Twee weken geleden nog zei GM’s topman Dan Akerson tegen het gezaghebbende Automotive News Europe dat hij ‘gefrustreerd’ werd door de ‘verwarrende overlapping’ van de twee merken op de Europese markt. Velen beschouwden die opmerking als een nauwelijks verpakte vooraankondiging van het doodsvonnis over Opel – hoewel Akerson zich niet wilde uitlaten over het mogelijke scenario om aan de uitermate geldverslindende situatie een eind te maken.
Tot dusver dit jaar werden er in ons werelddeel 17 procent minder Chevrolets verkocht, terwijl Opel (samen met stickermerk Vauxhall) de verkopen met slechts 3 procent zag dalen. Het Europese marktaandeel van Opel bedraagt 6,7 procent, terwijl Chevrolet niet verder komt dan 1,2 procent.
Volgens Akerson lijkt de conflicterende situatie tussen Opel en Chevrolet op ‘het oude GM’, toen vooral in de VS onderliggende merken als Chevrolet, Buick en Oldsmobile elkaar bijna volledig overlapten.
Fors investeren
De beslissing om Chevrolet van de Europese markt te halen betekent dat Detroit zich nu volledig achter Opel opstelt. Eerder dit jaar al kwamen er signalen in die richting, met de aankondiging dat GM weer fors in Opel ging investeren, vooral voor de ontwikkeling van een vloedgolf aan nieuwe modellen en dat daartoe 350 nieuwe ingenieurs in dienst genomen zouden worden. In het plan past ook de harde maatregel om de grote, maar tamelijk ouderwetse fabriek te Bochum nog dit jaar definitief te sluiten.
Maar anders dan werd verwacht wordt de capaciteit van Bochum niet ‘uitbesteed’ naar Zuid-Korea, waar immers Daewoo sedert 2002 onder de vlag en als eigendom van GM Chevrolets bouwt. In 2005 wiste GM de merknaam Daewoo voor alle markten, behalve de Koreaanse, waarmee de miljoenen-verslindende campagne om de merknaam wereldwijd meer bekendheid te geven teniet werd gedaan.
Harde klap
Nu doet zich iets dergelijks voor, want er is ook erg veel geld gepompt in het weer op de kaart zetten van Chevrolet, vooral in West- en Oost-Europa. Dat geld had beter metéén in Opel geïnvesteerd kunnen worden, zodat de echt aantrekkelijke auto’s die Opel momenteel bouwt sterker in de publicitaire schijnwerpers waren gezet. Overigens blijven de Amerikaanse modellen van Chevrolet, zoals Corvette en Camaro, wel gewoon in Europa leverbaar.
Bij Chevrolet Nederland was het nieuws vanochtend nog te vers om er adequaat op te kunnen reageren, maar de klap is wel hard aangekomen. Ook de dealers van het merk kunnen de toekomst niet anders dan hoogst somber inzien waarbij ze zich hetzelfde lot van Saab onlangs maar al te goed kunnen herinneren. Immers, de animo om nu nog een Chevrolet te kopen zal beduidend inkrimpen, ook al zullen zaken als service en garantie echt wel door GM gewaarborgd worden.
Maar bij Opel kan de vlag uit.