Pochen in Genčve

Enige opschepperij kan niet ontbreken tussen alle speeches die diverse autobazen houden tijdens evenementen als de Geneefse autosalon. We noteerden er in ieder geval drie prognoses waarover onze hoofdgedachte is: dat willen we nog wel eens zien.

Zo profeteerde de Europese baas van Nissan, Trevor Mann, bij de onthulling van de vernieuwde Qashqai en de geringe facelift van de Juke, dat zijn merk in 2016 al Toyota op de Europese markten zal hebben ingehaald. Daardoor zou dan de rangschikking hersteld zijn zoals die voor het laatst in 1998 gold. Beide merken voelen trouwens de zeer hete adem van Hyundai in de rug – waarbij we dan Kia niét meetellen. Maar wij denken dat de nieuwe Aygo de toppositie van Toyota behoorlijk zal versterken. Bovendien schakelt Toyota min of meer van full hybrids over op plugin-hybrides, waar de klanten meer aan hebben en bovendien hier en daar leuk fiscaal worden ondersteund. Nissan mikt meer op puur elektrisch.

Opels hoogste baas Karl-Thomas Neumann kijkt een paar jaar verder en voorspelde dat deze Europese tak van General Motors in 2022 PSA (Peugeot en Citroën) zal passeren als de nummer twee van de Europese autoconcerns. Aan de toppositie van Volkswagen durft ook Neumann niet te tornen. Het marktaandeel van Opel in Europa bedroeg vorig jaar 7,4 procent, van PSA was het 11,4 procent. Over winst en verlies van beide fabrikanten hebben we het maar even niet.

Maarr... waar Peugeot een pluim kreeg door de verkiezing van de 308 tot auto van het Jaar (voor wat dat commercieel nog waard is) en vooral Citroën met leuke modellen aan de slag is (de nieuwe topman Tavares, afkomstig van aartsrivaal Renault, wil van de leuke en succesvolle DS-lijn een eigen merk maken), heeft GM aangekondigd Opel substantieel te zullen steunen, na jarenlange verwaarlozing. Er wordt 4 miljard euro uitgetrokken om Opel in de komende jaren te verrijken met 23 nieuwe modellen en 13 nieuwe motoren.

Optimisme ook bij de onthulling van de leukste Fiat 500L tot nu toe, de Jeep Renegade. De baas van Jeep, Mike Manley zei er op te rekenen dat zijn merk volgend jaar al meer dan een miljoen auto’s zal verkopen. Dat is wel een erg makkelijk rekensommetje: vorig jaar verkocht Jeep wereldwijd 731.565 auto’s en de planning voor de Renegade (die deze zomer de Fiat 500X als evenknie er bij krijgt) is jaarlijks 280.000 exemplaren. Maar die kan je er toch niet zomaar bij tellen. Bovendien krijgen 130.000 van die in de Fiatfabriek te Melfi te produceren kleine 4x4’s een Fiat-etiket.

Noemen we dat jezelf rijk rekenen?