Toyota voor de rechter gesleept wegens 'misleiding brandstofverbruik'

De Stichting Brandstofverlies sleept Toyota voor de rechter, omdat het merk zijn klanten zou misleiden met de opgave van het brandstofverbruik van zijn auto’s. De stichting vindt dat vooral bij de hybride modellen, zoals de vooral zakelijk populaire Prius, het officieel opgegeven verbruik te veel afwijkt van dat in de praktijk.

De dagvaarding voor een kort geding hierover is al aan Toyota, althans aan onafhankelijk importeur Louwman & Parqui te Raamsdonksveer, uitgereikt. Die importeur stelt terecht dat zij en hun merk zich volledig houden aan de Europese wetgeving ter zake.

Dat die wetgeving volstrekt verouderd is – want dateert uit de jaren zeventig van de vorige eeuw – is niet de schuld van Toyota, of van de andere autofabrikanten, ook al hebben die niet bepaald met kracht in Brussel aangedrongen op modernisering van de testprocedures die het officiële EU-verbruik van auto’s vaststellen.

‘Misleidende informatie
De Stichting Brandstofverlies echter houdt vol dat autofabrikanten en autoverkopers misleidende informatie verstrekken aan hun (eventuele) klanten. Maar wat kunnen ze anders? Ook al weten zij net zo goed als ieder ander weldenkend mens dat de EU-cijfers volstrekt theoretisch zijn, ze mógen nu eenmaal geen andere dan juist dié cijfers verstrekken. Ongetwijfeld zal de Toyota-importeur dat ook aanvoeren tijdens het kort geding, dat gepland staat voor 13 februari aanstaande.

Dat de EU-verbruiksmeting vanwege veroudering niet meer deugt, hebben we hier al vaker aangevoerd. In maart vorig jaar schreef ik daar ook een column over, met daarin onder meer de alinea: Het zijn dan ook precies de kleine en zuinige auto’s waarbij de verschillen tussen meting en werkelijkheid het grootste zijn (en waar de stichting nu vooral op duidt). Tot wel 30%, zegt TNO op grond van statistische verbruikscijfers, waarbij over het geheel de afwijkingen tussen de 15 en de 20% liggen. Maar ook een hybride komt er geflatteerd uit, doordat in de Euro-cyclus de stadsritten (waar hybrides hun voordeel halen) een zware rol spelen. En dat komt er natuurlijk niet uit wanneer juist hybrides vooral op buiten- en snelwegen worden gereden – door zakenrijders met loodzware rechtervoeten.

Kleine hybride
De stichting pikt er in zijn toelichting op het dagvaarden van juist Toyota (‘Die als grootste fabrikant ter wereld model staat voor de hele automobielindustrie’) dan ook een kleine hybride uit. Ze stellen het aldus:

“Stichting Brandstofverlies heeft onderzoek gedaan bij een aantal autodealers van Toyota en hen gevraagd naar het verbruik van de Toyota Yaris 1,5 Hybrid Aspiration. Volgens de brochure en de website verbruikt die 1 op 28,3, in werkelijkheid is dat 1 op 17,4, een verschil van maar liefst 37%. Enkele verkopers vertelden dat dit model 1 op 18 verbruikt, anderen echter zeiden dat het verbruik 1 op 27 is. Terwijl zij uiteraard weten dat dit verbruik in de praktijk nooit haalbaar kan zijn”, is een van de conclusies.”

Maar nogmaals: die verkopers zijn verplicht de officiële EU-verbruikscijfers te melden. De stichting zou haar pijlen dan ook beter op Brussel kunnen richten. Daar zou zij zeker nul op het rekwest krijgen, want de EU heeft aangekondigd nog dit jaar met een vernieuwde testprocedure te komen. Maar, zo sloot ik ook vorig jaar die bewuste column af: voordat die in de praktijk wordt in- en uitgevoerd, zijn we zeker nog een paar jaartjes verder. Maar naar 13 februari kijken we wel benieuwd uit.