Column

Onderscheiden met fabrieksgarantie

Onderscheiden met fabrieksgarantie
26-03-2014 Column

Kijk je bij het kopen van een nieuwe auto naar de termijn van de fabrieksgarantie? Steeds meer merken willen zich hiermee onderscheiden. De Aziaten zijn scheutig met garantie, terwijl er in ‘premiumland’ slechts drie uitzonderingen op de regel zijn: Infiniti, Tesla, Lexus en Jaguar.

› Lees meer

Smart add-on: Een streepje voor hebben loont

Smart add-on: Een streepje voor hebben loont
25-03-2014 Column

Het speelt smart al bij de introductie van de city-coupé in 1998 door het hoofd om smart-rijders in het dagelijkse stadsleven een streepje voor te geven. Door middel van korting op parkeren, goedkoper autowassen, of anderszins. Een heel slim idee om je als merk van een stadsauto verder te onderscheiden van al die andere kleintjes. De eerste stapjes zijn gezet...

› Lees meer

Porsche met viercilinder terug naar z’n roots

Porsche met viercilinder terug naar z’n roots
25-03-2014 Column

Porsche is bezig met een viercilinder boxermotor en keert daarmee helemaal terug naar z’n roots. De allereerste sportauto van het merk, de 356, was immers gebaseerd op de Volkswagen Kever en die had… een viercilinder boxer achterin.

› Lees meer

Pochen in Genève

Pochen in Genève
05-03-2014 Column

Enige opschepperij kan niet ontbreken tussen alle speeches die diverse autobazen houden tijdens evenementen als de Geneefse autosalon. We noteerden er in ieder geval drie prognoses waarover onze hoofdgedachte is: dat willen we nog wel eens zien.

› Lees meer

Zelfsturende auto – mág dat eigenlijk wel?

Zelfsturende auto – mág dat eigenlijk wel?
21-02-2014 Column

De laatste tijd worden we gebombardeerd met optimistische berichten over zelfsturende auto’s. Van merken die zo’n ‘autonome auto’ al klaar hebben en van allerlei instanties die er verregaande proeven mee doen. De technologie lijkt er klaar voor, maar mág dat, wettelijk gezien, eigenlijk wel?

› Lees meer

BMW zwicht voor voorwielaandrijving

BMW zwicht voor voorwielaandrijving
14-02-2014 Column

We zagen het al aankomen, maar nu het zover is komt de klap toch hard aan: BMW zwicht voor voorwielaandrijving. Een van de laatste bolwerken voor auto’s met een wérkelijk goede wegligging is geslecht.

› Lees meer

Iconen: DeLorean DMC-12

Iconen: DeLorean DMC-12
03-02-2014 Column

Iedere liefhebber heeft wel een of meer favoriete auto’s. Naast de Ferrari’s, Porsche’s en Bentleys zijn dat soms ook heel gewone wagens. Zo ken ik mensen die helemaal leip zijn van hoekige Volvo’s, die een C-Kadett verkiezen boven een Italiaans raspaardje of mensen die zich het liefst verplaatsen in een Jaguar van een jaar of 10 oud.

› Lees meer

Toyota voor de rechter gesleept wegens 'misleiding brandstofverbruik'

Toyota voor de rechter gesleept wegens 'misleiding brandstofverbruik'
31-01-2014 Column

De Stichting Brandstofverlies sleept Toyota voor de rechter, omdat het merk zijn klanten zou misleiden met de opgave van het brandstofverbruik van zijn auto’s. De stichting vindt dat vooral bij de hybride modellen, zoals de vooral zakelijk populaire Prius, het officieel opgegeven verbruik te veel afwijkt van dat in de praktijk.

› Lees meer

Rondetijden voor de openbare weg

Rondetijden voor de openbare weg
17-01-2014 Column

Gast-columnist Nicolas Ruis kreeg lucht van de nieuwe website bestwelsnel.nl, waarop de hoogst gehaalde snelheden op het Nederlandse wegennet zichtbaar zijn. De hoogst gemeten snelheid is 259 km/u op een lege A50. Is dat allemaal wel zo erg?

› Lees meer

Kiezen voor de Jaguar XJ of toch vreemd gaan...

Kiezen voor de Jaguar XJ of toch vreemd gaan...
11-01-2014 Column

Autoliefhebber en ANP-nieuwslezer Nicolas Ruis deelde onlangs zijn liefde voor een Jaguar XJ. De zoektocht duurt langer dan hem lief is want er kwamen smetteloze (Duitse) klassiekers in beeld. Moet hij dan toch maar 'vreemd gaan'? Lees hier zijn besluit.

› Lees meer

Chrysler nu helemaal van Fiat Group

Chrysler nu helemaal van Fiat Group
02-01-2014 Column

Fiat neemt de Amerikaanse reus Chrysler helemaal over en maakt daarmee de weg vrij voor een totale fusie. Het eerste doel hiervan is de akelige verliezen van Fiat, dat het erg moeilijk heeft op vooral de Europese markten, te compenseren door de winst die Chrysler inmiddels weer maakt.

› Lees meer