wat betreft allianties, althans niet was de Europese zaken betreft. Die met Saab heeft het Zweedse merk uiteindelijk het leven gekost en hoewel het volk te Trollhåttan best een en ander te verwijten valt, was het toch dood door schuld – van de Amerikanen. En de deal uit het jaar 2000 met Fiat heeft precies vijf jaar geduurd totdat de Sergio Marchionne GM zo ver kreeg zich voor twee miljard dollar uit te kopen. Geld dat de oerslimme Fiatbaas best kon gebruiken om Chrysler – met onverwacht, maar geweldig succes – uit het slop te slepen.
Nu koopt GM voor een bedrag tussen de 300 en 350 miljoen euro zeven procent van de aandelen PSA en de twee concerns gaan dan, vanaf medio dit jaar, samenwerken op de gebieden ontwikkeling, research en technologieën. Er worden gezamenlijk platforms ontworpen voor kleinere en middelgrote auto’s en het eerste resultaat daarvan zou in 2015 klaar moeten zijn.
Over gemeenschappelijke inkoop wordt in de verklaring over de samenwerking niet gesproken, maar gezamenlijke productie wordt nadrukkelijk uitgesloten. En daar wringt ‘m nou net de schoen. Overproductie, het spook dat door de hele autowereld rondwaart, treft beide concerns in Europa het hardst. Van GM Europa staan al geruime tijd twee fabrieken in de gevarenzone, niet toevallig de oudste twee (uit 1962), eentje van Vauxhall in het Engelse Ellesmere Port en een van Opel in Bochum, in het Roergebied.
Nu heeft Angela Merkel, toen Opel in 2009 in grote moeilijkheden verkeerde, met GM afgesproken dat er tot 2014 geen fabrieken in haar land zullen worden gesloten. Die deal ging officieel niet door vanwege het bankroet van GM in de VS, maar Opel kan het echt niet maken die afspraken met de vakbonden te breken. De arbeiders in Bochum hebben daartoe de nodige loonoffers gebracht.
Anderzijds heeft president Sarkozy Peugeot-topman Philippe Varin vorig jaar november met klem bezworen diens plan om 6.800 banen te schrappen ‘te herzien’ en arbeidsminister Xavier Bertrand heeft Varin deze week nog gewaarschuwd dat de samenwerking met GM niet in banenverlies mag resulteren. ’t Is in Frankrijk tenslotte verkiezingsjaar.
Dus lijkt het waarschijnlijk dat Vauxhall, dat al sinds mensenheugenis geen eigen modellen meer heeft, maar zijn merkbadges op onvervalste Opels plakt (die dus ook in het Spaanse Zaragoza gemaakt kunnen worden), met de Zwarte Piet blijft zitten. De vraag is dan niet óf Ellesmere Port sluit, maar wanneer. Andere industrie is daar nauwelijks meer.